پیاده‌روی اربعین فرصتی برای همدردی با حضرت زینب(س) است
کد خبر: 3927917
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
دبیرکل مرکز اسلامی برزیل:

پیاده‌روی اربعین فرصتی برای همدردی با حضرت زینب(س) است

حجت الاسلام و المسلمین طالب خزرجی، دبیرکل مرکز اسلامی برزیل، ضمن تأکید بر احیای اربعین حسینی تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین فرصتی برای همدردی با حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین طالب خزرجی، دبیرکل مرکز اسلامی برزیل، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت پاسداشت اربعین حسینی گفت: اگر تاریخ را مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید که اربعین امام حسین (ع) هیچ روزی لغو نشده و پیوسته دوام یافته است، شاید کم یا مقعطی قطع شده باشد، چون این راه حسین (ع)، راه نجات، هدایت، راه عشق، محبت و ولایت مردم به اهل بیت (ع) است. این راه نشانه ذوب شدن مردم و عاشقان اهل بیت (ع) نسبت به امام حسین (ع) را نشان می‌دهد، از جمله دلایلی که موجب می‌شود فرهنگ اربعین تداوم یابد، ثواب و عظمت این عمل است که در روایات آشکارا بیان شده است.

وی تصریح کرد: امام صادق (ع) در روایتی می‌فرماید: «کسی که پیاده به زیارت قبر حضرت امام حسین (ع) رود، خداوند متعال به هر قدمی که بر می‎‌دارد هزار حسنه برایش ثبت و هزار گناه از وی محو می‌فرماید و هزار درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد»، کسی که این حدیث را بشنود دوست دارد امام حسین (ع) را زیارت کند.

دبیرکل مرکز اسلامی برزیل بیان کرد: این امام بزرگوار در حدیث دیگری می‌فرماید: «کسی که امام حسین (ع) را به درستی و یا با دانستن حقانیت او زیارت کند، گویا خدا را در عرش او زیارت کرده است».

اربعین، فرصتی برای همدردی با حضرت زینب (س)

حجت الاسلام و المسلمین خزرجی عنوان کرد: به غیر از این احادیث، زیارت اربعین، در واقع همدردی با حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) و کاروان ایشان است، در برخی از روایات به عظمت اربعین اشاره دارد.

وی اظهار کرد: این احادیث و روایات نشان می‌دهد باید مسیر امام حسین (ع) و اربعین ادامه یابد، براساس رهنمون‌های رهبر معظم انقلاب که با جمعی از موکب‌داران عراقی مطرح کردند توصیه شده است از ظرفیت اربعین در تمدن و پیشرفت اسلام به‌عنوان یک ظرفیت بزرگ و ارزشمند استفاده شود.

دبیرکل مرکز اسلامی برزیل گفت: نبود هیچ گونه جرم و جنایت را می‌توان یکی از شگفتی‌های پیاده‌روی اربعین حسینی در همه عراق و در تمامی مسیر‌ها دانست، به‌طوری که در این مدت دو تا سه هفته، همه مردم آرام به سمت کربلا حرکت می‌کنند و علاوه بر اینکه جرم و جنایت در این مسیر کمتر می‌شود، ازدیاد محبت، تواضع، عبادت، همدردی و کمک نیز میان مردم بیشتر می‌شود.

وی افزود: همه دوست دارند در این مسیر به یکدیگر کمک کنند و هوای هم را داشته باشند و آنچه متعلق به خود دارند به دیگران واگذار کنند، در موقع نماز همه نماز را به صورت جماعت می‌خوانند و از نتایج این مراسم افزایش روحیه تعاون و همکاری، عشق و محبت بین مردم در طول این مسیر است.

حجت الاسلام و المسلمین خزرجی بیان کرد: مداحان، علما و سخنرانان باید ظرفیت اربعین را معرفی کنند و مردم را تشویق کنند تا این مسیر را ادامه دهند و این روحیه تعاون و محبت را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: در این مسیر عبادت‌های زیادی انجام می‌شود همچون ختم قرآن کریم و توسل جستن به خدای متعال که موجب می‌شود ارتباط روح انسان بیش از گذشته با خداوند متعال برقرار باشد و از مقابل هر موکب که عبور می‌کنیم نوای سخنرانی مذهبی و مداحی به گوش می‌رسید و این باعث می‌شود انسان بیشتر متوجه خود گردد.

اربعین حسینی زمینه ساز یک تحول بزرگ است

دبیرکل مرکز اسلامی برزیل عنوان کرد: برخی مسیر‌ها بسیار طولانی است همچون بصره تا کربلا که تا ۳۰ روز نیز طول می‌کشد، اگر انسان در این مدت تمرکز را از دست ندهد و در حال مطالعه و شنیدن قرآن و سخنرانی‌های مفید باشد، اربعین می‌تواند یک تحول بزرگ ایجاد کند.

وی افزود: پس می‌توانیم بگوئیم مسیر اربعین امام حسین (ع) یک مدرسه در حال حرکت است و ما می‌توانیم عامل تداوم این مدرسه شویم تا نمونه‌ای زیبا و موفق را از بشریت برای کل جهان عرضه کنیم تا ببینیم مراسم اهل بیت (ع) یک مراسم بی‌مانند و نمونه است و در جهان چنین مراسمی وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین خزرجی بیان کرد: ممکن است برخی از کشور‌ها مراسمی داشته باشند و حتی یک میلیون نفر در این مراسم جمع شوند، اما با این کیفیت و محتوا، مراسمی وجود ندارد، مراسمی که مردم و زائران در حالی که به زیارت می‌روند شهادت امام حسین (ع)، کلام امام (ع) و فاجعه کربلا را در ذهن دارند و در طول مسیر در آموزش هستند، بنابراین می‌تواند اربعین تحول بزرگی ایجاد کند اگر به طور صحیح از مراسم استفاده کنیم.

ما باید حسینی باشیم

وی در مورد اربعین با توجه به وضعیت کرونا اظهار کرد: «کل یوم عاشور و کل ارض کربلا»؛ ما باید حسینی باشیم چه در اخلاق، زندگی، داد و ستد و حرفه باید حسینی بودن را مورد توجه قرار دهیم تا مفاهیم و ارزش‌های امام حسین (ع) را به درستی بشناسیم و این شناخت جا و مکان و زمان ندارد و انسان می‌تواند همیشه آن را با خود داشته باشد و تطبیق دهد.

دبیرکل مرکز اسلامی برزیل عنوان کرد: در شرایط که کرونا جهان را فرا گرفته باید برادرانی که مشکل بیماری دارند مراقب باشند و نسبت به توصیه‌های مرجعیت، علما، رهبری و مسئولان بی‌توجه نباشند و این مسائل باید در اولویت‌ها قرار بگیرد و اگر فردی می‌داند چنین مشکلی دارد نباید در مراسم شرکت کند و از دور این مراسم و آئین را گرامی بدارد در کنار خانواده بنشیند و سخنرانی بشود یا بتوانند جوّ منزل را متحول کنند.

وی تصریح کرد: در این شرایط باید مداحی‌های مختلف در مورد امام حسین (ع) را بشنویم و فضیلت‌های اباعبدالله الحسین (ع) را گوش کنیم و یاد بگیریم و پاس بداریم و هر روز حدیث و روایتی از امام حسین (ع) را به فرزندان خود بیان کرده تا یاد بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین خزرجی گفت: از جمله مسئولیت‌هایی که محبان و عاشقان امام حسین (ع) دارند این است که فضائل و احادیث و ارزش‌های امام حسین (ع) را منتقل کنند و زندگی امام حسین (ع) و جنگی که با ظلم و ستم کردند را معرفی کنند.

امام حسین (ع)، رهبر دفاع از حق و مبارزه با ظلم و ستم است

دبیرکل مرکز اسلامی برزیل گفت: امام حسین (ع)، رهبر دفاع از حق و مبارزه با ظلم و ستم است، اربعین خود هدفی دارد که هدف آن مبارزه با استکبار و ظلم است، این هدف خاص مسلمان و شیعیان نیست بلکه باید در کل جهان و بین تمام ملت‌ها منتشر شود و به این دلیل همه باید سعی کنیم بیانات و احادیث امام حسین(ع) را ترجمه و منتشر کنیم تا او را بشناسند و روح دفاع از حق و مقابله با ظلم را در خود ایجاد کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خزرجی تصریح کرد: امام حسین زنده است تا لحظه‌ای که از ارزش‌های ایشان دفاع کنیم و اگر چنین نکنیم او را می‌کشیم؛ تا لحظه‌ای که بیانات امام حسین (ع) و گفته‌های ایشان ذکر می‌شود، حضرت زنده است. امام حسین (ع) رهبر حق، ارزش و مبادی حق است و همه ما باید سعی کنیم تمام لغات و کلام ایشان را به زبان‌های مختلف دنیا به گوش جهانیان برسانیم.

گفت‌وگو از اکبر پوست چیان

انتهای پیام
captcha