تقارن شعبان و نوروز فرصتی کم‌نظیر برای تحول روحی است
کد خبر: 3960598
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع):

تقارن شعبان و نوروز فرصتی کم‌نظیر برای تحول روحی است

معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: تقارن ماه شعبان و نوروز فرصت‌ مناسبی برای زدودن غبارها و تحولات روحی و معنوی و تقرب به خداوند است.

احمدیحجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی‌تبار، معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه شعبان ماه ضیافت الهی و مقدمه‌ای برای ماه مبارک رمضان است، گفت: پیامبر در خطبه‌ای به مناسبت ماه رمضان در آخرین جمعه شعبان فرمودند: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ. هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ»؛  یعنی ای مردم شانس آوردید و فیض الهی نصیب شما شده و ماهی که جزء بهترین ماه‌ها در نزد خداست به شما روی آورده است.
 
وی با تأکید بر بهره‌مندی از فیوضات ماه‌های شعبان و رمضان، افزود: روزهای این ماه جزء بهترین روزهاست و خداوند شما را گرامی می‌دارد. وقتی می‌خواهیم به مهمانی یا جلسه مهمی برویم، از قبل خود را آماده می‌کنیم و ابزار لازم را برمی‌داریم. لذا برای بهره‌مندی از ماه شعبان، که مقدمه رمضان است، باید خود را آماده کنیم و به اسماء و صفات الهی بیاراییم، زیرا باید میان میزبان و مهمان سنخیت وجود داشته باشد.
 
احمدی تصریح کرد: آنچنان که سالکان راه حق بیان کرده‌اند، آمادگی باید از ماه رجب شروع شود و ماه شعبان ماهی است که باید تخلیه‌ها و تحلیه‌ها صورت گرفته باشد تا انسان خود را برای ورود به ماه رمضان آراسته کند؛ در ماه شعبان فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی فراهم است که با توجه به آنها می‌توانیم سریع‌تر این آمادگی را بیابیم و یکی از این ظرفیت‌ها، موالید این ماه یعنی ولادت امام زمان(عج)، حضرت امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت عباس(ع) است.
 
وی ادامه داد: اگر بخواهیم خود را برای خدا آماده کنیم، باید در شعبان کارهایی را انجام دهیم که خدا دوست دارد و یکی از کارها این است که به فکر سایر بندگان خدا باشیم و فقط خود را نبینیم. در روایات بیان شده که مردم عائله خداوند هستند و اگر کسی به عائله خدا کمک کند، در حقیقت با خدا معامله کرده است. کسی که قصد دارد به خدا برسد، راه میان‌برش رسیدگی و خدمت به دیگران به ویژه محرومان، آن هم در شرایط سخت کنونی، است که عده‌ای تنگدست هستند.
 

شعبان؛ ماه استغفار حقیقی

 
احمدی با بیان اینکه این ماه ماه پیامبر است، تصریح کرد: شعبان ماه استغفار حقیقی است و باید آلودگی‌های روحی و روانی را از خود دور کنیم و یکی از موضوعات مهم برای دور کردن بدی‎ها، صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است. البته شرایط خاصی دارد؛ یعنی کسی که بر پیامبر صلوات می‌فرستد، می‌کوشد که صفات پیامبر و اهل بیت(ع) را در وجود خود و در حد توان بنمایاند. صلوات فقط ذکر زبانی نیست، بلکه نزدیکی و تقرب به پیامبر است و کسی می‌تواند مدعی صلوات فرستادن باشد که به صفات پیامبر نزدیکتر شده باشد. در روایت بیان شده: «انا و علی ابوا هذة الامة» یعنی من و علی پدران این امت هستیم. بنابراین باید بکوشیم که اخلاق و انفاقشان در رفتارمان تجلی یابد. 
 
عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه با پرداختن به تقارن این ماه با نوروز، افزود: باید از مواسات امام علی(ع) الگو بگیریم و کسی که قصد دارد از ماه شعبان بهره ببرد، باید از این الگوها استفاده کند. شعبان ماه باران رحمت الهی است و به قدر توان می‌توانیم که استعدادهای معنوی خود را شکوفا کنیم. در ایام نوروز افراد زیادی هستند که به سختی قادرند مایحتاج زندگی خود را تأمین کنند و بهترین الگو برای ما بهره‌مندی از منش امیرالمؤمنین در رسیدگی به فقراست.
 
معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به دعای تحویل سال، گفت: در این دعا می‌خوانیم که «ای تغییردهنده دل‌ها و دیده‏‌ها، ای مدبر شب و روز، ای گرداننده سال و حالت‌ها، بگردان حال ما را به نیکوترین حال»؛  همانطور که طبیعت بعد از خواب زمستانی دوباره جان تازه یافت، ممکن است روح ما هم در طول سال زنگار و غبار گناه و دنیاطلبی گرفته باشد و فرصت ماه شعبان و تحول نوروزی زمینه‌ای برای زدودن غبار و تحولات روحی و تقرب به خداوند است.
انتهای پیام
captcha