وی ادامه داد: ضریب نفوذ شبکههای اجتماعی و رسانههای اجتماعی در مقایسه با کشورهای هم سطح، بسیار بالاست و تنها در یک شبکه اجتماعی بیش از یکصد هزار کانال خبری در رشتههای مختلف همچون اطلاع رسانی، سرگرمی فعالیت میکنند و بیش از یک میلیون مطلب در شبانهروز بارگذاری میشود و متوسط هر مطلب هزار و پانصد بار دیده میشود یعنی یک و نیم میلیارد در شبانه روز بازدید از مطالب داریم این آمار قابل تعمق است و نمیتوان نسبت به آن بی توجه بود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: برای اولین بار در ویکی پدیا میزان تولید محتوا بیش از 500 هزار مطلب بوده که این آمار نشان میدهد ما در بحث تولید محتوا از عربها پیشی گرفتهایم.
وی بیان کرد: این آمارها نشان میدهد که ما در صحنه فضای مجازی و تولید محتوا، مردم، پیش قدم هستند یعنی سطح مردمی بودن نکته مثبت ماجرا است.
فیروزآبادی اظهار کرد: زمانی که بتوانیم تولید محتوا را مردمی کنیم و اگر این موضوع را به نیروی نظامی تشبیه کنیم یعنی ما به اندازه کافی سرباز داریم اما در حوزه آموزشهای نظامی تجهیزات چه کار انجام دادهایم مردم با این شرایط اعلام آمادگی کردهاند که میتوانند نسبت تولید محتوا را ایجاد کنند.
وی بیان کرد: 18 درصد از دانشجویان کشور در یکی از رشتههای آی سی تی تحصیل میکنند و همچنین 80 درصد دانشجویان دانشگاه شریف در رشته آی سی تی مشغولاند و این آمار نشان میدهد که ما آمادگی تشکیل نهضت تولید محتوا را با کمک جوانان خواهیم داشت. نهضت تولید محتوا در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به معنای تولید قدرت و تقویت استراتژیک خواهد بود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: براساس آمار منتشره، بیکاری در کشور، کمتر از 11 درصد است، اما طبق اطلاعات دریافتیام آمار بیکاری بیش از این رقم بوده که بیانش در این مکان کار درستی نیست، اما باید توجه کنیم که اقتصاد دیجیتال را و اقتصاد رسانههای دیجیتال را در جامعه ایجاد کنیم که این امر با مشارکت مردم امکان پذیر خواهد بود و میتوان با هزینه کمتر و سود بیشتری اقتصاد مجازی را شکل دهیم.
وی ادامه داد: ایجاد اشتغال در زمینه اقتصاد مجازی، مشکلاتی بر سر راه وجود دارد که میتوان به مالکیت معنوی، جستجوها و موتورهای جستجوگر و زیرساختهای فنی اشاره کرد. همچنین در تولید محتوا در کشور خیزشهای بسیاری انجام شده و بسیاری از سایتها با دامنههای ایرانی ایجاد شدهاند، اما بخش قابل توجهی از سایتها در خارج از کشور قرار دارند. ما در کشور و در حوزه ایجاد مدلهای اقتصادی مناسب برای کسب و کارهای مربوط به تولید محتوا هنوز به بلوغ نرسیدهایم و میطلبد که شورای عالی فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدلهای مناسب اقتصادی را در حوزه زیرساختهای فنی و تولید محتوا با قوانین و آئیننامههای مناسب و با برخی از تسهیلات اتخاذ شده قدمهای مثبتی را برداریم.
فیروزآبادی در پایان اظهار کرد: ما باید بتوانیم شرکتهای ایرانی با کیفیت، قیمت مناسب و حفظ حقوق مالکیت برای پدیدآورندگان آثار شرایط مناسبی را در کشور فراهم کنیم.