کد خبر: 3768765
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰

جدیدترین شماره دوفصلنامه فلسفه علم منتشر شد

گروه اندیشه ــ جدیدترین شماره دوفصلنامه فلسفه علم مشتمل بر ۷ مقاله علمی پژوهشی از جمله «ناسازگاری پیوسته‌گرایی هندسی واتم‌گرایی کلام در آرا فخر رازی» و «علم دینی: واکنشی در برابر علم طبیعت‌گرا» منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی - پژوهشی فلسفه علم ویژه بهار و تابستان ۹۷ به صاحب‌امتیازی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سردبیری غلامحسین مقدم‌حیدری منتشر شد.

عناوین مقالات انتشاریافته در این شماره بدین قرار است: «ناسازگاری پیوسته‌گرایی هندسی واتم‌گرایی کلام در آرا فخر رازی»، «علم دینی: واکنشی در برابر علم طبیعت‌گرا»، «مفهوم واقعیت نزد موریس شلیک»، «سیر تحول از علوم رشته‌ای تا علوم میان‌رشته‌ای و علوم یکپارچه»، «حیث وجودشناسانه ابژکتیویته از منظر گادامر»، «جستجوی معقولیت حاکم بر آرای ریچارد فولی»، «ارزیابی فلسفی مدل خطی از تمایز علم محض ـ. علم کاربردی، مطالعه‌ای موردی در علم نانو».

در چکیده مقاله «علم دینی: واکنشی در برابر علم طبیعت‌گرا» اثر مصطفی تقوایی می‌خوانیم «در این مقاله ابتدا با بیان مثال‌هایی از علوم جدید نشان داده شده است که برخی نظریه‌ها متاثر از پیش‌فرض‌های طبیعت‌گرایی بوده‌اند و می‌توان داده‌هایی تجربی که این نظریه‌ها در پی تبیین آن‌ها هستند را به نحوی دیگر با رویکرد دینی تبیین کرد. مدافعان علم دینی، با توسل به این مثال‌ها، می‌خواهند نشان دهند که پیش‌فرض‌های علم، همان‌گونه که ممکن است از طبیعت‌گرایی متأثر شود، ممکن است از دین اثر بپذیرد و بنابراین علم دینی ممکن است.

در بخش نهایی مقاله تلاش می‌شود که با پاسخ به برخی پرسش‌ها درباره علم دینی گامی در راستای تنقیح بیشتر این بحث برداشته شود: آیا ایده علم دینی به طور غیر مستقیم، صحه گذاشتن بر نسبی‌گرایی در علم نیست؟ علم دینی با توسل به تجربه توجیه می‌شود یا با توسل به دین، یا هر دو؟ در صورتی که توسل به دین در توجیه علم دینی دخیل باشد، آیا رفتار مؤمنانه به فعالیت علمی راه نمی‌یابد؟ آیا امکان علم دینی به معنای نبود مرز مشخص بین علم و دین نیست؟ تطور ویژگی همیشگی نظریه‌های علمی بوده و علم دینی هم از آن مستثنی نخواهد بود. آیا تطور علم دینی به دین لطمه نمی‌زند؟ استدلال له امکان علم دینی، آیا علاوه بر امکان منطقی، بر امکان استعدادی علم دینی نیز دلالت می‌کند؟ مدافعان علم دینی چه چشم‌اندازی را باید برای آرمان خود تعریف کنند؟»

انتهای پیام

captcha