انتخابات آینده مجلس نماد گذار از محوریت جریان‌ها به برنامه‌هاست
کد خبر: 3867861
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
عباس مقتدایی:

انتخابات آینده مجلس نماد گذار از محوریت جریان‌ها به برنامه‌هاست

گروه سیاسی ــ‌ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه مردم تعیین سرنوشت خود را از طریق صندو‌ق‌های رأی به مثابه یک اصل اساسی و بنیانی پذیرفته‌اند، گفت: از سوی دیگر رشد اجتماعی و سیاسی و بالا رفتن سطح تحصیلات جامعه باعث شده که امروز برنامه‌ها، عملی بودن شعارها و اثربخشی ایده‌ها بیش از جریان‌ها، اسم‌ها و وعده‌ها مورد توجه مردم قرار گیرد و قطعاً مجلس آینده حاصل تجربه عمومی ملت در حکمرانی خواهد بود.

عباس مقتدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت مشارکت بالا در انتخابات با توجه به اقدامات رسانه‌ای و روانی دشمنان برای کاهش حضور مردم با بهره‌برداری از نارضایتی‌های جامعه از وضعیت اقتصادی کشور گفت: یکی از مختصات نظام مردم‌سالاری دینی حضور مردم در عرصه‌ها و صحنه‌های تعیین‌کننده است. انقلاب اسلامی ایران به هرگونه خودکامگی و انحصارطلبی در داخل کشور خاتمه داد و همچنین جلوی استعمار و سلطه خارجی را گرفت. به عبارتی جمهوری اسلامی نظامی است که از یکسو با ساختار و نظام سلطه سر سازش ندارد و از سوی دیگر به گونه‌ای شکل گرفته و مستقر شده که جلوی استبداد و خودکامگی را می‌گیرد.

باور عمومی به اصلاح از مسیر صندوق آرا

وی افزود: ملت ایران هم در طول سال‌های پس از انقلاب نشان داده‌ در مقاطعی که حضورشان ضرورت بیشتری داشته است دشمنان انقلاب را مأیوس کرده‌اند. البته اقدامات اخیر دولت نوعی تکدر خاطر و دلخوری از رفتارهای مدیران و مسئولان ایجاد کرده، اما مردم به آن سطح از رشد و آگاهی رسیده‌اند که مسائل را به خوبی تفکیک کنند و می‌دانند راه اصلاح و تجدیدنظر در مدیریت کشور در صحنه انتخابات و تعیین سرنوشت‌ها رقم می‌خورد و لذا در 2 اسفند 98 با نیت تغییر برنامه‌ریزان و مدیران به صحنه خواهند آمد.

مقتدایی اظهار کرد: امروز ناکارآمدی مدیریتی و برنامه‌ریزی برای مردم مشهود و ملموس شده و از طرفی به این امر باور دارند که راه پایان دادن به این نابسامانی‌ها صندوق‌های رأی و انتخاب افرادی است که به معنی واقعی مردمی باشند. بنابراین اگر مردم با دقت به صحنه انتخابات ورود پیدا کنند مجلس آینده مجلسی شجاع و پرتحرک خواهد بود. تحرک مجلس می‌تواند کارآمدی دولت را نیز ارتقا داده و برخی از این نابسامانی‌ها و ضعف‌های مدیریتی را کاهش دهد.

ویژگی‌های مجلس آینده

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره مختصات مجلس آینده گفت: مجلس آینده در برابر مردم خاضع، فروتن و برای آن‌ها کارآمد و تأثیرگذار بوده و در عین حال در برابر دشمنان سرسخت است و مانع دست‌اندازی بیگانگان به امور کشور خواهد شد. به اعتقاد من مجلس آینده می‌تواند نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم را برطرف کند و به قوه قضائیه در مسیر تحقق عدالت کمک کند.

وی تصریح کرد: اگر مجلس فعلی در نتیجه ناکارآمدی برخی نمایندگان و دخالت‌های قوه مجریه به طور عملی از رأس امور خارج شده، مجلس آینده هرگز شعبه‌ای از دولت نخواهد شد و مجدداً در رأس امور قرار خواهد گرفت. این چشم‌انداز نویدبخش مشارکت قابل توجه مردم در عرصه انتخابات است و لذا هنوز قضاوت برای عدم مشارکت مردم در انتخابات مجلس زود است.

مقتدایی یادآور شد: رشد اجتماعی و سیاسی مردم در سال‌های گذشته نشان داده که تعیین سرنوشت خود را از طریق صندو‌ق‌های رأی به مثابه یک اصل اساسی و بنیانی پذیرفته و می‌شناسند و خود از مردم‌سالاری دینی حفاظت خواهند کرد.

احزاب و جریان‌ها دیگر عامل جذب رأی نیستند

سخنگوی سابق کمیسیون آموزش مجلس درباره حرکت تدریجی مردم به سمت توجه به برنامه‌ها به جای اشخاص و جناح‌ها در طی انتخابات‌های پس از انقلاب گفت: هوشیاری مردم ایران سال به سال در حال افزایش است. جوانی جامعه، دستیابی به سطح بالاتری از دانش و معلومات و تحصیل‌کرده‌تر شدن مردم سبب شده که رشد و بلوغ سیاسی و اجتماعی در شهرها و روستاها افزایش یابد و همین امر در کنار برخی تجارب نامطلوب سیاسی در گذشته موجب شده مردم نسبت به انتخاب‌های خود با دقت بیشتری عمل کنند.

وی بیان کرد: بنابراین به نظر می‌رسد اگر در گذشته احزاب و جریان‌ها و شعارها در مقاطعی تعیین‌کننده و عامل جذب رأی بودند اما امروز محوریت برنامه‌ها، عملی بودن شعارها و اثربخشی ایده‌ها بیش از نام‌ها و اسم‌ها و وعده‌ها مورد توجه مردم است و قطعاً مجلس آینده حاصل تجربه عمومی ملت در حکمرانی خواهد بود و این مجلس با این رویکرد مردم اثرگذار، پیشرو و تعیین‌کننده خواهد بود و بر این مبنا جریانات سیاسی باید به سمت گزینش افرادی بروند که از قدرت مدیریتی و برنامه‌ریزی بیشتری برخوردار باشند و بتوانند با مردم ارتباط نزدیک‌تری برای تبیین برنامه‌های خود برقرار کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha