اثرگذاری حج با گذر از ظواهر مناسک حج به عمق ماهیت/ نقش طواف در بازگشت به خویشتن حقیقی
کد خبر: 3733810
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
حجت‌الاسلام مرادخانی بیان کرد:

اثرگذاری حج با گذر از ظواهر مناسک حج به عمق ماهیت/ نقش طواف در بازگشت به خویشتن حقیقی

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه اهمیت طواف در بازگشت به خویشتن حقیقی انسان است و اینکه انسان بداند باید همراه با هم کیشان خود حول چه محوری بچرخد، اظهار کرد: حج هنگامی اثرگذار است که زائر با توجه به ماهیت حج این کار را انجام دهد و صرفا در پی انجام مجموعه‌ای از اعمال نباشد.

یکی از اسرار حج دورشدن از خود و تقویت روحیه ایثار استحجت‌الاسلام والمسلمین احمد مرادخانی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: حج یکی از واجبات بسیار مهم و تاثیرگذار در زندگی هر انسان مسلمانی است و ائمه معصومین(ع) در مورد اسرار آن نکات فراوانی را متذکر شده‌اند‌.

وی با بیان اینکه بیان این نکات هم در مورد اماکن مرتبط با حج و هم اعمال آن است تصریح کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه و در خطبه قاصعه به این اسرار اشاره فرموده و یا امام سجاد(ع) در صحبتی که با شبلی از اصحابش که از حج برگشته بود داشت، اشاره فرمودند.

وی افزود: امیرمؤمنان(ع) در خطبه نخست نهج‌البلاغه که سخن از خلقت آسمان و زمین، آدم و اهمیت قرآن است، در فرازی به حج می‌پردازند که پیام ویژه آن می‌تواند این باشد که حج بیت‌الله الحرام عصاره اسلام و دربرگیرنده مسائل مهم فردی، اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و سیاسی این دینِ خاتم است. از همین رو حضرت در آغازین خطبه خود سخن از وجوب حج به میان آورده و با تعابیر گویا و دقیق، مسلمانان جهان را به انجام این فریضه بزرگ تشویق می‌کنند: «وَ فَرَضَ عَلَیْکُمْ حَجَّ بَیْتِهِ الْحَرَامِ الَّذِی جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلْأَنَامِ ...» و خداوند حج خانه محترمش را بر شما واجب کرد، همان خانه‌ای که آن را برای مردم قبله قرار داد.

 مرادخانی بیان کرد: از مجموعه سخنان ائمه بزرگوار(ع) این مسئله به دست می‌آید که حج وقتی تاثیرگذار است که زائر با توجه به ماهیت حج این کار را انجام دهد و صرفا انجام مجموعه‌ای از اعمال نباشد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) تاکید کرد: از جمله مهم‌ترین تاثیرات حج نحوه برخورد و تعامل و وحدت میان مسلمانان به عنوان یکی از اسرار حج است که هر هنگام عملیاتی شد، نقش مهمی در برابر کفار در طول تاریخ ایفا کرده است.

مرادخانی بیان کرد: استعمارگران اساس کار خود را بر اختلاف‌افکنی میان مسلمین قرار داده و بهره‌های زیادی هم از این مسئله برده‌اند و هزینه‌های زیادی هم برای موفقیت خود صرف کره و می‌کنند که نمونه بارز آن در ایجاد داعش است.

وی ادامه داد: این گروه‌ها به نام فرقه، مذهب، رنگ و سلیقه این مسائل را پررنگ کرده و وحدت و برادری میان مسلمانان و نقاط اشتراک فراوان را کم‌رنگ جلوه می‌دهند، تا برنامه‌های خود را بر جوامع اسلامی تحمیل کنند و حتی در ایام حج هم بر این مسائل تفرقه‌ای تاکید می‌ورزند.

مرادخانی با بیان اینکه حجاج باید در ایام حج بر این کارکرد شکوهمند یعنی وحدت تاکید ورزند تصریح کرد: حج و اسرار آن در یک ساعت قابل بحث نیست؛ زیرا آن قدر شکوه دارد که اعمال آن می‌تواند یک عمر، انسان را بیمه کند و ذخیره برای همه زندگی او باشد.

مرادخانی

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با اشاره به پاداش طواف دور کعبه عنوان کرد: روایات شیعه و سنی فراوانی وجود دارد؛ از جمله حسان بن عطیه روایتی از امام صادق(ع) ذکر کرده است که در اطراف کعبه، 120 رحمت وجود دارد، 60 رحمت مربوط به طواف، 40 رحمت مربوط به نماز در اطراف کعبه و 20 رحمت نیز برای وقتی است که انسان نشسته و کعبه را می‌نگرد‌.

وی ادامه داد: در ادعیه مربوط به طواف در شوط آخر، دعای زیبایی وجود دارد که باعث آرامش انسان است؛ فرموده‌اند: «اللهم قنعنی بما رزقتنی»؛ خدایا مرا به آنچه رزق من گردانیدی قانع فرما، این قناعت ممکن است با رزق کم هم باشد و لزوما به معنای داشتن ثروت زیاد نیست؛ زیرا برخی فکر می‌کنند با ازدیاد ثروت می‌توانند به آرامش برسند در حالی که این طور نیست.

مرادخانی بیان کرد: برخی افراد  مناعت طبع ندارند و هرقدر هم ثروت داشته باشند باز هم از زندگی خود راضی نیستند و این افراد هیچ وقت به آرامش نمی رسند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از القائات شیطان این است که وقتی انسان به حج رفته و طواف می‌کند وقت و فرصتی از او ضایع شده است بنابراین صرف اعمال ظاهری تنها، مفید نیست بلکه باید توام با معرفت و بصیرت باشد؛ امروز حجاج ما باید از خداوند بخواهند که به همه ما بصیرت عنایت فرماید زیرا همه ما در قبال خون شهدا و مجاهدت‌های امام و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی مسئولیت داریم و این بصیرت با قناعت و تفکر و رضایت و اعتماد به خدا به دست خواهد آمد.

این استاد سطح عالی حوزه افزود: کسانی که راه دزدی بیت‌المال و اختلاس را در پیش گرفته‌اند چون قناعت و مناعت طبع ندارند آرامش هم ندارند و در حقیقت لذتی هم از زندگی نمی‌برند.

وی افزود: اهمیت طواف در بازگشت به خویشتن حقیقی انسان است و اینکه انسان بداند باید همراه با هم کیشان خود حول چه محوری بچرخد. انسان محرم از احرام و عرفات شروع کرده و بعد خود را به مکه و کعبه نزدیک می‌کند و در طول مسیر اذکاری دارد که می‌تواند به انسان تعالی ببخشد.

مرادخانی اظهار کرد: در روایت بیان شده که هر کسی خانه خدا را طواف کند از گناهانش خارج می‌شود و زمانی این پاکی و خروج از گناهان حاصل خواهد شد که انسان در کنارجمعیت مسلمین باشد ولی آزاری هم برای آنان نداشته باشد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) تاکید کرد: کسانی که در جامعه امروز تنها به فکر خودشان هستند و مدیرانی که باید به فکر خدمت به خلق باشند ولی به دنبال تامین منافع دنیوی خویش هستند نمی‌توانند مدعی درک حقانیت خدا باشند و اعلام کنند ما به خدا نزدیک شده‌ایم.

وی تاکید کرد: امروز مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد و افراد فقیر و تنگدست هم زیاد هستند و حاجی واقعی کسی است که نسبت به این افراد بی‌تفاوت نباشد.

انتهای پیام

captcha