باندبازی؛ عامل بیکاری سینماگران انقلابی/ اجرای سیاست‌های تشویقی برای فیلم‌های ارزشی
کد خبر: 3601524
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
امیرحسین شریفی بیان کرد:

باندبازی؛ عامل بیکاری سینماگران انقلابی/ اجرای سیاست‌های تشویقی برای فیلم‌های ارزشی

گروه هنر: یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: مهم‌ترین شرط برای رونق سینمای قرآنی توجه به فیلمنامه است. در قدم بعدی، پیشنهاد می‌کنم سازمان سینمایی در دولت جدید حمایت و توجه خود را به فیلم‌های قرآنی و انقلابی با ارائه سیاست‌های تشویقی بیشتر کند.

امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره انتظاراتش از رئیس‌جمهور منتخب گفت: ایران بار دیگر در دنیا حماسه‌ساز شد، چون جهانیان دیدند که مردم این آب و خاک هر زمان که نیاز است به میدان می‌آیند و از انقلاب اسلامی حمایت می‌کنند. برای همین مردم رسالت خود را انجام داده‌اند و از این به بعد وظیفه دولتمردان است که با کار و تلاش خود، ایران را سرفراز کنند.

وی افزود: اما درباره خواسته‌ام از رئیس‌جمهور منتخب، باید بگویم من نیز همانند دیگر همکارانم در سینما، انتظار دارم در دولت جدید امکانات به طور مساوی در اختیار سازندگان قرار گیرد، چراکه متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل برخی نابرابری‌ها، عده‌ای در سینما کم‌کار شده‌اند. این موضوع سبب شد تعدادی از بازیگران و فیلم‌سازان برای گذران زندگی به خارج از کشور رفته و در شبکه‌های ماهواره‌ای فعالیت کنند؟

انتصاب‌های شایسته در سازمان سینمایی
تهیه‌کننده فیلم دفاع مقدسی «اشک سرما» متذکر شد: شاید این سوال در ذهن پیش آید که رئیس جمهور چگونه می‌تواند به طور مستقیم در سرنوشت هنر هفتم دخیل باشد؟ این پرسش خوبی است و جواب آن نیز این است که انتخاب‌های خوب برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌نوعی سازمان سینمایی، انتظار می‌رود قدمی مهم در این رابطه باشد، زیرا فردی که می‌خواهد سکان هدایت سینما را به مدت چهار سال بر عهده گیرد باید درد و خواسته‌های سینماگران را با تمام وجود درک کند.

شریفی با بیان این‌که امیدوار است در چهار سال پیش‌رو سازمان سینمایی، آثار قرآنی و دفاع مقدسی رشد کنند، گفت: رئیس‌جمهور منتخب مردم در شعارهای خود تاکید ویژه‌ای به روی فرهنگ داشتند، برای همین امیدوارم در دولت جدید، شرایط برای تولید فیلم‌های ارزشی مساعدتر شود، چون بدون کمک‌های دولتی نمی‌توان به رونق چنین فیلم‌های امید داشت. این شرط برای فیلم‌های قرآنی به‌ویژه آثاری که در آنها قصص قرآنی روایت می‌شود، شکلی جدی‌تر دارد.

آسیب سینمای دولتی به سینمای ارزشی
وی در پاسخ به این سوال که حمایت از فیلم‌های قرآنی و انقلابی به معانی رواج سینمای دولتی نیست؟ اظهار کرد: به مطلب درستی اشاره کردید، چون در این گونه مواقع، معمولاً حمایت از سینمای قرآنی و انقلابی به معنای دخالت در امور سینمایی محسوب می‌شود، چون سرمایه‌گذار به دلیل پولی که وارد پروژه کرده، خود را محق می‌داند تا در روند تولید نیز، دخالت کند! این باور اشتباه است که در سینمای ما حاکم شده و یکی از دلایل کم‌رونق شدن سینمای ارزشی است، در صورتی که اگر حمایت تنها در بخش سرمایه‌گذاری باشد و هنرمند در تولید اثرش آزادی عمل داشته باشد، مطمئناً سینما رشد مطلوبی پیدا خواهد کرد.

مشکل باندبازی و بیکاری در سینما

این تهیه‌کننده در تکمیل توضیح فوق گفت: خواسته دیگر من از دولت دوازدهم این است که جلوی باندبازی را در سینما بگیرد، چون این آفت به‌شدت به سینما آسیب رسانده و باعث بیکاری بسیاری از هنرمندان شده است. در این میان کم‌لطفی که در حق هنرمندان ارزشی می‌شود بیش از دیگر بخش‌هاست، البته منظورم این نیست که بدنه سینما عاری از هنرمندان متعهد است، اما شرایط برای کار کردن سینماگران انقلابی، بسیار سخت‌تر است. به این دلیل که این دست هنرمندان راضی به ساخت هر کاری نمی‌شوند والا آنها نیز قادر بودند با تولید کارهای گیشه‌پسند برای خود منفعتی کسب کنند.

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود عملکرد چهار سال گذشته سازمان سینمایی را مورد قبول خواند و تصریح کرد: مسلماً وقتی عملکرد نهاد یا سازمانی طی مدتی چهار ساله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد در آن نقاط ضعف و قوت بسیاری مشاهده خواهد شد، برای همین نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این زمینه کرد، اما به طور کلی باید اذعان کرد در سازمان سینمایی اصل بر نزدیکی و وحدت بود، برای همین تنش و درگیری بین هنرمندان و سازمان سینمایی وجود نداشت.

توجه به فیلم‌نامه برای رونق سینمای دینی
وی در پاسخ به این سوال که برای رونق سینمای قرآنی چه راهکاری را به سازمان سینمایی پیشنهاد می‌کند؟ چنین توضیح داد:  مهم‌ترین شرط برای رونق سینمای قرآنی توجه به فیلمنامه است. در قدم بعدی، پیشنهاد می‌کنم سازمان سینمایی در دولت جدید حمایت و توجه خود را به فیلم‌های قرآنی و انقلابی با ارائه سیاست‌های تشویقی بیشتر کند. به‌ویژه در حوزه اکران می‌بایست حمایت از کارهای موردنظر جدی‌تر باشد. اتفاقی‌که متاسفانه برای برخی فیلم‌ها رخ نمی‌دهد. برای مثال فیلمی سال گذشته با نام «آوازه‌های سرزمین من» تولید کردم که در آن به جنایات داعش پرداخته شده بود، اما متاسفانه این کار فرصت نمایش در سینماها را پیدا نکرد؟ اتفاقی که برای من جای پرسش فراوان دارد؟

جامعه هنری؛ سفیران انقلاب اسلامی
شریفی در انتهای سخنانش تأکید کرد: حمایت از جامعه هنری همیشه سودآور بوده است، چون آن‌ها سفیران انقلاب اسلامی هستند که با آثار خود پرچم انقلاب اسلامی را در دنیا برافراشته می‌کنند، بنابراین اگر دولت از تولیدات انقلابی حمایتی جدی‌تر کند، مطمئناً دستاوردش منجر به اتفاقات بسیار خوب خواهد شد.
captcha