نقد و تحلیل فیلم‌های غربی بر اساس آموزه‌های قرآنی
کد خبر: 3813333
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷

نقد و تحلیل فیلم‌های غربی بر اساس آموزه‌های قرآنی

گروه هنر ــ نقد و تحلیل فیلم‌های غربی بر اساس آموزه‌های قرآنی از سوی آزاده عباسی، فعال و کارشناس رسانه‌ای در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ نشست نقد و تحلیل فیلم‌های غربی بر اساس آموزه‌های قرآنی، امروز 30 اردیبهشت‌ماه در سالن نشست‌های نمایشگاه برگزار شد.

آزاده عباسی، فعال رسانه‌ای در این نشست خبری با اشاره به پیشینه سینما در جهان اظهار کرد: سینما در سال 1890 اختراع شد که بسیاری آن را جدی نگرفتند و به عنوان یک هنر تفننی محسوب می‌شد تا اینکه حدود سال‌های 1916 افرادی سینماگر به صورت حرفه‌ای، فیلم‌های جذاب و پررونقی ساختند و مردم را به سمت خود جلب کردند.

وی با بیان اینکه در سال 1920 شاهد ساخت استودیوهای 6گانه بودیم که سرآمد آنها هالیوود است، گفت: اگر بخواهیم یک عنوان مهم در عرصه تهاجم فرهنگی یاد کنیم، باید هالیوود را نام ببریم که در تولیداتش سرگرمی هدف نیست، بلکه به دنبال استفاده از زنان به عنوان ابزار، ستاره سازی، تولید فیلم های غیر اخلاقی و اسطوره‌سازی است و برای جذاب کردن فیلم‌ها به دنبال ترویج خرافات و جادو است.

عباسی ادامه داد: آمریکا برای اینکه تفکری را در جامعه خود ترویج کند یا بخواهد اقدامی انجام دهد، پیش از آن با تولید فیلم ها و برنامه ها افکار عمومی را مدیریت می‌کند و سپس وارد مرحله عملیاتی می‌شود به عنوان مثال در سال 2000 فیلمی در مورد یمن ساخته شد که نیروهای آمریکایی به راحتی مردم یمن را قتل عام می‌کردند؛ این در حالی است که حمله به یمن در سال 2015 صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه هالیوود کارخانه رویاپردازی است، اظهار کرد: در این شرکت علاوه بر ترویج فرهنگ آمریکایی، تبلیغات منفی نسبت به جوامع شرقی صورت می‌گیرد و شرق به عنوان مردمانی فقیر، خون‌خوار و جنایتکار معرفی می‌شود که اسلام بخشی از سرزمین شرقی است به همین دلیل در فیلم‌های هالیوودی شاهد اسلام‌ستیزی هستیم و در مقابل، غرب می‌تواند شرق را نجات دهد و حق را در این سرزمین‌ها برقرار کند.

عباسی در مورد رویکرد جنگ سرد آمریکا علیه شوروی سابق گفت: شوروی از دیدگاه آمریکا شر مطلق بود و فیلم‌های تخیلی و علمی خود را علیه روسیه تولید می‌‌کرد؛ پس از فروپاشی شوروی، لازم بود دشمنی برای آمریکا ساخته شود، برای همین به سمت اسلام‌ستیزی حرکت کردند و در فیلم‌های خود غالباً رویکرد عقب‌ماندگی را نسبت به سرزمین‌های اسلامی داشته‌اند.

وی در مورد ویژگی مشترک فیلم‌های هالیوودی علیه اسلام گفت: در این فیلم‌ها برج و باروها و قصرهای افسانه‌ای مشاهده می‌شود، همچنین محلات فقیرنشین، سیاه‌نمایی، عدم توجه به واقعیات تاریخی و نگاه تحقیرآمیز به جامعه شرقی به تصویر کشیده شده است.

عباسی تصریح کرد: البته طی سال های گذشته برخی فیلم‌های داخلی نیز این نمادها را به تصویر کشیده‌اند و ژانر فلاکت را تکرار می‌کنند که بیشتر رویکرد جشنواره‌ای دارد.

وی گفت: هالیوود در دهه های گذشته سه رویکرد را دنبال کرده است؛ در دهه 80 میلادی، فیلم ها هیولا محور بودند که به دنبال ایجاد ترس علیه اسلام بود؛ در دهه 90 هیولا تبدیل به تروریست شد و مسلمان‌ها افرادی معرفی شدند که قصد نابودی غرب بودند؛ پس از 2000 میلادی نیز بررسی حوادث آخرالزمانی و باستان گرایی ایران منهای اسلام مورد توجه قرار گرفت.

عباسی در پایان گفت: طی سال های گذشته دولت آمریکا هالیوود را موظف کرده تا فیلم های ضد ایرانی تولید کند و هر ساله شاهد تولید چنین فیلم‌هایی بوده‌ایم.

انتهای پیام

captcha