کمک به فلسطین باید فراتر از حمایت‌های لفظی باشد
کد خبر: 3864523
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
کارشناس اردنی در گفت‌وگو با ایکنا:

کمک به فلسطین باید فراتر از حمایت‌های لفظی باشد

گروه بین‌الملل ــ رائد فوزی ایحمود ایحمود، کارشناس اردنی مسائل خاورمیانه، با بیان اینکه فلسطینیان به کمک‌هایی بیشتر از حمایت‌های لفظی احتیاج دارند، اتحاد کشورهای اسلامی برای حل مسئله فلسطین را ضروری دانست.

اتحاد میان کشورهای اسلامی در مورد مسائل مختلف از جمله فلسطین یکی از مهم‌ترین موضوعات جهان اسلام در عصر کنونی است. علاوه بر این، معضل‌هایی مانند اسلام‌هراسی در کشورهای‌ غربی باعث شده که مسلمانان با چالش‌های جدیدی در این زمینه روبه‌رو شوند.

رائد فوزی ایحمود ایحمود (Raed fawzi Ihmoud Ihmoud) کارشناس مسائل بین‌الملل و محقق موضوعات مرتبط با خاورمیانه و  تحلیلگر و پژوهشگر بنیاد‌ پژوهشی جهان‌ سوم (Third world Institute for reaserach and study) در اردن است. ایکنا با ایحمود گفت‌وگویی درباره مسائل مختلف جهان اسلام انجام داده است که شرح آن از نظر می‌گذرد.

ایکنا ــ آینده اتحاد بین مسلمانان جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چالش‌های بسیاری در زمینه اتحاد میان مسلمانان به چشم می‌خورد. 54 کشور با جمعیت اکثراً مسلمان وجود دارد، اما انسجام و اتحاد لازم را برای حل مسائل جهان اسلام ندارند.

به طور کلی تفاوت دیدگاه‌ها خوب است، اما هرکدام از کشورها موضوع مورد نظر خود را پیگیری می‌کنند و اتفاق نظری بین کشورهای مسلمان در مورد مسائل مختلف وجود ندارد. شاید نشست‌هایی مانند کنفرانس وحدت اسلامی بتواند این شکاف را پر کند و این تنها گام‌ اول برای اتحاد و نزدیک کردن نظرات است.

ایکنا ــ آیا به نظر شما چشم‌اندازی برای حل مسئله فلسطین در بین کشورهای اسلامی وجود دارد؟

شاید تنها چیزی که در حال حاضر بتواند این 54 کشور اسلامی را با هم متحد کند، مسئله فلسطین است. با وجود اتفاق‌نظر در مورد مسئله فلسطین، تنها حمایت و کمکی که به فلسطین می‌شود حمایت لفظی است.

فلسطینیان چیزی بیشتر از حمایت‌های زبانی و لفظی می خواهند. آنها درصددند وطن خود را پس بگیرند. فلسطینیان نیاز دارند که از خواسته‌شان حمایت‌ جهانی شود. این امر با فعالیت فلسطینیان نتیجه نخواهد داد، بلکه تمام کشورهای مسلمان حتی کشورهای غیرمسلمان باید در این مسئله ورود کنند.

ایکنا ــ‌ روابط شیعیان و اهل‌ تسنن در اردن چگونه است؟

مسلمانان شیعه در اردن چندان زیاد نیستند و بیشتر آنها را مهاجرانی از سایر کشورهای عربی مانند عراق یا سوریه تشکیل می‌دهند. با این همه اردن کشوری سنی‌مذهب، معتدل و خواستار‌ صلح است. جوامع دیگر مانند شیعیان در اردن به دلیل جمعیت کمی که دارند چندان دیده نمی‌شوند، اما آنها در اردن پذیرفته شده و مورد حمایت هستند. خاندان پادشاهی‌ هاشمی در اردن هم به طور‌ رسمی حمایت از مسلمانان را به عنوان استراتژی خود اعلام کرده و حمایت از شیعیان جزئی از همین سیاست است.

در اردن تنشی بین سنی و شیعه وجود ندارد. ممکن است که در جهان به خاطر شرایط منطقه تصورات اشتباهی در مورد وضعیت مردم اردن وجود داشته باشد، اما این اشتباه است و در کشورمان مشکل ‌و‌ درگیری بین اقوام و ادیان وجود ندارد. اردن کشوری‌ مداراکننده و آرام است.  

ایکنا ــ در سال‌های اخیر شاهد موجی از اسلام‌هراسی در کشورهای غربی هستیم. کشورهای اسلامی چگونه می‌توانند این معضل را حل کنند؟

اسلام‌هراسی از غرب آغاز و تبدیل به مشکلی‌بزرگ برای کشورهای غربی شد. متأسفانه جوامع مسلمان در این کشورها از این مشکل رنج می‌برند و تحت فشار قرار می‌گیرند. مسلمانان مهاجر و بومی هم به یک اندازه با این مشکل روبه‌رو می‌شوند. در این کشورها اگر رنگ‌ پوست متفاوتی هم داشته باشید، هدف تبعیض قرار می‌گیرید و ایده اصلی اسلام‌هراسی هم از همین تبعیض‌ها سرچشمه گرفته است. وجود تعداد زیاد مهاجران و پناهجویان در کشورهای‌غربی دلیل دیگری برای رواج اسلام‌هراسی است. از سویی شاهدیم که وقتی دونالد ترامپ در آمریکا به ریاست‌جمهوری می‌رسد در یکی از اولین اقدامات خود دادن روادید به مسلمانان را متوقف می‌‌‌کند، نه به خاطر اسلام‌هراسی، بلکه وی از مسلمانان متنفر است. 

از سوی دیگر اسلام دینی است که بسیار مورد حمله قرار گرفته اما در مقابل می‌بینیم که مردم در کشورهای غربی از جمله امریکا به اسلام روی می‌آورند. به همین دلیل رهبران این کشورها از اسلام هراس دارند. هنگامی که به آمریکا مسافرت کردم، از افراد زیادی چه متدین و چه غیر‌متدین و معتقد به ادیان مختلف پرسیدم که چرا از اسلام‌ هراس دارید؟ یک نفر به من گفت به خاطر اینکه آنها خاورمیانه‌ای هستند. اما اسلام دین جذابی است و به همین دلیل افراد زیادی به آن روی می‌آورند.

ایکنا ــ سؤال آخر، در سفر خود به ایران این کشور را چگونه دیدید؟

ایران کشور جذابی است. تهران و یزد را دیده‌ام. این کشور در حال مدرن‌ شدن است و برخلاف 40 سال تحریم همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد و در حال نوشتن داستان خود است.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha