امروز محیط دانشگاه عرصه دفاع مقدس است
کد خبر: 3999455
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه امیرکبیر:

امروز محیط دانشگاه عرصه دفاع مقدس است

حجت‌الاسلام والمسلمین میراحمدی اظهار کرد: امروز جنگ تمام نشده و رزمندگان ما هنوز حضور دارند، امروز محیط دانشگاه ما عرصه دفاع مقدس است برای آن آرمان‌های بالاتری که همه ما باید به آن توجه کنیم. ما از فرهنگ دفاع مقدس البته استفاده می‌کنیم تا در عرصه‌های دیگر الگو بگیریم و بتوانیم دفاع درست را انجام دهیم.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مناسبت هفته دفاع مقدس و ارج نهادن به مقام والای شهدا برنامه‌ای با موضوع  نقش دانشگاهیان در دوران هشت ساله دفاع مقدس برگزار می‌کند. این برنامه به صورت گفت‌وگو محور با حضور اساتید تا یکشنبه ۴ مهر در کنار مقبره شهدا این دانشگاه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام میراحمدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امیرکبیر در این برنامه گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه کرد این است که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب مردم محور است و در همه عرصه‌ها به خصوص در عرصه‌های دفاعی و امنیتی هم مردمی است و اگر مردم نبودند نمی‌توانست در برابر تهاجم دشمنان و ابرقدرت‌ها که همه دست به دست هم داده بودند، دوام بیاورد.
 
وی افزود: ما در پنج قرن گذشته مساحت کشورمان از ۳ میلیون ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع به یک میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع رسیده است، یعنی هر کدام از حاکمان کشور در گذشته با کوچکترین تهاجمی بخشی از کشور را از دست دادند؛ چون بنیان آن‌ها بر اساس مردم استوار نبود.
 
حجت‌الاسلام میراحمدی ادامه داد: در مقابل اما نقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی بود. در آغاز انقلاب حمله‌ای رخ داد که شرق و غرب در آن نقش داشتند اما مردم وارد صحنه شدند و جلوی این حمله ایستادند.
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امیرکبیر گفت: ما در دوران دفاع مقدس حدود ۲۲۶ هزار شهید دادیم این شهدا از طیف‌های مختلف مردم هستند. یک بخشی از آنها هم از دانشجویان بودند و بیش از چند هزار نفر شهید دانشگاهی داریم که حدود نود شهید از دانشگاه امیرکبیر هستند که در عملیات‌های مختلف به شهادت رسیدند.
 
وی تصریح کرد: بخشی از این شهدای دانشجو، دانشجویانی بودند که از لحاظ درسی وضعیت خیلی خوبی داشتند و که اگر امروز می بودند بدون تردید جزو اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند.
 
حجت‌الاسلام میراحمدی با اشاره به حضور اقشار مختلف جامعه در جبهه‌های دوران دفاع مقدس گفت: همین باعث شد تا یک وجب از خاک کشور به دشمن داده نشود و این محور همچنان باقی است.
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امیرکبیر گفت: ما به برکت این شهدا امروز حمله نظامی نداریم، امروز دیگر کسی جرات حمله به سرزمین ایران را ندارد. البته این به معنای این نیست که جنگ تمام شده، امروز عرصه جنگ تفاوت پیدا کرده و ما امروز شاهد جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی و... هستیم.
 
وی گفت: امروز عده و عُده دشمنان ما متفاوت است و رزمندگان و نوع پشتیبانی ما هم باید متفاوت باشد. امروز هم مردم می‌توانند در دفاع از کشور در عرصه اقتصادی، در عرصه سیاسی، در عرصه اجتماعی و در عرصه فرهنگی هر کدام یک مدافع و رزمنده باشند.
 
حجت‌الاسلام میراحمدی اظهار کرد: امروز جنگ تمام نشده و رزمندگان ما هنوز حضور دارند امروز محیط دانشگاه ما عرصه دفاع مقدس است برای آن آرمان‌های بالاتری که همه ما باید به آن توجه کنیم. ما از فرهنگ دفاع مقدس البته استفاده می‌کنیم تا در عرصه‌های دیگر الگو بگیریم و بتوانیم دفاع درست را انجام دهیم.
 
سیداحمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور در این برنامه به نقش آموزش عالی در حفظ و نگهداری خاطرات دوران دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: این موضوع خیلی مهم هست که بدانیم دانشگاهیان در تاریخ انقلاب و دوران دفاع مقدس چه نقشی داشتند و جدای از آن وظیفه اصلی که از آنها انتظار می‌رفت و تحصیل در دانشگاه است، چه اقداماتی برای جامعه و انقلاب داشته‌اند.
 
معتمدی تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند وقتی وارد دانشگاه می‌شوند فقط باید درس بخوانند که البته این کار اصلی دانشجو است و ما همواره بر این مسئله تاکید داریم ولی در کنار این موضوع دانشجوی که فارغ التحصیل می شود هر چقدر با مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی جامعه آشناتر باشد می‌تواند نقش موثرتری را در کنار کارهای علمی در جامعه ایفا کند.
 
وی افزود: وقتی دانشجو وارد دانشگاه می‌شود باید بداند دانشگاه و دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کند در جامعه و مبارزات قبل از انقلاب چه نقشی داشته است. بسیاری از کسانی که با حکومت طاغوت مبارزه کردند از همین دانشگاه ها بودند. دانشجویان و جوانان در دوران انقلاب نقش ویژه‌ای داشتند. بسیاری از فیلم‌ها و مستندات را که نگاه می‌کنیم می بینیم اکثرا جوانان نقش داشتند. حفظ انقلاب هم بر دوش جوانان است.
 
رئیس دانشگاه امیرکبیر در ادامه با اشاره به نقش دانشجویان و جوانان در تشکیل نیروهای بسیج و سپاه گفت: وقتی خاطرات فرماندهان بزرگ را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که آنها دانشجویانی بودند که به جبهه‌های دفاع مقدس رفتند و در مقابل دشمن ایستادند.
 
معتمدی افزود: اگر بخواهیم در مورد نقش دانشجو و دانشگاه در جبهه‌های جنگ و در دوران دفاع مقدس صحبت کنیم نیاز به یک کار تحقیقاتی است که توصیه می‌کنم به این کار پرداخته شود.
 
وی افزود: بیش از ۹۰ شهید دوران دفاع مقدس از دانشگاه امیرکبیر بودند، یعنی در زمانی که دانشگاه حدود ۱۲۰۰ دانشجو داشت دانشگاهیان ایین دانشگاه این گونه در خدمت جبهه و جنگ بودند.
 
معتمدی تاکید کرد: ثبت خاطرات دانشجویان در دوران دفاع مقدس جهت انتقال به نسل جدید بسیار اهمیت دارد البته در بخش‌های مختلف این اتفاق افتاده و اگر یک تیم محقق بنشیند و خدمات دانشگاهیان در زمان جنگ تحمیلی را ثبت کنند کار بسیار خوبی انجام خواهد شد.
انتهای پیام
captcha