اختتامیه هفتمین جشنواره «الحافظون» برگزار شد/ قرآنیان جامعه را به تدبر در قرآن تشویق کنند
کد خبر: 3861854
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۷

اختتامیه هفتمین جشنواره «الحافظون» برگزار شد/ قرآنیان جامعه را به تدبر در قرآن تشویق کنند

گروه مسابقات ــ فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره «الحافظون» اظهار کرد: قرآنیان عزیز علاوه بر اینکه خود در قرآن تدبر و به فرامین الهی آن عمل می‌کنند، دیگران را نیز تشویق کنند که به سمت تدبر در آیات الهی آن حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره تخصصی حفظ قرآن کریم بسیج تهران با عنوان «الحافظون»، عصر امروز چهارشنبه، 13 آذرماه با حضور سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران و رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در محل حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با اجرای مهدی حاجی‌محمدی همراه بود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله از سوی رامین بهرامی، قاری قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ طی سخنانی، ضمن بیان خیر مقدم به حضار در مراسم و تبریک به مناسبت ولادت امام حسن عسکری(ع)، اظهار کرد: هفتمین سال تأسیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و نیز هفتمین آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره الحافظون را گرامی می‌داریم.
وی ادامه داد: جشنواره الحافظون از سال 91 و براساس مطالعاتی شکل گرفت که در رابطه با کمبودهای قرآنی شهر تهران و مناطق اطراف آن انجام شد. براساس مطالعاتی که انجام شده، شهر تهران و شهرهای اطراف آن از فقیرترین شهرها از جهت دانش قرآنی هستند که باید بر روی این مسئله کار شود.
قربانی با بیان اینکه بسیج تهران مأموریت پیدا کرد تا عزیزان بسیجی را بیش از پیش وارد فعالیت‌های قرآنی کند، افزود: در این زمینه بسیج تهران تمامی تلاش خود را برای ورود بیشتر بسیجیان به عرصه قرآن کریم به ویژه عرصه‌هایی که در آن‌ها کمتر کار شده، به کار بست که در این راستا با راه‌اندازی سازمان قرآن و عترت بسیج، 23 مرکز قرآن و عترت نیز در 23 منطقه شهر تهران راه‌اندازی شد و درپی آن 1400 پایگاه بسیج در سطح شهر تهران وارد فعالیت‌های گسترده قرآنی شدند.

ایجاد 211 مهدکودک قرآنی در تهران
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ اظهار کرد: این سازمان جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تمامی سنین از چهار تا شش سال گرفته تا سنین بالاتر، برنامه‌های قرآنی فراوانی را تدارک دیده است. برای سنین چهار تا شش سال، مهدهای قرآنی و پیش‌دبستانی‌های قرآنی در نظر گرفته شد که هم‌اکنون تعداد 211 مهد کودک قرآنی در سطح تهران ایجاد شده و تعداد 3345 نفر در آن‌ها مشغول آموزش هستند. اختتامیه هفتمین جشنواره «الحافظون» برگزار شد/ قرآنیان جامعه را به تدبر در قرآن تشویق کنند
قربانی تصریح کرد: در این راستا تعداد 173 پیش‌دبستانی قرآنی نیز تأسیس شده که تعداد 4575 نفر در آن‌ها آموزش می‌بینند. تربیت مربی مربوط به این مراکز نیز با حضور 481 نفر آغاز شد که این عزیزان با گذراندن دوره‌های آموزشی خاص مشغول فعالیت در این مراکز آموزشی هستند.
وی ادامه داد: برای سنین شش سال تا زیر سن بلوغ، مکتب‌خانه‌های قرآنی پیش‌بینی شده تا آموزش قرآن در منازل احیا شود که تاکنون 799 مکتب‌خانه قرآنی در این زمینه تشکیل شده و تعداد 10689 نفر نیز مشغول آموزش در آن‌ها هستند. همچنین، عرصه‌های مختلف جدیدی نیز همچون اردوهای جهادی، قرآنی، معرفی اسوه‌ها و الگوهای قرآنی، شناسایی بیش از دو هزار قاری و حافظ و معلم قرآن شهید قرآنی در کشور (340 شهید قرآنی در تهران)، تولید بیش از 180 مستند قرآنی سوره‌های سرخ، دیدار با 300 شهید قرآنی در تهران از جمله کارهایی بود که سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ اقدام به انجام آنها کرده است.

تربیت 128 حافظ کل قرآن در 44 مرکز حفظ تخصصی
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ گفت: برای جریان‌سازی فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی جهت فرهنگ‌سازی پرداختن به حفظ قرآن در جامعه، علاوه بر اقدام جهت تأسیس مراکز تخصصی حفظ قرآن، هم‌اکنون 44 مرکز حفظ تخصصی قرآن مشغول به فعالیت هستنند که بیش از 6000 نفر در آن‌ها مشغول هستند. در این مراکز، تاکنون 128 نفر حافظ کل، 147 نفر حافظ 10 تا 20 جزء و پنج هزار نفر در اجزاء مختلف به حفظ قرآن در این مراکز پرداخته‌اند. برنامه‌ریزی پنج ساله‌ای در حال انجام است تا براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، گام‌های اساسی‌تری برداشته شود.
قربانی تصریح کرد: در این راستا مقرر شد تا جشنواره تخصصی حفظ قرآن نیز راه‌اندازی شود که تنها به رشته‌های مختلف حفظ قرآن اختصاص داشته باشد که اجرای آن در سنین و مقاطع مختلف پیش‌بینی شد و به توفیق الهی این جشنواره به جایی رسیده است که زمینه‌سازی برای برگزاری سراسری و کشوری آن نیز فراهم می‌شود.
وی تصریح کرد: عرصه‌های هنری در فعالیت‌های قرآنی معمولاً مورد غفلت قرار گرفته است که از این فعالیت‌ها می‌توان به نمایش‌های قرآنی، فیلم‌های قرآنی، مستندات قرآنی و ... اشاره کرد که تمامی این عرصه‌ها در برنامه‌های سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ مد نظر قرار گرفته است.
قربانی ادامه داد: راه‌اندازی بزرگترین گروه هم‌خوانی کشور با نام محمد رسول‌الله(ص) با حضور اساتید مختلف از سراسر کشور از دیگر فعالیت‌های سازمان است که تاکنون 70 اثر فاخر از سوی این گروه تولید و تصویربرداری شده و 40 شبکه داخلی و جهانی نیز آن‌ها استفاده کرده‌اند.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در پایان سخنان خود از تمامی مسئولان قرآنی نواحی بسیج و همکاران خود در سازمان قرآن و عترت بسیج که در برگزاری و اجرای هفتمین جشنواره الحافظون نهایت تلاش خود را به کار بردند، تقدیر و قدردانی کرد.
همچنین، در ادامه این مراسم، گروه جمع‌خوانی محمدرسول‌الله(ص) دو برنامه هم‌خوانی با عناوین «قرآن کتاب جاوید» و «رونق تولید» را اجرا کرد که اثر «رونق تولید» برای اولین بار اجرا ‌و به نوعی رونمایی از این اثر نیز در این مراسم انجام شد.
در ادامه این مراسم قرآنی و پس از اجرای بخش اول برنامه اهدای جوایز به حفاظ برتر جشنواره، سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران در سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام میلاد باسعادت امام حسن عسکری(ع) و قدردانی از برگزارکنندگان و حضار در مراسم، اظهار کرد: آنچه که بین ما مسلمانان و به ویژه شیعیان مهجور مانده، قرآن کریم است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و باید در این زمینه چنان کار شود تا همگان به قرآن کریم و آموزه‌های آن روی آورند.

اختتامیه هفتمین جشنواره «الحافظون» برگزار شد/ قرآنیان جامعه را به تدبر در قرآن تشویق کنند

سردار یزدی خطاب به قرآنیان و حافظان قرآن حاضر در مراسم بیان کرد: شما عزیزان باید علاوه بر اینکه خود در قرآن تدبر کرده و به فرامین الهی آن عمل می‌کنید، دیگران را نیز تشویق کنید که به سمت قرآن و تدبر در آیات الهی آن حرکت کنند.

ضرورت توجه ویژه به ارزش‌های قرآن
وی افزود: یکی از مطالب مهمی که باید به آن توجه ویژه شود، ارزش قرآن در دنیای مادی و معنوی ماست. هرجا که به قرآن توجه بیشتری شود، موفقیت‌های بیشتری چه از نظر مادی و چه از لحاظ معنوی رقم خورده که بسیار تعیین‌کننده نیز بوده است. بنده به نوبه خود این مورد را لمس کرده‌ام که چگونه نزدیک شدن به قرآن در موضوعات مادی و معنوی برای من و اطرافیانم پیشرفت و توسعه را به همراه داشته است.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران تصریح کرد: آنچه که ما امروز به عنوان معجزه پیامبر خاتم(ص) و کتاب دینی خود داریم، اگر در اختیار دیگران بود، آن‌ها استفاده بیشتری از قرآن می‌کردند. متأسفانه ما نسبت به قرآن کوتاهی کردیم و جوانان ما امروز با قرآن فاصله دارند. البته تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان نیز همچون شما عزیزان با قرآن ارتباط دارید، ولی کوتاهی‌هایی در این رابطه در جامعه انجام شده که بیشتر این کوتاهی‌ها از طرف مسئولان بوده است، نه مردم.
سردار یزدی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: قلب‌های مطهر نوجوانان و جوانان عزیز بیش از گذشته با قرآن کریم نورانی شود و جامعه اسلامی ما نیز از برکت وجود این عزیزان نورانیت بیشتری پیدا کند.

در ادامه این مراسم و پس از اجرای برنامه ارائه محفوظات از سوی دو نفر از نوجوانان قرآنی، بخش دوم اهدای لوح تقدیر به برگزیدگان جشنواره با حضور مسئولان برگزار شد.

انتهای پیام
captcha