خطر تحجر و سکولاریسم در حوزه امروز / مراقب «تقی‌زاده»ها باشیم
کد خبر: 3955442
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
حجت‌الاسلام زمانی بیان کرد:

خطر تحجر و سکولاریسم در حوزه امروز / مراقب «تقی‌زاده»ها باشیم

استاد جامعه المصطفی با بیان اینکه امام در منشور روحانیت نسبت به خطر سکولاریسم و تحجرگرایی هشدار دادند، گفت: هنوز هم این خطر برای حوزه وجود دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری باید مراقب «تقی‌زاده»ها باشیم.

تحجر و سکولاریسم تهدیدکننده حوزه امروز است/به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه‌های علمیه، امروز، سوم بهمن‌ماه در وبینار «تبیین منشور روحانیت» گفت: منشور روحانیت، عصاره تجربیات بیش از 70 سال عمر شریف امام خمینی(ره) و مانند متن درسی و دستورالعمل صنفی برای حوزه و روحانیت است؛ این منشور جامع بین علم و معنویت و تبلیغ، آموزش، پژوهش، جهاد، شهادت و جریانات مثبت و منفی روحانیت و زهد است.

زمانی با بیان اینکه ویژگی دیگر این منشور، صراحت لهجه است، افزود: تبیین سه جریان فکری اسلام ناب و روحانیت اصیل، جریان متحجر و جریان سکولار در این منشور وجود دارد؛ برخی از این جریانات مانند متحجرین، کاری به منطق‌ها و مکاتب فلسفی غرب ندارند؛ به مکاتب کلامی هزار سال قبل تمایل دارند و در فقه هم از مسائل مستحدث استقبالی نمی‌کنند و توجه به موضوعات روز ندارند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: این گروه اگر وارد بیع می‌شوند، کاری به مسئله بانک‌های امروز و گردش پول و انواع پول ندارند یا چون اسم فلسفه در قرآن و رویات وجود ندارد، ورود به این علم را هم درست نمی‌دانند و تا جایی دشمن فلسفه و عرفان هستند که عالمان این علوم را متهم به تکفیر می‌کنند.

وی با بیان اینکه این افراد، انقلاب و ولایت فقیه را برنمی‌تابند، افزود: هنوز کسانی در حوزه علمیه هستند که روحانی و معمم هستند، اما حاضر نیستند برای امام و رزمندگان اسلام و رهبری دعا کنند؛ قدم در جبهه هم نگذاشته‌اند و اقامه حکومت اسلامی را حرام می‌دانند، در حالی که باید از آنها بپرسیم آیا اگر در یک جامعه فقیه حاکم نباشد، بهتر از آن است که دیگران حاکم باشند.

معاون سابق بین‌الملل حوزه علمیه به جریان روحانیت سکولار اشاره و تصریح کرد: رهبر انقلاب در سخنرانی چندسال قبل خود به «تقی‌زاده‌ها» اشاره کردند؛ اگر ایشان موضوعی را مطرح فرمودند، نباید ساده از کنار آن بگذریم؛ زیرا راهبری و پیشوایی ما را بر عهده دارند؛ لذا وقتی می‌گویند خطر تقی‌زاده‌ها برای انقلاب وجود دارد، باید بدانیم او چه فردی بود تا مجدداً گرفتار این افراد نشویم.

خطر تقی‌زاده‌ها در حوزه امروز

وی اضافه کرد: تقی‌زاده یک روحانی معمم و سید و انقلابی در دوره مشروطه بود، اما چون تحت تأثیر سوسیالیسم شرق و سکولاریسم غرب قرار گرفت، با اینکه به عنوان نماینده تبریز به مجلس وارد شد، لباس روحانی خود را درآورد و ریشش را تراشید و روحانیت و دین را زیر سؤال برد و مردم را به اینکه از سر تا پا غربی شوند دعوت کرد.

زمانی با بیان اینکه همین امروز هم ممکن است روحانیونی باشند که پرچمدار سکولاریسم شوند، افزود: قاتل شهید مطهری که بود؟ یک طلبه انقلابی به نام گودرزی که قرآن تفسیر می‌کرد، اما به سمت کمونیست منحرف شد؛ ما در حوزه نگرانیم که خدای ناکرده کسانی باشند که یا به سمت تحجر و یا سکولاریسم کج شوند و علیه اسلام موضع بگیرند.

زمانی با بیان اینکه جریان روحانیت اسلام ناب، جانانه از ولایت فقیه دفاع می‌کنند و در خط تحجر و سکولاریسم نیست، افزود: اگر استادی در حوزه هست که متحجر یا سکولار است باید با او صحبت کرد تا اصلاح شود. کسانی که با بین‌المللی کردن پیام حوزه و انقلاب کاری ندارند و دوست دارند صرفا امام جماعت و مسئول در جایی باشند و نسبت به خطرات سیاسی و اجتماعی که کشور را تهدید می‌کند، بی‌تفاوت هستند یا در خط تحجر قرار دارند و یا سکولاریسم.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه در جریان فتنه کسانی از استادان حوزه بودند که در حمایت از فتنه ایستادند و حمایت کردند، اظهار کرد: کسانی در درون همین حوزه هستند که از سند 2030 حمایت کردند، متأسفانه ما غافل بودیم تا اینکه مقام معظم رهبری نسبت به آن هشدار دادند و این غفلت برای حوزه خیلی خطرناک است.

زمانی اضافه کرد: چند سند 2030 داریم که یکی در سازمان ملل نوشته شد و سند انحرافی دیگری داریم که یکسری از اساتید با پول این کشور آن را در تهران نوشته و تصویب کردند و وقتی بررسی کردیم، دیدیم که 17 جریان انحرافی در تدوین همین سند وجود دارد؛ در نهایت آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادیم و الحمدلله ملغی شد.

رئیس دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه علمیه با بیان اینکه متأسفانه هر روز خطرهایی برای انحراف نظام در حال رخ دادن است، افزود: روحانیون و طلاب و استادان باید بر مصوبات دولتمردان و مجلس و ... نظارت داشته باشند و بی تفاوت نباشند؛ اگر کسانی غافل باشند و فقط دنبال تدریس و نماز جماعت خود باشند در این صورت روحانیت در خواب عمیق فرو خواهند رفت.

زهد و پارسایی امام

زمانی با تأکید بر اینکه منشور روحانیت را باید شش‌ماه یک بار بخوانیم، تصریح کرد: روحانیت جریان نخست یعنی اصیل و پیرو اسلام ناب که بدنه اصلی حوزه را تشکیل می‌دهند، اهل زهد و پارسایی و انقلابی‌گری هستند؛ رهبر این جریان امامی است که فرمود من از مال دنیا هیچ اندوخته‌ای ندارم و یک ریال از بیت‌المال برای خود ذخیره نکردم. فرزند این امام هم ذره‌ای از دنیا نیندوخت و تنها ثروتش همان منزلی بود که از پدربزرگشان به امام و از امام به ایشان رسید.

استاد جامعةالمصطفی گفت: ما در 200 کشور در دنیا رهبری نداریم که خودش و فرزندش این طور زندگی کرده باشد و بعد از ایشان هم مقام معظم رهبری این رویه را دارند و بچه‌هایشان را از گرفتن حقوق از بیت‌المال منع فرموده‌اند.

وی افزود: ما کسانی مانند مرحوم آیت‌الله مشکینی داشتیم که در درس اخلاق خود فرمودند: هیچ گناهی انجام ندهید؛ هیچ مستحبی را ترک نکنید، هیچ مکروهی انجام ندهید و واجبات را ترک نکنید، و در پایان فرمود که من کاری که خودم انجام ندهم به شما نمی‌گویم.  

انتهای پیام
captcha