اعجازی به نام «فاطمه»(س)/ شهادتی که دین را از انحراف نجات داد
کد خبر: 3687280
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
مدیر مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران:

اعجازی به نام «فاطمه»(س)/ شهادتی که دین را از انحراف نجات داد

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه فاطمه(س) در بستر همین زندگی یا و در عالم واقع، بی‌بدیل بودن شخصیت خود را متجلی کرد گفت: همین مسئله نشان می‌دهد که شخصیت فاطمه(س) اعجاز است؛ اعجاز اینکه انسانی می‌توانددر پرتو اطاعت از خدا به مرتبه‌ای چنین والا و بالا برسد.

زینب طالبی، مدیر مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران در گفت‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به زیارت‌نامه مشهور آن حضرت اشاره کرد و گفت: این زیارت‌نامه با این فراز آغاز شده است که «یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللّهُ الَّذی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ، فَوَجَدَکِ‏ لِمَا امْتَحَنَکِ صابِرَةً»؛ یعنی خداوند قبل از آنکه فاطمه (س) را بیافرینند، او را آزمایش کرده‌اند.

وی افزود: این تعبیر نشان می‌دهد که ایشان مورد امتحان قرار گرفته و به عنوان «صابره» پذیرفته شده است که برخی روایات، این امتحان را در الم معنا توصیف و تفسیر می‌کنند؛ چون در برخی روایات بحث از خلقت نوری ۱۴ معصوم (ع) دارد.

مدیر مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران البته حضرت وقتی پا به عالم وجود نهادند، این آزمون در زندگی واقعی و مادی ایشان نیز تجلی پیدا کرد؛ لذا مصیبت‌های بسیار زیادی بر آن حضرت وارد شد و حضرت، صبورانه آن را برای رضای خدا تحمل کردند.

این محقق مدرس حوزه خواهران عنوان کرد: حضرت زهرا (س) علاوه بر مقام عصمت، ویژگی‌های انسانی و فراجنسیتی مانند آگاه به زمانه بودن، همسر با وفا و مهربان، معلم شباب اهل الجنة و مادری متعهد، دلسوز و مردم دار را داشتند و این ویژگی‌ها فراتر از در نظر گرفتن شئون معنوی آن حضرت، بی نظیر و الگو بوده و هست.

طالبی با بیان اینکه آن حضرت تا قیامت، الگو برای زنان است اظهار کرد: آن حضرت به تمام معنا، انسانی واجد همه ویژگی‌های خوب زیستن بود که مقوله‌ای فراتر از مذهب و دین است؛ زیرا وقتی کسی معلم و مادر خوب باشد، الگوست ولو اینکه بعد مادر امام و همسر امام را هم در نظر نگیریم.

این محقق مدرس حوزه خواهران با بیان اینکه برخی وقتی سخن از الگوگیری از معصومین (ع) می‌شود بحث را بر روی مقامات معنوی ایشان متمرکز می‌کنند و استثناء بودن را نتیجه می‌گیرند اظهار کرد: این نوع نگاه به زندگی آن حضرت بیانگر آن است که ایشان به عنوان یک انسان و با نگاهی فرامذهبی و دینی هم الگوست و منش وی در خانه داری، حمایت از همسر، عبادت و برخورد نیک با همسایگان و هزاران صفت دیگر، برای همه زنان تا قیامت، الگوست.

طالبی تصریح کرد: در روایت بیان شده وقتی پیامبر (ص) از علی (ع) در مورد حضرت زهرا (س) سؤال می‌کنند ایشان پاسخ می‌دهد «نعم العون فی طاعة الله»؛ یعنی حضرت بهترین کمک کننده و یاور من در طاعت خداست؛ لذا بررسی زندگانی وی، اعجاز انسان بودن را نشان می‌دهد بنابراین در این کره خاکی و با که چالش‌های فراروی کنونی، می‌تواند اسوه قرار بگیرد.

وی افزود: ویژگی‌های آن حضرت به علت اینکه فاطمه (س)، دختر پیامبر بود نیست، پیامبر (ص) به حضرت فرموده‌اند که تو هستی و عملت و از سویی علاقه پیامبر به حضرت نیز صرفا به خاطر اینکه دختر ایشان است نبود، حضرت با همه اقتضائات مادی این عالم زندگی کرد و طوری نبود که، چون دختر پیامبر (ص) است به او ظلم نشود، مصیبتی نبیند، بلکه برعکس تحت فشار‌های زیادی قرار گرفت و از همه آزمون‌ها صبورانه عبور کرد.

وی با اشاره به تعبیر صدیقه شهیده عنوان کرد: شهادت واژه عامی است که شاید همه انواع شهادت‌ها، صرفا حضور در معرکه و کشته شدن نباشد؛ ایشان در دفاع از ولایت، دفاع از دینی که رسول الله برای سعادت مردم آورد و برخی آن را به انحراف بردند و برای هدایت مردم شهید شد و صدیقه شهیده نام گرفت.

شخصیت فاطمه(س)، اعجاز است

مدیر مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران همچنین با اشاره به طرح برخی شبهات در مورد ایام فاطمیه و اینکه چرا باید فضای سوگواری را در کشور توسعه دهیم بیان کرد: به نظر بنده، نفس مسئله، معرفی و تبیین شخصیت و زندگانی و معارف آن حضرت است از این رو تعداد روز‌های عزاداری مهم نیست، اینکه فاطمیه اول را به فاطمیه دوم متصل کنیم و نکنیم مسئله حاشیه‌ای است و اصل، مطالعه شخصیت معصومانه و اسوه بودن آن حضرت است.

این محقق و مدرس حوزه عنوان کرد: هر کسی که دنبال زندگی الهی و قرآنی باشد به شخصیت و پیام زندگی آن حضرت نیاز دارد و کنجکاوانه دنبال آن خواهد رفت.

وی با اشاره به برخی رفتار‌های خانوادگی آن حضرت افزود: نقل شده است که آن حضرت وقتی ملاحظه می‌کرد که امام، پولی برای رفع برخی حاجات حتی ضروری ندارند نه تنها گله و اعتراضی در کار نبود بلکه ذره‌ای به روی امام هم نمی‌آوردند و اگر همین پیام روان‌شناسانه قناعت و صبر آن حضرت، برای بانوان امروز ما تبیین و به عرصه عمل درآید مطمئنا ریشه بسیاری از مشکلات خانوادگی زده خواهد شد.

طالبی، ریشه صبر را در یقین و ایمان بیان و تصریح کرد: بی شک اگر کسی یقین به خدا و عالم غیب و قیامت نداشته باشد نمی‌تواند به درجات عالیه صبر و شکر و قناعت برسد.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی در مورد وقایع صورت گرفته در زندگانی حضرت تردید ایجاد می‌کنند گفت: وقایع بیان شده در روایات اهل سنت هم هست و چیز غیر مستندی نیست و چنین شبهاتی نیز تاثیرگذار در قلوب و دل‌های عاشق آن حضرت نخواهد داشت.
captcha