عباسعلیزاده تاکید کرد:
رویکرد آموزشی در جشنوارههای قرآنی حوزه نیازمند تقویت است
گروه حوزههای علمیه: مسئول اداره قرآن و حدیث جامعه الزهراء با بیان اینکه نقشه راه حوزه در کارهای قرآنی باید توصیههای رهبری باشد، گفت: رویکرد آموزشی در جشنوارههای قرآنی حوزه نیازمند تقویت است.
آمنه عباسعلیزاده، کارشناس مسئول اداره قرآن و حدیث جامعه الزهراء در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: در کارهای قرآنی در حوزه علمیه باید بیانات رهبر معظم انقلاب در کتاب «حکومت قرآن» نقشه راه باشد و براساس آن فعالیتها تنظیم شود.
وی با بیان اینکه الان با وجود تلاشهای صورت گرفته خلاهای زیادی در زمینه قرآنی در حوزه داریم ادامه داد: یکی از کارهای لازم برای ایجاد تحول قرآنی در حوزه، گنجاندن دروس و مبحث قرآنی در سرفصل های آموزشی و مباحث تبلیغی است.
عباسعلیزاده بیان کرد: باید تسلط کافی به روخوانی، روانخوانی، صحیحخوانی و یا به عبارتی فصیحخوانی و تفسیر برای حوزویان جزء برنامه های اصلی در فعالیت های قرآنی قرار گیرد از این رو رویکرد جشنوارهها باید آموزشی باشد و صرفا به برگزاری مسابقه بسنده نشود.
کارشناس مسئول اداره قرآن و حدیث جامعه الزهراء با بیان این که مردم از یک روحانی توقع دارند که به قرائت و آشنایی با تفسیر قرآن تسلط داشته باشد تصریح کرد: این مسئله با تلاشهایی که شده است هنوز هم جای کار دارد.
وی ادامه داد: هنوز ضعف های زیادی در این زمینه مشاهده میشود و باید با برنامهریزی دقیقتر که یکی از آنها همین رویکرد آموزشی در جشنوارههاست برطرف شود.
وی گفت: ما در چند سال اخیر با همین رویکرد، جشنوارههای قرآنی جامعه الزهرا(س) را برای طلاب برگزار میکنیم و وضعیت بهتری در این عرصه را شاهد هستیم.
عباسعلیزاده با بیان اینکه در کتب آموزشی کنونی فقه و اصول و مباحث کلامی به نسبت مباحث دیگر به صورت پررنگتری مطرح است، بیان کرد: در سرفصلهای آموزشی بحث حدیث و قرآن باید پررنگتر شود تا شاهد تسلط بیشتر مبلغان به کتب حدیثی و معارف قرآنی باشیم و به مصداق حدیث ثقلین عمل کرده باشیم.
وی با توجه به اینکه در مسابقات شفاهی قرآن در جشنوارههای جامعه الزهرا(س) رویکرد آموزشی در نظر گرفته میشود، گفت: البته در کنار این مسئله، تلاش کردهایم تا رشتهها به نحوی طراحی شوند که موضوعات پژوهشی و تولید محتوا نیز پررنگتر باشد، از این رو جشنواره در چندین بخش به صورت سالانه برگزار میشود.
عباسعلیزاده اظهار کرد: این جشنواره در سه بخش شفاهی، معارفی(کتبی) و آثار برگزار میشود که شفاهی شامل قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل، ۲۰، ده و ۵ جزء و جشنواره بخش معارفی نیز به صورت کتبی و شامل تدبر در سوره نور، مفاهیم، تفسیر، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و ... بود و بخش آثار نیز در رشتههای ادبی، هنری و رسانه و ... انجام شد.
وی افزود: مسابقات تفسیر از سورههای مبارکه شعرا، نمل، قصص و عنکبوت از تفسیر نمونه انجام شد و بخش آثار نیز شامل رشتههای وبلاگ از جمله نرمافزار موبایلی، یادداشتنویسی تحلیلی، ۴۰ حدیث نویسی بوده است و تلاش شده تا جامعیت در این جشنواره با رویکرد آموزشی و پژوهشی لحاظ شود.