یوسف نوری، معاون سابق آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در اولین روز از هفته پیوند اولیا و مربیان که با عنوان «نقش نهاد خانواده در ارتقای نظام تعلیم و تربیت» نام گذاری شده است به تبیین راهکارهای اثرگذاری خانواده در جریان تربیت اشاره و عنوان کرد: از گذشته تا کنون اساسیترین و مهمترین کانون تربیت همواره خانواده محسوب میشود، این امر با نگاه به جوامع مختلف و همچنین خانوادههایی که از فرزندان صالح، سالم و اندیشمندی برخوردار هستند قابل استناد است.
وی با بیان اینکه در خانواده موفق هر فردی در نقش خود و وظایف و تکالیف وابسته به آن بروز و ظهور پیدا میکند، گفت: در آموزههای دینی شناخت حقوق و تکالیف مادر، پدر و فرزند و اجرای آن از اهمیت زیادی در کارآمدی و انسجام خانواده برخوردار است. در جامعه امروز بیشترین آسیبها به سبب ایفا نشدن نقش تربیتی پدر و مادر در قبال فرزندان رخ میدهد.
خانواده وظایف تربیتی خود را واگذار نکند
نوری با انتقاد از اینکه والدین تا حد زیادی موضوع تربیت فرزندان خود را به نهادهای ثانویه همچون مدرسه و مهدهای کودک واگذار کردهاند اظهار کرد: سه سال اول زندگی در این میان از اهمیت بیشتری در زمینه تربیت فرزند برخوردار است و مداخله و حضور جدی والدین در مرحله نخست را میطلبد.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش ایفای شایسته نقش تربیتی از سوی والدین را نیازمند آگاهی و علم بر روشهای تربیتی دانست و گفت: دستگاههای حکومتی، انجمن اولیا و مربیان در مدرسه و خود خانوادهها در زمینه ارتقای آگاهیهای والدین برای دستیابی و بکارگیری روشهای تربیتی از مسئولیت برخوردار هستند.
وی با تأکید بر اینکه خانواده در قبال مجهز شدن به علوم تربیتی مسئول است، تصریح کرد: تا زمانی که خانواده به ضرورت نقش تربیتی خود پی نبرد برای این موضوع هزینه و وقت نخواهد گذاشت. وقی خانواده در نقش تربیتی خود به خوبی ورود پیدا نکند مجبور میشود درگیر تبعات کم کاری خود شود. والدین باید برای یادگیری روشهای تربیتی تلاش کنند و این مهم را همچون سایر نیازهای زیستی فرزندانشان بپندارند و دنبال کنند. در چنین شرایطی خانواده تهدیدها را به فرصت تبدیل میکند و بهترین عملکرد را با تسلط بر آموزههای تربیتی خواهد داشت.
والدین در پیچیدگیهای مسائل روز همراه فرزندانشان باشند
نوری موضوعات روز را مهم ترین مباحثی برشمرد که والدین باید بر آن تسلط و آگاهی بیشتری پیدا کنند و گفت: خانوادهها در زمینههای مختلف از مشاوران تغذیه، پزشکی، علمی و .. استفاده و در این زمینه هزینه میکنند اما زمانی که موضوع تربیت به میان میآید گمان میکنند این مسئله باید به صورت خودرو دنبال شود در صورتی که پیچیدگیهای دنیای کودکان و نوجوانان امروز بیش از پیش است و توجه و تسلط بیشتر خانواده را میطلبد.
رئیس سابق مرکز بودجه وزارت آموزش و پرورش در ادامه به نقش انجمن اولیا و مربیان در زمینه آگاهی دهی به خانواده در زمینه تربیت فرزندان اشاره و عنوان کرد: کارکرد اصلی این نهاد قدم نهادن در همین راه است اما گاهی از اهداف اولیه خود فاصله میگیرد و درگیر مسال مادی میشود، در صورتی که اگر مدرسه به درستی به وظایف خود عمل کند خانواده خود در زمینه ارائه کمکهای مالی پیش قدم میشود. این در حالی است که خانواده گاهی با کم کار دانستن مدرسه دولتی به سوی مدارس غیرانتفاعی تمایل پیدا کرده و در آن محیط برای ارائه خدمات بهتر هزینههای بیشتری میکند.
رابطه بین اولیا و مربیان منسجم و اثرگذار نیست
نوری ادامه داد: مسلما انجمن اولیا و مربیان در مدارس گامهای خوبی در زمینه ارائه آموزشهای تربیتی به والدین برداشته است، اما آنچه عملیاتی شده است با آنچه مطلوب و کارکرد این نهاد است و نیاری که در این زمینه موجود است فاصله زیادی دارد. رابطهای که باید بین نهاد خانواده و مربیان مدرسه ترسیم شود هنوز شکل منسجم و تأثیرگذاری به خود نگرفته است.
رئیس سابق مرکز بودجه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امروز انجمن اولیا و مربیان از وظایف و کارکردهای اصلی خود که با موضوعات تربیتی و آموزشی مرتبط بود فاصله گرفته و درگیر مسائل مادی شده است. تا زمانی که این نگاه حاکم باشد ارتباط خانواده با مدرسه کم رنگ تر میشود و خلأ به وجود آمده مسبب ایجاد معضلات مختلفی میگردد.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش تربیت دینی را بهترین مبنا برای آموزش خانوادهها دانست و تصریح کرد: تربیت دینی راه نجات خانوادهها است. ورود به این جریان شور و نشاط خانوادهها و ایفای صحیح نقشها را به دنبال دارد. امروز انجمن اولیا و مربیان نیاز به بازنگری در زمینه وظایف خود دارد تا به نحو مطلوبتری در زمینه ارائه آموزشهای مرتبط با تربیت دینی به خانوادهها گام بردارد.