«پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم» در ایستگاه 13
کد خبر: 3533496
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳

«پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم» در ایستگاه 13

گروه اندیشه: شماره 13 دو فصلنامه تخصصی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شماره 13 دوفصلنامه تخصصی «پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم» به صاحب‌امتیازی جهاد دانشگاهی کشور و توسط سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور منتشر شد.
مدیرمسئول این نشریه حمید صابرفرزام است و سردبیری آن را عبدالحسین خسروپناه بر عهده دارد.
مقالات شماره 13 این نشریه عبارتند از: «بررسی راهکارهای استفاده از اوقات فراغت در قرآن و روایات و اثر آن بر سلامتی» نوشته احمد عباسی دره‌بیدی و سیداحمد محمودیان، «بررسی عوامل بازدارنده به ثمر رسیدن رنج و تلاش و نقش آن در سلامت روان» نگاشته حعفر بچاری، سیده‌راضیه پورمحمدی و سمیه شهدری‌نژاد، «نقش سلامت قلب در سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن کریم» کاری از مرضیه عبدالله‌خانی و سیده راضیه پورمحمدی، «شناخت درمانی با استمداد از گزاره‌های قرآنی با تاکید بر اضطراب و افسردگی» نوشته لیلا برزو، «خواب و بیداری به عنوان یکی از ارکان حفظ الصحة در قرآن کریم» تالیف ابوالحسن بختیاری و «آرامش حقیقی از دیدگاه قرآن» نگاشته شیما محمودپور.
بررسی راهکارهای استفاده از اوقات فراغت در قرآن و روایات و اثر آن بر سلامتی
در چکیده این مقاله می‌خوانیم: اوقات فراغت،‌ بستر مناسبی برای رشد شخصیت و اعتلای وجود و زمینه‌ همواری برای هدایت زندگی و تامین سلامتی است. این اوقات از ارکان مهم زندگی است که در قرآن نیز به آن توجه شده است و در تعالیم اسلامی،‌ تفریح سالم و گردش در طبیعت در رابطه با آن ذکر شده است. ارزش و اهمیت این اوقات در زندگی و به خصوص سلامت انسان بسیار بالا و مهم است، به همین خاطر هدف از انجام این پژوهش که با روش اسنادی و با توجه به منابع مروری و کتابخانه‌ای انجام گرفته است، ارائه دانش کاربردی درباره گذراندن اوقات فراغت از منظر قرآن و دستورات ائمه معصومین(ع) است که راهکارهای مختلفی چون بهره‌بردن مادی و معنوی از این اوقات، پرداختن به اموری چون ورزش، گشت و گذار، سیر و سیاحت در طبیعت و انجام امور مذهبی مانند بازدید از اماکن مذهبی و صله رحم و ... را ارائه کرده‌اند. این راهکارها علاوه بر پرکردن مناسب این اوقات، می‌توانند موجب حفظ و ارتقای سلامتی افراد و جامعه گردند و برنامه‌ریزی صحیح اوقات فراغت مبتنی بر دین و علم، روشی موثر در هدایت این اوقات، جهت رسیدن به شادابی معنوی و سلامتی جامعه و خانواده است.
آرامش حقیقی از دیدگاه قرآن
شیما محمودپور در چکیده این مقاله چنین می‌نویسد: آرامش گوهری نایاب است که یکی از اصیل‌ترین نیازهای بشر است و نقش بسیار مهمی در سعادت و سلامت روحی شخصی و جامعه دارد. احساس آرامش از مهم‌ترین ویژگی‌های انسان سالم به شمار می‌رود؛ زیرا در سایه آرامش است که می‌توان به رشد و کمال رسید. قرآن به عنوان کتاب الهی بشر،‌بهترین نسخه برای به دست آوردن انسان مطلوب است. هدف از نگارش این مقاله (با توجه به اهمیت موضوع) نخست شناخت آرامش حقیقی و تصحیح بینش انسان نسبت به آن است و دوم بررسی عوامل موثر در ایجاد و تثبیت آرامش در قلب آدمی با توجه به آموزه‌های قرآنی است. در شناخت مفهوم حقیقی آرامش باید علاوه بر معنای لغوی به تفاوت مصداقی آن با آسایش توجه داشت؛ همچنین طبق آموزه‌های وحی آرامش حاصل توجه به دو جنبه نیازهای مادی و معنوی بشر است و باید توجه داشت که در مواقع تعارض بین او دو نیاز، به دلیل اصالت روح،‌ ارجحیت با بعد معنوی انسان است. در قرآن تعابیر متفاوتی حاوی آرامش هستند که به عنوان نمونه می‌توان از اطمینان، تثبیت فؤاد، ثبات، ربط قلب، سکن و سکینه یاد کرد و با بررسی این عبارات در آیات می‌توان دریافت که منشا و مبدا نازک کننده آرامش به قلب آدمی، خداوند متال است و این مطلوب بشر تنها در سایه ارتباط با او حاصل می‌شود. از منظر قرآن عوامل متفاوتی در ایجاد و ثبات آرامش موثر هستند که از آن دسته می‌توان به ایمان، ذکر،‌تصحیح بینش انسان نسبت به دنیا، توکل،‌ شکرگزاری، تقوا و انجام مناسک عبادی اشاره کرد.
captcha