طراحی مدارس باید با دانش تعلیم و تربیت منطبق باشد
کد خبر: 3957112
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
حاجی‌میرزایی در همایش «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی»:

طراحی مدارس باید با دانش تعلیم و تربیت منطبق باشد

وزیر آموزش و پرورش در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» گفت: مدرسه بیانگر هویت اسلامی است و بخش مهمی از نظام و تعلیم و تربیت را در بر می‌گیرد و در علم طراحی به دانش تعلیم و تربیت هم نیازمندیم.

به گزارش ایکنا، محسن حاجی‌میرزایی؛ وزیر آموزش و پرورش در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» که امروز 12 اسفند در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: از همه کسانی که برای این همایش آثار فرستاده یا اینکه داوری کارها را بر عهده داشتند کمال تشکر را دارم. این همایش بر محور کلیدی معماری استوار است؛ بخشی که به دلیل توجه به فرهنگ و تمدن جامعه، بسیار مهم و با اهمیت است.

وی افزود: طراحی در تحقق هر ماموریتی نقش مهمی دارد. نقش طراحی را با مدیریت نمی‌توان مقایسه کرد، برای همین هیچ ترفندی قادر نیست کمبود مسئله طراحی را جبران کند. نکته بعد اینکه، نقش معماری در آموزش بسیار اهمیت دارد، زیرا در جهت سازگار کردن با اهداف آموزش شکل گرفته است. همچنین طراحی نقش تسهیل‌کننده اهداف را هم دارد. منظور اینکه چگونه اجزا در کنار هم قرار گیرند نیز در این میان بسیار مهم است. نکته دیگر اینکه در علم طراحی به دانش تعلیم و تربیت هم نیازمندیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدرسه یک بنای مهم است و کاملاً متمایز از بناهای دیگر. برای همه ماندگارترین خاطرات زندگی در مدرسه شکل گرفته است. برای همین بسیاری از اولین تجربه‌ها در مدرسه رخ می‌دهد. همچنین سال‌هایی که بچه‌ها در مدارس هستند جز درخشنده‌ترین دوره‌هاست. درباره اهمیت مدرسه همین اندازه بگویم آموزشی که در کودکی شکل می‌گیرد، همانند نقشی است که روی سنگ شکل می‌گیرد.

مدرسه بیانگر هویت اسلامی است

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه مدرسه پرتکرارترین بنای عمومی ما است، تصریح کرد: در دورترین نقطه کشورمان مدرسه برپاست، حتی در مناطقی که زیر پنج دانش وجود دارد هم مدرسه را می‌بینیم. این امر نشان از گستردگی مدارس دارد. درضمن مدرسه بیانگر هویت اسلامی است و بخش مهمی از نظام و تعلیم و تربیت را در بر می‌گیرد، بنابراین این بنا (مدرسه) باید بسترساز تربیت آگاهانه برای پرورش نسلی مومن و خلاق باشد؛ نسلی سازگار با نیازهای زمان.

وی ادامه داد: قرار است در زیر سقف مدرسه ساحت‌های تربیتی شکل گیرد تا به این واسطه ظرفیت‌های بالایی برای تربیت‌ به وجود آید. نکته دیگر اینکه مدرسه در محله‌ها باید به عنوان کانونی برای حل مسائل فرهنگی باشند تا با دسترسی راحت به آن، اشتیاق برای حضور در مدرسه بیشتر شود، البته پر واضح است که مدارس نیز باید به از تجهیزات کافی بهره برند.

ایده حیاط پویا

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه باید با سلامت فکری دانش‌آموزان مرتبط باشد، تاکید کرد: ایده حیاط پویای مدارس، اندیشه‌ای است که باید مدرسه برای توسعه جمعی دانش‌آموزان نسبت به مهیا کردن آن اقدام کند. همچنین مدرسه باید یادگیری آسان را مهیا کرده و همراه با تحولات معقول حرکت کند. با این توضیح نیاز است کیفیت آموزش همپای تحولات دگرگون شود.

وی در خاتمه سخنانش تصریح کرد: همایش مدرسه ایرانی، معماری تسهیل‌کننده اهداف تعلیم و تربیت است، هرچند نهمین همایش نشان داده در میان جامعه دانشجویی به این نیاز (مدرسه ایرانی) پاسخ داده شده است. برای همین با حمایت از این همایش در حقیقت از نظام تعلم و تربیت پشتیبانی خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha