قطعی برق و انفال
کد خبر: 3984527
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
یادداشت روز/

قطعی برق و انفال

آیا قطعی برق رابطه‌ای با انفال دارد آیا موقع آن نرسیده است که به جای سوختن انرژی‌هایی مانند گاز در شهرها برای مصارف خانوادگی آن را به برق تبدیل کرده و مانع قطعی برق و همچنین سلامت محیط زیست باشیم؟

به گزارش ایکنا، این روزها در اقصی نقاط ایران شاهد قطع برق در ساعات متعدد هستیم. البته این در بخش مسکونی است در بخش‌های صنعتی این پدیده ظاهرا بیشتر رخ می‌دهد و حتی برق برخی از واحدهای صنعتی به طور دائم قطع شده است. عامل بی برقی هر چیزی که باشد این نوع قطعی برق بر اقتصاد کشور بسیار صدمه می‌زند. با توجه به اینکه ایران کشوری است که هم از نظر داشتن‌های آبهای جاری و هم انرژی‌های فسیلی از رتبه بالایی برخوردار است ظاهرا نباید این اتفاق بیافتد. اما متاسفانه هرساله تابستان شاهد این امر بوده‌ایم، به‌ویژه امسال که به اوج خود رسیده است.  بیشترین آثار این قطعی و اخلال را نیز ما در زندگی مردم مشاهده می‌کنیم. کما اینکه به خاطر همین مسئله در امسال و وجود بیماری کرونا، بسیاری بیماران در بیمارستان دچار مشکل شده و حتی جان خود را از دست داده‌اند. درصورتی‌که قرآن تاکید می‌کند که امنیت جان و مال مردم امانتی است در دست حاکمان، و درواقع مصداقی از فقر مالی است که قرآن به شدت با آن مخالف است و تاکید می‌کند که باید با آن مبارزه کرد و مانع آن شد.

در جامعه‌ای که ادعای حکومت اسلامی دارد این‌گونه اتفاقات دیگر به هیچ وجه پذیرفته نیست. و به هر دلیلی هم رخ دهد قابل قبول نیست. همچنین با توجه به اینکه در این کشور همانطور که گفته شد هم آب‌های جاری فراوان و هم منابع انرژی فسیلی فراوان وجود دارد که درواقع برای تبدیل کردن آنها به انرژی الکتریکی زیاد کارسختی نیست و ایران هم در این زمینه تجربه کافی را دارد. یعنی هم در زمینه تولید برق ازطریق آب که الاماشالله سدهای فراوانی در این سالها ساخته شده است و هم از راه تولید برق از گاز و درواقع نیروگاه‌های حرارتی که می‌تواند به این چرخه کمک کند.

حتی این امر می‌تواند به حفظ محیط زیست که جزء انفال است هم کمک کند. چون اگر همتی در این امر گذاشته شود و سیاست‌ها به این سمت برود که از گاز نیروی برق تولید شود کما اینکه در آینده نه‌چندان دور می‌توان تا جایی برق تولید کرد که دیگر نیازی به سوخت گاز در سطح شهرهای ایران نباشد و درواقع تجربه‌ای که اروپا و امریکا در این زمینه داشت را سرلوحه کار خود قرار داده و این انرژی را جایگزین سوخت گاز کرده که هم از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر و هم اینکه از نظر آلودگی نسبت به سوخت گاز آلودگی‌ای ندارد و اساسا سوخت سالمی به حساب می‌آید. که در واقع استفاده این‌گونه از این انرژی‌ها مصداق رعایت آیه انفال است.

«يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنفَالِ  قُلِ الْأَنفَالُ لِلَّـهِ وَالرَّ‌سُولِ  فَاتَّقُوا اللَّـهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ  وَأَطِيعُوا اللَّـهَ وَرَ‌سُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ» (از تو در باره غنايم جنگى مى‌پرسند. بگو: «غنايم جنگى اختصاص به خدا و فرستاده [او] دارد. پس از خدا پروا داريد و با يكديگر سازش نماييد، و اگر ايمان داريد از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد.) درواقع آیه بر این دلالت دارد که نباید بیت‌المال را هدر داد.

شاید امروز وقت آن رسیده که علمای دین در این امر ورود کرده و به سیاست‌گذاران تاکید کنند که هم برای تامین برق مردم و هم برای جلوگیری از به هدر رفتن بیشتر انرژی‌های فسیلی گامی بردارند و مانع از آن شوند. از زاویه دینی و فقهی هم اگر به این امر توجه کنند درواقع رعایت یکی از اصول اساسی اقتصادی در قرآن یعنی رعایت انفال و حفظ و رعایت بیت‌المال است که وظیفه همه است که در حفظ و نگهداری آن بیشترین تلاش را بکنند. به امید روزی که شاهد متضرر نشدن هیچ هم‌نوعی در ایران اسلامی به واسطه قطعی برق یا انرژی‌های دیگر نباشیم.

انتهای پیام
captcha