حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پوریانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با ایکنا؛ با تبریک سالروز ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) گفت: خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی، بیشترین نقش را در سازندگی افراد و تعلیم و تربیت دارد.
وی با بیان اینکه والدین میتوانند زمینه و بستر لازم را برای رشد و تربیت صحیح فرزندان و پرورش معنوی و فکری آنان ایجاد کنند تصریح کرد: در روایات و آیات نیز بر این مقوله تاکید شده و محتوای جالبی در این زمینه وجود دارد و رسالت والدین سنگین است.
پوریانی ادامه داد: به همین دلیل مقوله ازواج و جایگاه خانواده در اسلام، جایگاه والا و بی بدیلی است به گونهای که قرآن کریم آن را نشانه و آیه از آیات الهی برشمرده و فرموده است که «هُوَ الَّذِى خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَ حِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا؛ و خدایی است که (همه) شما را از یک فرد آفرید؛ و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار او بیاساید»(اعراف/۱۸۹). همچنین در آیه شریفه َ«یآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ قُواْ أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلاَئِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا یَعْصُونَ اللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ»(تحریم/۶)؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! خود و خانواده خود را از آتشى که هیزم آن مردمان (گنهکار) و سنگها هستند، حفظ کنید. آتشى که بر آن فرشتگانى درشت خو و سخت گیر نگهبانند و خدا را در آنچه فرمانشان دهد، نافرمانى نکنند و آنچه را فرمان یابند انجام دهند»، بر نقش والدین تاکید کردهاند.
این محقق بیان کرد: براساس این آیات، ایمان به معاد و دوزخ، نقش مهمى در ایجاد تقوا و اصلاح خود (خانواده) و دیگران دارد؛ همچنین تربیت دینى فرزندان، بر عهده مدیر خانواده است و تا زنجیر از پاى خود باز نکنیم، نمیتوانیم دیگران را آزاد کنیم.
وی با اشاره به این روایت که «رحم اللّه رجلاً قال یا اهلاه! صلاتَکم صیامَکم زکاتَکم مسکینکم یتیمکم جیرانکم؛ رحمت خدا بر کسی که به خانوادهاش هشدار دهد که مراقب نماز و روزه و زکات و فقرا و ایتام و همسایگانتان باشید» بیان کرد: همچنین در آیه «و أمر اهلک بالصّلاة و اصطبر علیها؛ اهل خانواده خود را به نماز فرمان ده و بر آن پایدارى کن» بر این نقش تاکید شده است، بنابراین جایگاه خانواده در تفکر اسلامی بسیار بالا و والاست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه متاسفانه این جایگاه امروز به علت آسیبهای اجتماعی و مشکلات اقتصادی تزلزل یافته است بیان کرد: اگر به منظومه معرفتی قرآن و احادیث توجه کنیم برای بازگرداندن وضعیت خانواده به وضعیت مطلوب در جامعه باید جایگاه خانواده و ازدواج ترمیم و اصلاح شود؛ زیرا خانواده نقش و کارکرد تعلیم و تربیت، تامین معیشت و اقتصاد و جامعهپذیری و فرهنگ پذیری و حفظ و نگهداری سالمندان و ... را دارد و بنیان و اساس یک جامعه سالم در داشتن واحدهای خانوادگی سالم است.
این محقق و مدرس حوزه با اشاره به نگاه مکاتب دیگر به خانواده و ازدواج مانند مکاتب فکری انحرافی فمینیسم و ... تصریح کرد: اسلام به لحاظ مبانی هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و غایت خلقت با این مکاتب تفاوت بنیادین دارد و باید نگاه اصیل دینی به خانواده بازخوانی شود.
پوریانی با بیان اینکه نوع نگاه در معرفت انسان و در نهایت در مبانی و غایت زندگی او موثر است تاکید کرد: رشد گرایشات فمینیستی در دوره معاصر سبب شد تا زنسالاری رواج یابد که البته این پدیده، امروز تبدیل به فرزندسالاری شده است و بدتر از آن شاهد پیدایش پدیدههایی مانند نگهداری حیواناتی، چون سگ، گربه و ... در برخی خانوادهها هستیم.
این محقق و مدرس بیان کرد: اگر به دنبال بهترشدن وضعیت خانواده در ایران هستیم باید سبک زندگی را اصلاح کنیم البته ایرانیان در طول تاریخ با اصالت بومی و دینی زندگی کردهاند، اما امروز سبک زندگی ما تغییراتی کرده که با مبانی اسلامی تفاوت دارد و در برخی زمینهها باید زنگ خطر را بزنیم.
وی با اشاره به دیدگاههای مختلف در مورد فرزندآوری گفت: برخی معتقد به کاهش جمعیت، برخی افزایش و ... هستیم؛ اسلام طرفدار افزایش جمعیت است، اما میتوان گفت هر فردی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی خود میتواند به این مقوله توجه کند و در مجموع نیز گرایش مردم به فرزندآوری مثبت است اگرچه باز هم گرایشات غربی مانعی بر سر این راه بوده و هست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرا ازدواج آسمانی امام علی و حضرت زهرا(س) به الگو تبدیل نشده؛ آیا این مدل جذابیتی برای نسل امروز ندارد یا ما نتوانستهایم این جذابیت را ارائه دهیم؟ تصریح کرد: شناخت و معرفت نسبت به ائمه(ع)، بهدرستی به جامعه منتقل و القاء و نهادینه نشده است و حوزه و دانشگاه و رسانهها و بخشهای فرهنگی و غیر آن کوتاهی کردهاند.
وی افزود: امروز از طریق فضای مجازی شاید فرصت مناسبی برای این کار باشد و افراد زیادی باید بسیج شوند و در نحوه انتقال معارف و سیره اهل بیت (ع) بازنگری صورت بگیرد، زیرا جذابیت در معارف و سیره زندگی ائمه (ع) با توجه به همخوانی آن با فطرت انسان وجود دارد.
انتهای پیام