کد خبر: 3694022
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
فعال قرآنی لبنان در گفت‌وگو با ایکنا:

بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برای آموزش قرآن، فرصتی استثنایی است

گروه بین‌الملل - عادل محمود خلیل تصریح کرد: اگرچه انتقال صدرصدی قواعد و احکام قرائت و تجوید و آموزش مقامات قرآنی از طریق شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر نیست، اما بهره‌گیری از این فن‌آوری‌های روز، فرصتی استثنایی برای ترویج و آموزش قرآن است.

بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برای آموزش قرآن فرصت است نه تهدید
بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت برای آموزش قرآن کریم امروزه مخالفان و موافقانی دارد، چرا که برخی از اساتید قرآن بر این باورند که استفاده از این فن‌آوری‌های نوین باعث کم‌رونقی جلسات و حلقه‌های سنتی آموزش قرآن می‌شود و قرآن‌آموزان در این روش، به‌خوبی قواعد و احکام قرائت و تجوید را یاد نمی‌گیرند.

از سوی دیگر برخی نیز ضمن مخالفت با ایده‌های این گروه، بر این باورند که باید متناسب با تحولات روز حرکت کرد و از فن‌آوری‌های نوین همچون شبکه‌های اجتماعی برای آموزش قرآن بهره برد، چرا که بسیاری از علاقه‌مندان به قرآن در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی، به جلسات و مؤسسات قرآنی و اساتید حوزه آموزش قرآن دسترسی ندارند و باید با استفاده از این فن‌آوری‌های روز، کلام وحی را ترویج دهیم.

در همین راستا، خبرگزاری ایکنا، گفت‌وگویی با عادل محمود خلیل، قاری و داور بین‌المللی مسابقات قرآن و مدیر مرکز آموزش قرآن وابسته به جمعیت قرآن لبنان انجام داده و نظر این استاد برجسته لبنانی را در رابطه با این موضوع جویا شده است.

وی در ابتدا گفت: ما در لبنان تلاش می‎کنیم، فرهنگ ناب قرآنی را در همه زمینه‌ها و با استفاده از روش‌های مختلف در میان جوانان ترویج دهیم و با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین از جمله شبکه‎های اجتماعی و اینترنت، در جهت نشر معارف، علوم و احکام قرآنی گام برداریم تا همه طبقات اجتماعی و گروه‌های سنی بتوانند از آموزش‌های قرآنی بهره‎مند شوند.

ضرورت بهره‌گیری از فن‌آوری‌ در آموزش قرآن
عادل خلیل اضافه کرد: در گذشته، آموزش‌های قرآنی از طریق حضور در مدارس، مکتب‎خانه‎های سنتی آموزش قرآن وکلاس‎ها و حلقه‌های قرآنی در مساجد انجام می‌گرفت، که البته روشی بسیار موفق و مؤثر بود و هزاران قاری، حافظ و مربی قرآن به این شیوه تربیت شدند، اما امروز بر ما لازم است همگام با پیشرفت‎ها و تحولات زمان خود و نیاز روز جوانان پیش برویم و از امکانات و شیوه‎های جدید  برای ترویج قرآن و آموزه‌های کلام وحی بهره ببریم.
بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برای آموزش قرآن فرصت است نه تهدید

وی گفت: نباید فراموش کنیم که امروزه اینترنت و شبکه‎های اجتماعی در دسترس بیشتر مردم جهان قرار دارد و این که فرصت ارزشمند برای ماست که قرآن و همه علوم آن از جمله تلاوت، تجوید، تفسیر و ... را از طریق این شبکه‎ها به مردم جهان آموزش دهیم.

عادل خلیل گفت: مرکز آموزش قرآن وابسته به جمعیت قرآن لبنان نیز در همین راستا، پایگاه اینترنتی ویژه‌ای برای آموزش قرآن به دوستداران کتاب خدا راه‌اندازی کرده و دوره‎های مختلف تجوید، تفسیر و علوم مختلف قرآنی را از این طریق آن ارائه می‎دهد تا همه طبقات و گروه‌های اجتماعی در مناطق مختلف جهان بتوانند از آن استفاده کنند.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن گفت: زمانی که از شبکه جهانی اینترنت استفاده می‌کنیم؛ گویی که همه جهان در یک کلاس واحد قرار دارند و ما از این امکان استفاده می‌کنیم تا هیچ کس از آموزه‌های قرآن کریم محروم نباشد.

منعی برای آموزش اینترنتی احکام قرآنی وجود ندارد
این قاری برجسته لبنانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که از دیدگاه برخی کارشناسان امکان آموزش برخی قواعد قرآنی همچون مقامات و نغمه‌های قرآنی، وقف و ابتدا و برخی از احکام تجوید از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، گفت: به نظر من منعی برای این کار وجود ندارد، اگرچه شاید نتوان با استفاده از این روش همه آموزه‌ها و احکام مربوط به قرائت را به صورت کامل و صد در صد منتقل کرد.
بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برای آموزش قرآن فرصت است نه تهدید
 
وی گفت: اگر از شیوه‌های صحیحی برای انتقال دروس قرآنی استفاده شود، به گونه‎ای که درس استاد به صورت کامل و واضح منتقل شود و قرآن‌آموزان بتوانند هر روز در ساعت مشخصی در این کلاس‌های اینترنتی شرکت کنند، هیچ مانعی برای این مسئله وجود ندارد و می‌توان از این شیوه نیز برای تدریس همه علوم قرآنی بهره برد.

ترویج تفاسیر نادرست از آیات قرآن
عادل خلیل در بخش دیگری از این گفت‌وگو، بهره‌گیری گروه‎های تکفیری از اینترنت و شبکه‎های اجتماعی برای ارائه تفسیر نادرست از آیات قرآن با هدف ترویج افکار و اندیشه‎های انحرافی خود را مورد توجه قرار داد و گفت: البته این موضوع جدیدی نیست، چرا که در گذشته نیز اشغالگران و استعمارگران تلاش می‌کردند به شیوه‎های مختلف به نشر افکار مسموم و انحرافی خود در میان جوانان بپردازند. این مسئله از قدیم وجود داشته اما امروز با توجه به رشد فن‌‌آوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی، این موضوع اهمیت بیشتری به خود گرفته و شکل و رویکرد آن تغییر پیدا کرد است.
بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برای آموزش قرآن فرصت است نه تهدید
 
وی گفت: فرهیختگان، صاحب‌نظران و فعالان حوزه فضای مجازی نباید در مقابل این اقدامات گروه‌های تکفیری که خوانشی نادرست از آیات قرآن ارائه می‌دهند، ساکت باشند، بلکه باید با تدوین مفاهیم صحیح از آیات قرآن، تلاش کنند با بهره‌گیری از اینترنت، شبکه‎های اجتماعی، تلویزیون، رسانه‎ها و همه ابزارهای موجود، این آموزه‌های درست را ترویج دهند و به مقابله با این انحراف‎ها و شبهات بپردازند.

پیاده‌سازی تعالیم قرآن در زندگی روزمره
وی در پایان گفت: من به‌عنوان یک فعال حوزه قرآن به همه جوانان توصیه می‌کنم که علاوه بر تلاوت و حفظ قرآن کریم، به تدبر در مفاهیم و آموزه‌های این کتاب الهی نیز توجه جدی داشته باشند و برای پیاده‌سازی تعالیم قرآن در زندگی خود تلاش کنند.
بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برای آموزش قرآن فرصت است نه تهدید

یادآوری می‌شود، عادل محمود خلیل، قاری رادیو لبنان، مدرس رشته‌های تلاوت، تجوید، حفظ، قرائت‌های قرآن، علم وقف و ابتدا و شیوه‌های داوری در لبنان است؛ وی دارای مدرک لیسانس زبان و ادبیات عربی از دانشگاه لبنان در سال ۲۰۰۵ میلادی است و هم‌اکنون مدیریت مرکز آموزش قرآن وابسته جمعیت قرآن کریم لبنان را برعهده‌ دارد.

ریاست کمیته داوران در مسابقات حفظ، تلاوت و تفسیر در لبنان از 8 سال پیش تاکنون، مدیریت مسابقات قرآنی لبنان، کسب چهار اجازه‌نامه معتبر قرآنی به روایت‌های «حفص از عاصم»، «ورش از نافع»، «قالون از نافع»، و «شعبه از عاصم»، قاری رسمی در رادیو لبنان و محافل قرآنی و استاد زبان عربی در پژوهشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی و تبلیغاتی در لبنان از جمله افتخارات این فعال قرآنی است.

تدریس به‌عنوان مدرس در دوره‌های تخصصی ویژه معلمان قرآنی در لبنان، داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و عراق، مسئولیت امور قاریان و مربیان قرآنی در انجمن قرآن کریم لبنان از دیگر فعالیت‌های قرآنی این داور لبنانی به شمار می‌رود.
 گفتگو از زهره نوری
انتهای پیام

 
captcha