توانمندی خاص شهید سلیمانی در اقناع مقامات بین‌المللی/ تواضع؛ بارزترین ویژگی شهید بود
کد خبر: 3874415
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
ماجد غماس مطرح کرد؛

توانمندی خاص شهید سلیمانی در اقناع مقامات بین‌المللی/ تواضع؛ بارزترین ویژگی شهید بود

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی یک نظامی تمام‌عیار بود، گفت: او توانمندی خاصی در اقناع بالاترین مقامات بین‌المللی همچون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، داشت و مبتکر حل بحران‌های سوریه و عراق بود.

اول فرودین//توانمندی خاص شهید سلیمانی در اقناع مقامات بین‌المللی

«ماجد غماس»، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق، در گفت‌و‌گو با ایکنا، با تأکید بر ارتباط شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده حشدالشعبی و شجاعت و مجاهدت دلیرانه این دو فرمانده، گفت: این دو شهید بزرگوار پیشوای ایثارگران و مجاهدان بودند و می‌توان آن‌ها را مصداق بارز مقاومت در راه خدا و مبارزه علیه استبداد و ستم توصیف کرد.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی از جوانی به فریضه جهاد در راه اسلام روی آورد و با ورود به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خط مشی خود در همین راستا عمل کرد، افزود: قدرت ذهنی، نظامی، سیاسی و اطلاعاتی بالای این شهید، وی را به الگوی تمام‌عیار جهاد و مقاومت تبدیل کرد. شهید سلیمانی توانمندی‌های زیادی داشت و از ارکان مهم مقاومت بود و از کوچکترین امکانات برای مقابله با دشمن بهره می‌برد.

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران در ادامه به جایگاه شهید ابومهدی المهندس اشاره کرد و گفت: وی در تقویت نهضت اسلامی عراق و مقاومت علیه نظام بعثی صدام نقش بزرگی ایفا کرد. بسیاری از دوستان المهندس اعدام شدند که سبب شد او به ایران مهاجرت کند و نقش بسزایی در تشکیل نیروهای سپاه بدر داشت و  برای مدتی توانست فرماندهی این سازمان را به عهده بگیرد.

آغاز ارتباط شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس

وی با بیان اینکه منصوب‌ شدن شهید سلیمانی ـ قهرمان بزرگ مقاومت ـ به فرماندهی سپاه قدس سرآغاز رابطه وی با شهید ابومهدی المهندس بود، تصریح کرد: مأموریت سپاه قدس نظارت بر فعالیت گروه‌های مقاومت در منطقه بود و عراق یکی از کشورهای مهمی به شمار می‌رفت که به مرکزیت مهم محور مقاومت تبدیل شد و در این راستا این کشور شاهد حضور یگان‌های مقاومت بود. در آن زمان ارتباط و هماهنگی میان گروه‌های مقاومت، کادر و مستشاران جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم بود. به همین خاطر ارتباط میان شهیدان سلیمانی و المهندس با هدف هم‌افزایی تلاش‌ها برای رهایی از نظام طاغوتی صدام بیشتر شد.

غماس به انجام فعالیت‌های مشترک این دو شهید پس از سقوط نظام صدام اشاره و تصریح کرد: این دو مجاهد در مناسبت‌های سیاسی و بنا نهادن ساختار سیاسی جدید و همچنین در ساماندهی یگان‌های مقاومت برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی از جمله القاعده که مردم عراق و زیربنای کشور را مورد هدف قرار داده بودند، تلاش زیادی کردند.

وی افزود: در سال ۲۱۰۴ میلادی و در زمانی که شهر «موصل» عراق از سوی داعش اشغال شد، تغییری شگرف در رابطه میان این دو مجاهد ایجاد شد و در همان زمان آیت‌الله العظمی سیستانی(مدظله العالی) فتوای جهاد کفایی را صادر کرد و بعد از شکل‌گیری حشد‌الشعبی (بسیج مردمی عراق) مردم بسیاری به این جنبش جهادی برای مبارزه با داعش پیوستند.

غماس ادامه داد: زمانی که بخش از کشور عراق از سوی داعش اشغال شد، دولت عراق از حاج قاسم سلیمانی و برخی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران درخواست کمک و مشاوره نظامی در جبهه‌های نبرد کرد که شهید سلیمانی با قبول این درخواست، نقش تعیین‌کننده‎ای در مقاومت و جهاد علیه تروریست‌ها و سازماندهی تلاش‌ها در این زمینه داشت.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی، ابومهدی المهندس را پشتیبان و یاریگر توانا در انسجام و سازماندهی فعالیت‌های نظامی و هماهنگی نیروهای مسلح عراق می‌دید، گفت: شهید المهندس پس از رسیدن به معاونت حشد‌الشعبی برای پشتیبانی نظامی و برنامه‌ریزی میدانی و اطلاعاتی در کنار شهید سلیمانی فعالیت کرد و حشدالشعبی و حتی پلیس عراق از حضور و مشاوره شهید سلیمانی بهره می‌بردند.

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران تصریح کرد: به نظر من مستحکم‌ترین رابطه‌ها در میدان‌های نبرد و زندان‌ به وجود می‌آید، این در حالی است که رابطه منحصر به فرد و معنوی این دو شهید در میدان‌ها و جبهه‌های نبرد صورت گرفت. البته شهید سلیمانی با افراد و فرماندهان دیگری نیز روابط بسیار حسنه‌ای داشت.

ماجد غماس با بیان اینکه شهید سلیمانی شخصیتی محبوب داشت و شخصی متدین و اخلاق‌مدار بود و تمام روابط وی با دیگران بر این اساس شکل می‌گرفت، تأکید کرد: طبیعی بود که دیگران مجذوب این شخصیت بزرگ شوند و مبارزان و مجاهدان تلاش می‌کردند که به وی نزدیک شوند. شهید ابومهدی المهندس نیز تاریخ درخشانی از جهاد، مبارزه با ظالمان و ظلم و طغیان داشت. به همین خاطر رابطه معنوی قبل از رابطه کاری بین آن‌ها به وجود آمد و نتیجه این پیوند معنوی دو مجاهد، حل بسیاری از مشکلات، آماده‌سازی بسیاری از طرح‌ها و پیروزی‌های پی در پی آنها بود.

اول فرودین//توانمندی خاص شهید سلیمانی در اقناع مقامات بین‌المللی

تواضع؛ بارزترین ویژگی شهید سلیمانی

وی با اشاره به اینکه او شخصاً در خدمت شهید سلیمانی حضور می‎یافت، گفت: تواضع بارزترین ویژگی این شهید بزرگوار بود. وی دوست تمامی گروه‌های مختلف جامعه اعم از شیعیان، اهل‌سنت، ترکمن‌ها، عرب‌ها و غیرعرب‌ها بود.

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی یک نظامی تمام‌عیار بود، گفت: او توانمندی خاصی در اقناع بالاترین مقامات بین‌المللی همچون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، داشت و مبتکر حل بحران‌های سوریه و عراق بود و قدرت تحمل بالایی در مقابل دیگران داشت و برای همه اعم از بزرگ و کوچک احترام قائل بود. حتی در فیلم‌ها و عکس‌هایی که از ایشان در میدان‌های نبرد منتشر شده است، می‌توان تواضع او را در میان مردم و مجاهدانی که دور او جمع می‌شدند مشاهده کرد و این نشان از اخلاق‌مداری این مرد بزرگ دارد، به‌ طوری که همگان جذب اخلاق و صداقت او می‌شدند.

این سیاستمدار عراقی همچنین تأکید کرد: از دیگر ویژگی‌های این قهرمان، شجاعت و توانمندی نظامی وی بود. شهید سلیمانی با رشادت هرچه تمام، برای مورد حمله قراردادن دشمنان به‌ویژه داعش اقدام می‌کرد که باعث القای جرئت و اقدام جسورانه در میان مجاهدین جوان حشدالشعبی می‌شد. محبوبیت این شهید بزرگوار به حشدالشعبی محدود نبود، بلکه نیروهایی از پلیس و ارتش عراق نیز حاج قاسم را دوست داشتند.

وی با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه شهید سپهبد سلیمانی «چهره بین‌المللی» مقاومت بود، اظهار کرد: مقام معظم رهبری با احاطه کامل به ویژگی‌های شخصی شهید و درایت از حضور وی در کشورهای مختلف مانند سوریه و عراق توصیفی راستین و حکیمانه فرمودند.

عوامل آزادسازی موصل

غماس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آزادسازی موصل با یکپارچگی تلاش‌ نیروهای ارتش، پلیس، نیروهای مبارزه با تروریسم و حشدالشعبی انجام شد، توضیح داد: موصل توسط داعش اشغال شده بود و مردم این منطقه به‌ویژه ایزدی‌ها قربانی جنایات وحشتناک تروریست‌ها قرار گرفتند. آزادسازی موصل مأموریتی مشقت‌بار بود که ارزش مورد مطالعه قرار گرفتن در دانشکده‌های نظامی را دارد. رزمندگان در کنار نبرد با دشمن مجبور بودند جان خانواده‌ها و شهروندان را هم نجات بدهند. به عبارت دیگر درگیری در خانه‌ها و اتاق‌ها انجام می‎گرفت و عوامل بسیاری در پیروزی این نبرد نقش داشتند. همچنین، معنویت نیز عامل دیگری بود. حشدالشعبی داوطلبانه و با ازخودگذشتگی، معنویات لازم برای آزادسازی را تأمین کرد. رزمندگان با استجابت به فتوای مرجعیت همانند بسیج در ایران عمل کردند که سرانجام باعث موفقیت قاطع و کوبنده شد.

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران همچنین عامل فنی را نیز عاملی تعیین‌کننده و حیاتی در آزادسازی موصل برشمرد و تصریح کرد: فرماندهی، مشاوره نظامی و تأثیر الهام‌بخش شخصیت شهید سپهبد سلیمانی در کنار تجربه‌های فرماندهان همرزمش اعم از فرماندهان حشدالشعبی، سازمان بدر و دیگر فرماندهان مقاومت از دیگر عوامل این موفقیت بودند.

وی  به حضور بی‌سابقه و پرشکوه مردم عراق و ایران در تشییع پیکرهای دو شهید و همرزمانشان اشاره و تصریح کرد: شهادت این بزرگواران حادثه‌ای تلخ بود، ولی برکت‌های فراوانی داشت که در مراسم تشییع میلیونی در عراق و ایران نمایان شد و مردم این دو کشور با حضور پرشکوه در این مراسم بار دیگر حماسه آفریدند. پس از ترور این دو مقام نظامی، تمامی مردم عراق سوگوارانه در خانه‌ها و حتی در حین انجام کارهای روزمره خود از فضل و نقش بزرگ شهیدان سلیمانی و المهندس در مبارزه با تروریسم سخن می‌گفتند و بر مجرمانه بودن این اقدام تروریستی تأکید می‌کردند. 

مصاحبه: زهره فتح‌الله نوری  

انتهای پیام
captcha