سخنگوی حزب حاکم ترکیه: تغییر رفتار چین با اویغورها اولویت ماست
کد خبر: 3955924
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲

سخنگوی حزب حاکم ترکیه: تغییر رفتار چین با اویغورها اولویت ماست

سخنگوی حزب حاکم ترکیه اعلام کرد این کشور با نگرانی تحولات منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ چین را دنبال می‌کند و تغییر رفتار چین با اویغورها از اولویت‌های اصلی ماست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از دیلی صباح، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه (AK Party) در بیانیه‌ای گفت: بالاترین اولویت ترکیه این است که رفتار چین با اویغورها اصلاح شود. وی افزود: ما با نگرانی خبرهای این منطقه را دنبال می‌کنیم.

چلیک ادامه داد: تنها راه برای از بین بردن اخبار ناخوشایند از منطقه این است كه چین به برخی از اقدامات نامطلوب خود علیه مسلمانان اویغور پایان دهد.

چلیک در بیانیه‌ای در اواخر سال گذشته نیز از چین خواست سیاست‌های خود را اصلاح کند. وی گفت: باید بین تروریست‌ها و غیرنظامیان بی‌گناه تمایز مشخصی ایجاد شود.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز پیش‌تر گفته بود که این کشور نگران وضعیت حقوق بشر در منطقه خودمختار سین کیانگ است و افزود که آنکارا انتظار دارد با اویغورها به عنوان شهروندان دارای حقوق برابر رفتار شود. به گفته این وزارتخانه، یک هیئت ترکیه‌ای نگرانی‌های آنکارا در مورد اویغورها را در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد: ضمن احترام به تمامیت ارضی چین، انتظارات کشورمان و جامعه جهانی از مقامات چینی این است که ترکان اویغور در منطقه سین‌کیانگ و سایر اقلیت‌های مسلمان به عنوان شهروندان دارای حقوق برابر در صلح زندگی کنند و به هویت فرهنگی و دینی آنها احترام گذاشته شود.

ترکیه هشت توصیه کمیته رفع تبعیض نژادی (CERD) سازمان ملل متحد را در ماه آگوست 2018 به چین یادآوری و اعلام کرد این نگرانی‌ها و پیشنهادات امروز نیز معتبر است و اقدامات لازم باید در این زمینه انجام شود.

در این بیانیه همچنین آمده است: ترکیه ضمن پیگیری این موضوع در نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی (OIC)، گفتگوی سازنده و مستقیم با چین را در این زمینه ادامه خواهد داد.

این وزارتخانه در بیانیه جداگانه‌ای بار دیگر تأکید کرد که ترکیه اهمیت زیادی برای صلح، امنیت، خوشبختی و رفاه مردم ترک اویغور قائل است. 

سیاست پکن در سین‌کیانگ، انتقادات گسترده گروه‌های مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل و دید بان حقوق بشر (HRW) را به دنبال داشته است.

این منطقه، محل سکونت 10 میلیون مسلمان اویغور است که حدود 45 درصد از جمعیت سین‌کیانگ را تشکیل می‌دهند. مدت‌ها است که مقامات چین به تبعیض فرهنگی، دینی و اقتصادی در این منطقه متهم هستند.
انتهای پیام
captcha