کد خبر: 3559825
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۷

«رنگ و حقیقت»؛ نمادی از ضرورت پایبندی نسل‌ها به آرمان‌های انقلاب

گروه هنر: هنرمند عکاس پدیدآورنده عکس «رنگ و حقیقت» به شکل نمادین در چینش و میزانسنی حرفه‌ای با استفاده از عناصر بصری، اثری را به ثبت رسانده که با دیدن آن مفهوم پایبندی نسل‌ها در طی ادوار گوناگون به آرمان‌های انقلاب اسلامی به ذهن متبادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شنبه این هفته 11 دی‌ماه تماشاخانه مهر حوزه هنری میزبان برگزاری مراسم رونمایی از یک عکس صحنه‌پردازی شده در قالب چیدمان به مناسبت 9 دی ماه سالروز خلق حماسه مردم ایران در دفع فتنه امریکایی سال 88 بود، عکسی که با طراحی هنری «وهب رامزی» از هنرمندان عکاس متعهد و انقلابی خلق شده بود و عکاس نام این عکس که به همت خانه عکاسان ایران  پدید آمده بود و به دست محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مورد رونمایی قرار گرفت را «رنگ و حقیقت» گذاشته بود.

عکس «رنگ و حقیقت» که در قالب چیدمان و با قرارگیری برخی از عناصر انسانی و آکساسوار چیده شده در صحنه، قاب‌بندی و به ثبت رسیده است در نگاه نخست ظاهری ساده و معمولی دارد که شاید هیچ برداشت را به ذهن متبارد نکرده و مفهومی را به مخاطب منتقل نکند اما با نگاهی دقیق‌تر به ریزه‌کاری‌ها و عمق نگاه عکاس در چیدمان عناصر این عکس واقف می‌شویم و بررسی عمیق و کارشناسی اجزای این عکس، ذهن را در راستای مضامین و مفاهیم موجود در این اثر هنری که هوشمندانه ارتباط معنایی و موضوعی با حماسه 9 دی دارد، رهنمون می‌سازد.

از نگاه تحلیلی در مواجهه با این عکس باید گفت که عکاس ابتدا بسیار دقیق و هدفمند، بک‌گراند و فضای موجود در این اثر هنری را به رنگ سفید و خنثی انتخاب کرده است تا از هر گونه نگاهی را که منجر به انحراف ذهن و توجه آن به چیزی غیر از منظور عکاس می‌شود، جلوگیری کند و همه توجه معطوف به بخش میانی و مرکزی قاب آن شود که منظور و پیام عکاس را دربردارد.

«رنگ و حقیقت»؛ نمادی از ضرورت التزام و پایبندی نسل‌ها به آرمان‌های انقلاب اسلامی

عکاس نگاهی نمادین و سمبلیک به تمام اجزای چیدمان شده در اثر خود دارد و به طور مثال زنی میانسال که نقش محوری در ترکیب‌بندی این عکس را دارد، به منزله مام میهن و سرزمین مادری که همه ایرانیان نسبت به آن عرق و احساسی زایدالوصف دارند معرفی شده است و البته بیانگر نسلی از مردم ایران است که به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تجلی همه فضائل و دستاوردهای انسانی و اسلامی آن حاصل دسترنج این نسل و مرارت‌ها و رنج‌هایی است که آنها کشیده‌اند.

و اما سه کودک و نوجوانی که در این اثر عکاسی گرداگرد زن میانسال به طرزی ماهرانه قرار گرفته و طرز قرار گرفتن آنها یعنی از میزانسنی معنادار و مفهوم گرا برخوردار است به منزله میراث‌داران انقلاب اسلامی و همه ارزش‌های دست یافته در آن هستند که به پرچم به عنوان نماد و تجلی ارزش‌های والای انقلاب اسلامی چنگ زده و در حقیقت شاید تنها وجه اشتراک میان نسل‌های قبل و آینده حفظ و حراست از آن باشد.

براساس توصیفات فلسفی که بارها و بارها همه ما از ترکیب رنگی پرچم ایران شنیده‌ایم، هر یک از رنگ‌های سه‌گانه نماد و مؤلفه‌ای معنایی دارد که البته به سبب پیروزی انقلاب اسلامی و نگاهی ارزشی و انقلابی این رنگ‌ها علاوه بر قداست در باور اعتقادی و ملی هر یک از آنها، بر وجوه آرمانی انقلاب اسلامی نیز صحه می‌گذارند.

قرمز رنگی که نماد ایثار و شهادت است، سفید که نشان از صلح و دوستی و احترام به حقوق بشر که در نزد ایرانیان است دارد و سبز که نماد خرمی، امید و آینده‌نگری برای داشتن فردایی روشنتر و بهتر است. باور و فلسفه رنگ پرچم ایران را به غیر از نشان «الله» وسط آن نشان می‌دهد؛ صرفنظر از این براساس یک تفکر و باور دینی و مذهبی رنگ سبز دارای قداست مضاعفی است چرا که نمادی از ذریه رسول اکرم(ص) و خانواده سادات است که البته در جریان فتنه 88 با توجه به این قابلیت و استفاده از ظرفیت‌های آن متأسفانه مورد سوءاستفاده قرار گرفت و رنگ سبز منطبق بر تفکر ضدانقلابی در جریان فتنه تبدیل به جریان سبز شد.

رامزی اتفاقاً در طراحی این عکس، مادر را در حال رفو بخش سبزرنگ پرچم نشان می‌دهد، بخشی از پرچم که آسیبی جزئی دیده است اما به این شکل نیست کلیت آن زیرسؤال رود، نسل‌های بعد از نسل سال‌های آغازین انقلاب همان‌گونه که عنوان شد به عنوان میراث‌داران این نهضت اسلامی که نمایندگان آن را در تصویر می‌توان مشاهده کرد، هر کدام چشم به دستان مادر میهن دوخته‌اند تا بتوانند به این وسیله راه مسدود کردن نفوذ دشمن را که خیال خام برافراشته نشدن این پرچم را در سر می‌پروراند، اکتساب کنند.

captcha