دامنه سطح بالا یا TLD چیست؛ انواع و نمونه‌های آن
کد خبر: 3964653
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳

دامنه سطح بالا یا TLD چیست؛ انواع و نمونه‌های آن

حتما با عبارت TLD مواجه شده و از خود پرسیده‌اید که TLD چیست. اگر صاحب وب‌سایت هستید، مطمئناً می‌دانید که نام دامنه برای برند تجاری آنلاین شما چقدر مهم است. آیا می‌دانید نام دامنه از عناصر مختلفی ساخته شده است؟ در ادامه، مهم‌ترین قسمت‌های آن را پوشش خواهیم داد و به این سوال پاسخ می‌دهیم که TLD چیست.

حتما با عبارت TLD مواجه شده و از خود پرسیده‌اید که TLD چیست. اگر صاحب وب‌سایت هستید، مطمئناً می‌دانید که نام دامنه برای برند تجاری آنلاین شما چقدر مهم است. آیا می‌دانید نام دامنه از عناصر مختلفی ساخته شده است؟ در ادامه، مهم‌ترین قسمت‌های آن را پوشش خواهیم داد و به این سوال پاسخ می‌دهیم که TLD چیست. اگر در صنعت دامنه تازه وارد هستید، در این مقاله به شما خواهیم گفت TLD یا دامنه سطح بالا چیست و با انواع و نحوه کار آن آشنا خواهیم شد.

دامنه سطح بالا یا TLD چیست؛ انواع و نمونه‌های آن

 دامنه سطح بالا چیست؟

 TLD مختصر شده عبارت top level domain و به معنی دامنه سطح بالا بوده و آخرین بخش از نام دامنه شما است، در واقع همان عنصری است که بعد از آخرین نقطه  قرار دارد. از آنجا که در انتهای نام دامنه قرار دارد، به عنوان پسوند دامنه نیز شناخته می‌شود.

بهتر است بدانید که در فرآیند ثبت دامنه پس از عبارت http:// یاhttps://  (در صورت خرید SSL می‌توانید از پروتکل https استفاده نمایید.) نام دامنه به سه سطح زیر تقسیم می‌شود :

  •     زیر دامنه  (subdomain) واقع در قسمت جلویی یا سمت چپ نام دامنه
  •     برچسب یا دامنه سطح دوم واقع در وسط نام دامنه
  •     دامنه سطح بالا واقع در پشت، یا سمت راست نام دامنه.

به عنوان مثال در صورت ثبت دامنه ir، با نامwww.domain.com ، قسمت www به عنوان زیردامنه و قسمت domain برچسب آن و پسوند  .irبه عنوان دامنه سطح بالا شناخته می‌شود.

 همانطور که می‌بینید، تمام این سطوح مختلف دامنه‌ها با یک نقطه (dot) از هم جدا شده‌اند. همچنین نام دامنه‌ای که تنها دارای دامنه سطح دوم و سطح بالا باشد (نظیر domain.com)، نیز یک نام دامنه کاملاً واجد شرایط است.

 در مثال بالا، دامنه سطح بالا com. است که این پسوند دامنه نشان می‌دهد که این سایت، یک سایت تجاری است. اما حتما می‌پرسید که چطور؟

قسمت‌های مختلف دامنه، به ویژه TLD‌ها، توسط شرکت Internet Corporation for Assigned Names and Numbers یا ICANN هماهنگ می‌شوند. ICANN با توجه به محتوای وب‌سایت‌ها، بر انواع دامنه‌های سطح بالا نظارت می‌کند. از آنجا که دامنه‌های سطح بالا یک وب‌سایت، باید به قوانین ICANN پایبند باشند، ما می‌توانیم از طریق TLD‌های سایت‌های مختلف متوجه شویم که محتوای کلی وب‌سایت در چه زمینه‌ای است. 

انواع دامنه سطح بالا

دامنه سطح بالا یا TLD چیست؛ انواع و نمونه‌های آن

با توجه به مباحث ذکر شده در قسمت قبل، ICANN براساس هدف نهایی سایت، نوع مالک و موقعیت جغرافیایی وب‌سایت‌ها، TLD‌ها را به سه دسته اصلی طبقه‌بندی می‌کند:

۱. Generic Top-level Domains یا  gTLD

gTLD یا دامنه‌های سطح بالا عمومی، متداول‌ترین نوع پسوند دامنه است که به همه طیف کاربران اجازه ثبت نام می‌دهد. آشناترین نمونه‌های این نوع دامنه سطح بالا عبارتند از:

.com  برای سایت‌های تجاری

.org  برای سازمان‌ها

.net   برای شبکه‌ها

.xyz   برای استفاده عمومی

.name   برای افراد

.biz   برای مشاغل

.info   برای سیستم عامل‌های اطلاعاتی

با این حال، gTLD‌هایی وجود دارد که محدود به کاربران خاصی است و دامنه‌های سطح بالای حمایت شده نامیده می‌شوند.

۲. دامنه‌های سطح بالا حمایت شده: sTLD

sTLD مختصر شده عبارت Sponsored Top-level Domains بوده و نوعی دامنه عمومی سطح بالا است که توسط سازمان‌های خصوصی اداره می‌شود. کاربرانی که می‌خواهند سایت خود را تحت این دامنه ثبت کنند باید از قوانین خاصی پیروی کنند.

برخی از نمونه‌های sTLD عبارتند از:

.gov   برای سایت‌های دولتی ایالات متحده

.edu   برای موسسات آموزشی

.int  برای سازمان‌های بین المللی مرتبط با معاهدات

.mil  برای ارتش ایالات متحده

.mobi   برای وب‌سایت‌های محصولات و خدمات موبایل

. jobs برای شرکت‌ها یا سازمان‌های حقوقی

.tel   برای وب‌سایت‌های خدمات ارتباطات اینترنتی

.post   برای سایت‌های خدمات پستی

.asia   برای وب‌سایت‌های مستقر در منطقه آسیا و اقیانوسیه

 ۳. دامنه‌های سطح بالا کد کشور: ccTLD                                                     

TLD کد کشور یا Country Code Top-level Domains، کد ISO محل جغرافیایی یا سرزمین را مشخص می‌کند. کد ISO یک کد دو حرفی است که نام مناطق خاصی را نشان می‌دهد.

نمونه‌های متداول این نوع TLD عبارتند از:

.es   اسپانیا

.ru   روسیه

.us   ایالات متحده

.ca   کانادا

.nl   هلند

.de   آلمان

.fr   فرانسه

  .ir ایران

.ch   سوئیس

.jp   ژاپن

.cn   چین

.br   برزیل

.id   اندونزی

  ‏.‎ Iranایران

 رایج‌ترین پسوندهای دامنه tld کدام است

دست‌یابی به تعداد دقیق دامنه‌های ثبت شده براساس هر TLD آسان نیست (حتی ممکن است غیرممکن باشد)، زیرا همه رجیسترارها تعداد دامنه‌های ثبت شده خود را منتشر نمی‌کنند. اما بد نیست بدانید که انتخاب پسوند دامنه قابل شناسایی می‌تواند به افزایش رتبه برند تجاری آنلاین شما کمک کند. در ادامه یک بررسی کلی از تعداد دامنه‌های ۴ ارائه دهنده معتبر Verisign، DomainTools، W3Techs و ZoneFiles.io در سطح جهانی را آورده‌ایم.

دامنه سطح بالا یا TLD چیست؛ انواع و نمونه‌های آن

در ادامه پنج پسوند رایج دامنه معرفی شده است. 

.com

همانطور که مشاهده می‌کنید تنها پسوندی که همه گزارشات، کاملاً در مورد آن اتفاق نظر دارند .com است که  هنوز هم معتبرترین پسوند شناخته شده می‌باشد. Dotcom کمابیش مترادف با شبکه جهانی وب شده است و به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها از سلطنت برکنار شود.

.net

در رده بعدی، پسوند .net قرارداد. اگر تجارت شما در صنایع مرتبط با شبکه (network) فعالیت می‌کند، .net کاملاً منطقی است و می‌تواند به اعتبار و ارتباط خدمات شما کمک کند. اما امروزه این پسوند عموما به عنوان جایگزینی از پسوند .com نیز بشمار می‌آید. علاوه بر این، تقاضای .net کمتر از .com است، به این معنی که احتمال آزاد بودن دامنه مورد نظر شما بیشتر است.

.org

پس از دو پسوند بالا نوبت به پسوند .org می‌رسد. پسوند .org یکی دیگر از TLD‌های اصلی و برای سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی بکار می‌رود، اما امروزه عموما بجای پسوند .com نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرصت ثبت بالایی در مقایسه با .com را نیز دارد. این بدان معناست که .org محبوبیت کمتری نسبت به .com دارد، اما در صورتی که نام دامنه مورد نظر شما با پسوند .com موجود نیست، شما شانس بیشتری برای ثبت دامنه با این پسوند دارید.

.co

ایجاد یک وب‌سایت با پسوند .co نیز گزینه مناسبی است، به ویژه اگر یک شرکت نوپای جوان باشید که می‌خواهید خود را به عنوان شرکت معتبر و منحصر به‌فرد عرضه کنید. گرچه .com ممکن است محبوب‌ترین گزینه در این میان باشد، اما .co جدیدتر، کوتاه‌تر و مطابق با سلیقه نسل‌های جوان است. به همین دلیل، پسوند .co می‌تواند راهی عالی برای متنوع‌سازی برند شما و هدف قرار دادن جمعیتی جوان باشد. 

.ir

پسوند Ir  مختص کشور ایران بوده و در حال حاضر .ir ششمین پسوند محبوب یا ccTLD  (دامنه سطح بالا کد کشور) است که در آسیا استفاده می‌شود. امروزه دامنه با پسوند .ir حدود بیش از ۲۹۷۸۰۳ ثبت شده است. همچنین ثبت دامنه .ir در ایران از سال ۱۹۹۴ توسط سایت nic.ir آغاز شد.

کلام آخر

 اگر می‌خواهید دامنه‌ای را با استفاده از یکی از محبوب‌ترین ‌هاستینگ‌های ایران ثبت کنید، حتما شرکت وب‌رمز را در نظر بگیرید. ما پسوندهای متنوعی را رائه می‌دهیم بنابراین شما می‌توانید بهترین نام را با مناسب‌ترین پسوند برای ایجاد وب‌سایت جدید خود پیدا کنید. همچنین می‌توانید وب‌سایت خود را با پلت‌فرم وب‌سایت وردپرس ما میزبانی کنید، سایت خود را به راحتی تنظیم کنید و با استفاده از مجموعه بازاریابی دیجیتالی ما، تجارت آنلاین خود را ارتقا دهید.

انتهای پیام
captcha