مهم‌ترین انتظارات از کمیسیون آموزش عمومی قرآن در پی تغییرات جدید
کد خبر: 3877426
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد:

مهم‌ترین انتظارات از کمیسیون آموزش عمومی قرآن در پی تغییرات جدید

مسئولیت دبیری کمیسیون آموزش عمومی قرآن با ابلاغیه‌ اخیر وزیر آموزش و پرورش برعهده مهدی نويدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، قرار گرفت و در همین راستا دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن ابراز خرسندی از این تغییرات، چند نکته را بیان کردم.

حجت الاسلام حمید محمدیحجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره انتصاب مهدی نویدادهم به عنوان نایب‌رئیس و دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور طی هفته گذشته از سوی وزیر آموزش و پرورش گفت: پیرو پیگیری‌های دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون آموزش عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سازمان اداری و استخدامی، ارتقای ساختار دبیرخانه این کمیسیون را در نمودار سازمانی وزارت آموزش و پرورش به یک مرکز خواستار شد. هرچند ایجاد مرکز با محذورات وزارت محقق نشد، اما بالاخره این مجموعه به صورت اداره مستقل، تحت نظر وزیر تصویب شد و مورد تأیید وزارت قرار گرفت.

قائم‌مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به نتایج جلسه با وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه اجرای این تغییر ساختاری گفت: با توجه به لزوم حمایت یکی از معاونان وزیر به عنوان بالاترین مقام قرآنی وزارتخانه، جناب آقای حاجی‌میرزایی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان دبیر کمیسیون انتخاب شد و وعده دادند تا جلسات کمیسیون در دور جدید با حضور ایشان تشکیل شود.

رئیس صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی ضمن قدردانی از تلاش‌های علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در انتقال دبیرخانه کمیسیون، اخلاص نیت ایشان را عامل اصلی در این تغییر برشمرد و یادآور شد: در 10 سال گذشته، معاونت پرورشی به ویژه آقای مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز معاونت، پناهگاهی برای دبیرخانه کمیسیون بود و معاونان سابق و اسبق در حد توان به این امر توجه داشتند، لکن فرابخشی و فرادستگاهی بودن مأموریت کمیسیون و محدود نبودن مأموریت آن به داخل وزارت از ابتدا ایجاب می‌کرد مرکز یا دبیرخانه کمیسیون در عالی‌ترین سطح، تحت نظر مستقیم وزیر ایجاد شود.

وی افزود: موفقیت کمیسیون در طراحی و تصویب اهداف آموزش عمومی قرآن و سپس سند راهبردی این کمیسیون که اکنون معیار و سنجه فعالیت‌های همه دستگاه‌ها در این حوزه است از دستاوردهای دور قبل کمیسیون است. از سوی دیگر با توجه به تناسب مأموریت کمیسیون و شورای عالی آموزش و پرورش و ضرورت هماهنگی بین این دو نهاد و هم‌افزایی لازم وزیر در تدبیری هوشمندانه این مسئولیت را به دکتر نوید واگذار کردند.

محمدی با تأکید بر جایگاه معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش، گفت: امید می‌رود که معاونت بر این وظایف اصیل خود متمرکز شود و علاوه بر آن در این برهه جدید شأن نایب‌رئیسی خود در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن ـ به‌عنوان یکی از کارگروه‌های اصلی کمیسیون ـ که در راستای مطالبه مقام معظم رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن شکل گرفته و از ابتدای سال جاری ریاست آن به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شده در حد مطلوب ادا کند. مضافاً بر اینکه با توجه به اعلام آمادگی سازمان اوقاف در جلسه اخیر ستاد طرح ملی حفظ بر واگذاری این مسئولیت، حتی می‌تواند، مسئولیت‌های بیشتری در این ستاد برعهده گیرد.


  • بیشتر بخوانید:

دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن از معاونت پرورشی خارج شد

اعلام آمادگی اوقاف برای واگذاری مسئولیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن


دبیر شورا در پایان با اظهار امیدواری برای همکاری نزدیک بخش‌های مختلف داخل و خارج از وزارت با دبیر جدید کمیسیون، پیگیری اولویت‌های ذیل را ـ که در حکم دبیر جدید نیز به برخی از آنها از سوی وزیر تصریح شده ـ از تکالیف و انتظارات اصلی شورا و دبیرخانه دانست و افزود: پیگیری اجرای مطلوب اقدامات ملی سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، استقرار دبیرخانه کمیسیون مطابق جایگاه حقوقی و اداری مورد انتظار با به‌کارگیری نیروی انسانی کارآمد و تشکیل مستمر جلسات کمیسیون و کارگروه‌های تخصصی را از کمیسیون خواستاریم.

یادآوری می‌شود، براساس تبصره 7 ماده 9 آئین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بالاترین مقام‌مسئول امور قرآنی در هر یک از وزارتخانه‌های میزبان دبیرخانه کمیسیون، با حکم وزیر و رئیس کمیسیون به عنوان دبیر کمیسیون منصوب می‌شود. در سال‌های گذشته، موانعی برای ارتقای سطح از اداره به اداره‌کل مستقل در وزارت آموزش و پرورش وجود داشت. بر این اساس، اولین اقدام از نخستین سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، «ایجاد و استقرار مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به عنوان دبیرخانه کمیسیون زیر نظر وزیر آموزش و پرورش و شناسایی و تأمین نیروی انسانی کارآمد لازم برای مرکز، از درون این وزارت، جهت ایفای نقش راهبری اجرای سند(سال 1397)» بود.

انتهای پیام
captcha