کاهش ۶۵ درصدی سفر در جهان / ستاد کرونا برای سفر‌های داخلی محدودیت ندارد
کد خبر: 3925356
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
ولی‌الله تیموری خبر داد؛

کاهش ۶۵ درصدی سفر در جهان / ستاد کرونا برای سفر‌های داخلی محدودیت ندارد

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، با طرح پیشنهاد سفر‌های هوشمند، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا برای سفر‌های داخلی به شرط رعایت پروتکل‌ها محدودیتی قائل نیست.

کاهش ۶۵ درصدی سفر در جهان

به گزارش خبرنگار ایکنا، ولی‌الله تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امروز پنجم مهرماه، در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار شد، با اشاره به شیوع کرونا، گفت: شیوع و ادامه‌دار بودن این بیماری موجب شده است تا زنجیره گردشگری با فاجعه روبرو شود. براساس آمار، سازمان جهانی گردشگری با ۶۵ درصد کاهش و رکود سفر مواجه شده است.
 
وی افزود: برخی کشور‌ها بازگشایی‌های تدریجی را آغاز کرده‌اند. ۵۳ درصد کشور‌ها نیز گردشگری خود را با پروتکل‌های بهداشتی آغاز کرده‌اند.
 
تیموری ادامه داد: اولویت تمام جهان، سلامت شهروندان است و در کنار آن باید معیشت را در نظر گرفت؛ مجموعه این دغدغه‌ها زمینه‌ساز پیشنهاد سفر هوشمند شد.
 
وی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا، برای سفر‌های داخلی در چارچوب پروتکل‌های ابلاغی محدودیتی را قائل نشده است.
 
وی «گردشگری و توسعه روستایی» را شعار روز جهانی گردشگری دانست و گفت: بخش دولتی و خصوصی هر یک برنامه‌های متنوعی برای این موضوع در نظر گرفته‌اند.
 
وی در ادامه در رابطه با تعطیلی فرودگاه کنارک و تهدید آن برای گردشگری چابهار، گفت: وزارت گردشگری از هر چیزی که موجب توزیع سفر شود  حمایت می‌کند، وضعیت بحرانی نیست و البته رایزنی‌های ما نیز در این راستا ادامه دارد. ترجیح ما این است که به دور از جنجال پروژه‌های خود را پیش ببریم.
 
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، در مورد احداث شهر فرودگاهی چابهار نیز گفت: شایعات درخصوص توقف آن صحت ندارد. من شخصی سیاسی نیستم و به صورت تخصصی به موارد ورود می‌کنم. از منطقه آزاد پیگیر شده‌ایم و صرفاً یک تعامل بین دستگاهی بوده است و مدیران منطقه آزاد نیز می‌توانند اعلام کنند که روند ساخت شهر فرودگاهی چابهار ادامه داشته است و از طریق استانداری پیگیر این حوزه هستیم.

تیموری در ادامه با بیان اینکه در گردشگری پایدار باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود و به دغدغه‌های امنیتی نیز توجه شود، تأکید کرد: سیاست رسمی ما این است همه نقاط کشور از جمله چابهار دسترسی آزاد و گسترده برای سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری فراهم شود ضمن اینکه وزیر میراث فرهنگی نیز دستور داده است که سواحل مکران را به منطقه آزاد گردشگری تبدیل کنیم و به دنبال توسعه آن منطقه هستیم. به جای طرح بیانیه سیاسی با گفت‌وگو مشکلات را حل خواهیم کرد.


خسارت‌
12 هزار میلیارد تومانی به گردشگری کشور


تیموری در ادامه با بیان اینکه کرونا خسارت‌های زیادی به صنعت گردشگری وارد کرده است، گفت: تا نیمه اول مردادماه 12 هزار میلیارد تومان به صنعت گردشگری خسارت وارد شده است.

وی در رابطه با آمار فعالان این حوزه که مشاغل خود را از دست داده‌اند، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از فعالان حوزه گردشگری به صورت غیر رسمی و یا فصلی مشغول به کار هستند و به همین علت آمار دقیقی از بیکاری وجود ندارد، اما دو سوم شاغلان حوزه گردشگری بیکار شده‌اند. حدود یک میلیون و 350 هزار نفر شاغل رسمی در حوزه گردشگری داریم که شورای جهانی سفر آن را اعلام کرده است. دو سوم این میزان قطعاً در ایام کرونا بیکار شده‌اند.
 
تیموری با اشاره به تصویب بسته حمایتی برای 14 شغل از جمله مشاغل حوزه گردشگری، اظهار کرد: استقبال از این بسته حمایتی تا کنون کم بوده اما پرونده اعطای 600 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل حوزه گردشگری به بانک‌ها ارسال شده و تاکنون 250 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. در گذشته به واحدهایی که حداقل 10 نیروی کار داشتند وام اعطا می‌شد اما به دنبال آن هستیم که حمایت بخشی را نیز در دستور کار قرار دهیم.

تیموری در پاسخ به ایکنا، مبنی بر خسارت‌های کرونا بر گردشگری مذهبی نیز اظهار کرد: یکی از حوزه‌های پر رونق گردشگری ایران گردشگری مذهبی است؛ بر همین اساس بیشترین خسارت کرونا بر این حوزه از گردشگری وارد شده است.

وی در رابطه با لغو روادید بین ایران و روسیه نیز اظهار کرد: لغو روادید امری است که در توسعه گردشگری بسیار مؤثر است. در برهه‌ای از زمان تبادل گردشگر ایران و روسیه 38 درصد کاهش پیدا کرد اما بار دیگر مثبت شد و به دنبال استفاده از بازار گردشگری روسیه هستیم.
 
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در رابطه با برنامه‌ ایران برای لغو روادید با سایر کشورها نیز گفت: به علت شیوع کرونا این مطلب با چالش‌هایی رو‌به‌رو شده است و بار دیگر پس از فروکش کردن کرونا با سایر کشورها به توافق خواهیم رسید و یکی از اهداف ما کشورهای شبه قاره هند بود که کرونا این برنامه‌ها را به هم ریخت.
 
وی در رابطه با برنامه‌های روز جهانی گردشگری نیز گفت: در تمامی استان‌ها برنامه‌هایی در خصوص روز جهانی گردشگری در دستور کار است که مهم‌ترین آن‌ها برنامه‌های آموزشی است و در ادامه افتتاح‌هایی نیز خواهیم داشت. بخش خصوصی را نیز پای کار آورده‌ایم. هدف ما این است که غلبه کرونا بر صنعت گردشگری را از بین ببریم و  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بار دیگر صنعت گردشگری کشور را زنده کنیم. باید بهانه‌هایی که باعث تعطیلی صنعت گردشگری می‌شود را از میان برداریم.
 
وی تأکید کرد: در تمامی استان‌ها برنامه‌هایی در خصوص روز جهانی گردشگری در دستور کار است که مهم ترین آن‌ها برنامه‌های آموزشی است و در ادامه افتتاح هایی نیز خواهیم داشت.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه بخش خصوصی در حوزه گردشگری ورود داشته است، گفت: ما بخش خصوصی را نیز به پای کار آورده ایم. هدف ما این است که غلبه کرونا بر صنعت گردشگری را از بین ببریم و  با رعایت پروتکل های بهداشتی بار دیگر صنعت گردشگری کشور را زنده کنیم. تلاش ما این است که بهانه‌هایی که باعث تعطیلی صنعت گردشگری می‌شود را از میان برداریم.
 
تیموری با بیان اینکه تا کنون در ستاد ملی کرونا ممنوعیتی برای فعالیت گردشگری وجود ندارد، گفت: اختیارات برای مدیریت سفر به استان‌ها واگذار شد و استان‌ها تصمیم گرفتند سفرهای خارج از ضوابط بهداشتی و پروتکل‌ها برگزار نشود. هر سفری که از سوی دفاتر خدمات مسافرتی برنامه‌ریزی شود و در مراکز اقامتی مورد تأیید وزارت میراث باشد، هیچ مشکلی ندارد. اگر نتوانیم صنعت گردشگری را بازگشایی کنیم با مشکلات اقتصادی جدی مواجه خواهیم شد.
 
معاون وزیر میراث فرهنگی، با اشاره به سند ملی گردشگری، گفت:‌ این سند، اولین سند در این حوزه پس از انقلاب است که به تصویب دولت می‌رسد. در این سند کلیات، ارزش‌ها و راهبردهای لازم در آن دیده شده است.
انتهای پیام
captcha