نشست روز جهانی صلح در فیلیپین/ قرائت قرآن به سه زبان + عکس
کد خبر: 3844086
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
با حضور نمایندگان ادیان برگزار شد؛

نشست روز جهانی صلح در فیلیپین/ قرائت قرآن به سه زبان + عکس

گروه بین‌الملل ــ نشست روز جهانی صلح با حضور نمایندگان ادیان و کشورهای مختلف به همت دانشگاه مسیحی «د لا سال»(De La Salle) فیلیپین در شهر «داس ماریناس» این کشور برگزار شد.

به گزارش ایکنا از فیلیپین؛ این نشست دیروز، 30 شهریورماه برابر با 21 سپتامبر همزمان با روز جهانی صلح در شهر داس ماریناس در نزدیکی مانیل برگزار شد و در آن شخصیت‌های مذهبی و علمی، محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل و تندیس تقوی، معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین حضور یافتند.

این برنامه با خواندن دعا از سوی نمایندگان ادیان مختلف به زبان‌های چینی، بهاسا(زبان رسمی اندونزی)، فیلیپینی و فارسی(با ترجمه عربی و انگلیسی) برگزار شد و دعای فارسی این بخش آیات هشتم و نهم سوره آل عمران«رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ: پروردگارا پس از آنكه ما را هدايت كردى دلهايمان را دستخوش انحراف مگردان و از جانب خود رحمتى بر ما ارزانى دار كه تو خود بخشايشگرى»، « رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ: پروردگارا، محققا تو تمام مردم را در روزی که هیچ شبهه در آن نیست جمع سازی، و هرگز خدا نقض وعده خویش نخواهد کرد» بود که تندیس تقوی آن را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی قرائت کرد.

پس از مراسم نیایش و دعا خانم «ماریا سیسسیلیا»(MARIA CICILIA)، معاون رئیس دانشگاه د لا سال ضمن تشکر از حضار در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد صلح در جهان به ویژه در جنوب فیلیپین حکمفرما شود.

سیاست‌زدگی؛ دلیل ناآرامی‌های هنگ کنگ

سپس پدر «مایکل بروگتون» (Michel Brougtone)، معاون امور مذهبی دانشگاه د لا سال، طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور نماینده ایران در مراسم با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در هنگ کنگ گفت: آنچه که امروز در هنگ کنگ شاهد هستیم، اتفاق خوبی نیست و صلح و آرامش را از مردم این کشور سلب کرده است دلیل این موضوع هرچه باشد مطمئن هستیم که مذهبی نیست و سیاست‌ها و دخالت‌های دیگران این موضوع را رقم زده است.

وی با بیان این که علت بیشتر جنگ‌ها و نا آرامی‌های جهان را می‌توان سیاست‌زدگی و دوری از آموزه‌های اخلاقی و دینی دانست، افزود: صلح می‌تواند به ما انسان‌ها اجازه رشد بیشتر، اعتقاد محکم‌تر و درک متقابل بدهد و سبب رشد شود. بیایید برای تحقق صلح و عدالت در جهان دعا کنیم.

در ادامه رایزن فرهنگی ایران در مانیل به بررسی مسئله صلح پرداخت و گفت: صلح به عنوان یکی از بنیادی ترین نیازهای بشر در طول تاریخ، همواره کانون توجه و معرکه آرای فیلسوفان و متفکران بوده است. بنابراین هر یک از فیلسوفان، نظری دراین باب ارائه داده‌اند. صلح واژه‌ای آشنا برای همه تمدن‌ها و ادیان بوده و یکی از مطرح‌ترین واژه‌هایی است که در مکاتب مختلف رواج داشته است. در همه ادیان و مکاتب دنیا صلح و دوستی دارای مقبولیت عمومی است.در واقع با وجود همه تضادهای موجود در تاریخ بشری صلح امری است که هیچ اندیشه مخالفی ندارد، انسان‌ها همواره در پی برقراری صلح بوده‌اند و یکی از اهداف فرستاده شدن پیامبران بعد از توحید همین امر بود، در واقع برابری و برادری که شعار همه پیامبران بود، صلح نامیده می‌شود.

تبیین صلح از دیدگاه اسلام

محمد جعفری ملک مسئله صلح در اسلام را تبیین کرد و افزود: اسلام پیروان خویش را به رعایت آرامش و سلامت فراخوانده و هر امری که صلح و سلامت جامعه را بر هم زند، پیروی از شیطان می‌داند چنانچه قرآن می‌فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید، همگى در صلح و آشتى درآیید و از گام‌هاى شیطان، پیروى نکنید که او دشمن آشکار شماست»(بقره/208)

وی تأکید کرد: صلح و آرامش، تنها در پرتو ایمان امکان‌پذیر است و با اتکا به قوانین غیر دینی، جنگ، ناامنی و اضطراب برچیده نخواهد شد؛ زیرا سرچشمه همه قوانین بشری، امیال یا جهالت‌های انسانی است؛ امری که، همواره عامل ایجاد کشمکش‌ها و درگیری‌ها بوده است و اگر نیروی معنوی ایمان، آدمی را کنترل نکند، صلح، غیر ممکن خواهد بود.

جعفری ملک بیان کرد: شیعیان معتقدند که حضرت عیسی مسیح (ع) به همراه امام دوازدهم شیعیان حضرت مهدی (عج) برای برپایی صلح و عدالت ظهور خواهد کرد. بیایید همگی برای بپایی صلح و عدالت در جهان دعا کنیم تا تمامی خانواده‌ها و افراد بشر زندگی آرامی را تجربه کنند.

وی گفت: از منظر اسلام، بشر به طور تکوینی خواستار صلح و دوستی است و جنگ، تنها در صورتی ممدوح است که به ‌عنوان اصل ثانوی و در مواقعی که صلح و مبانی آن، مورد تعرض قرار گرفته، روی دهد. اسلام انسان را به صلح‌ فرامی‌خواند و بستر مناسبی برای صلح‌طلبی وی فراهم می‌کند، پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) نیز فرموده است: «در میان خویش صلح و دوستی بپا دارید و اطاعت نمایید خداوند و فرستاده اش را اگر مؤمن هستید».

بنا بر این گزارش؛ خانم «سالانگ کاپانگ»(salang kupang) سخنران پایانی نشست فیلیپین نیز با اشاره به حادثه مراوی و آوارگی کودکان و خانواده‌های مسلمان و غیر مسلمان در استان جنوبی فیلیپین گفت: ما در بخش کوچکی از کشورمان شاهد جنگ و ویرانی بوده‌ایم که حاصل آن آوارگی خانواده‌های زیادی بوده است، امیدواریم که در سایه گسترش معنویت و عقلانیت، صلح در جامعه گسترش یافته و جنگ‌ها و ویرانگری‌هایی را که از شرق تا غرب عالم شاهد هستیم، پایان یابد.

در ادامه دانشجویان خارجی و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در جایگاه حاضر شده و ضمن نام‌بردن تمامی کشورهای جهان به صورت گروهی برای تمامی کشورها دعا و طلب صلح کردند.

انتهای پیام

captcha