شماره ۱۰۷ فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد
کد خبر: 4001677
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷

شماره ۱۰۷ فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد

شماره ۱۰۷ فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» از سوی پژوهشکده فقه و حقوق و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، یکصدوهفتمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» مربوط به پاییز ۱۴۰۰ منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jf.isca.ac.ir نمایه شد. 
 
«حجیت قاعده مدعی بلامعارض بدون ید و کاربرد آن از منظر فقه امامیه» نوشته علی سائلی؛ سیدمرتضی تقوی و محسن ابراهیمی؛ «بررسی فقهی ضمان ناشی از خودداری مجنی‌علیه از درمان» اثر علیرضا فجری؛ «تأثیر رجوع از اذن سابق بیمار در انگاره اثبات و انکار مسئولیت پزشک» به قلم مهدی کیان‌مهر؛ رحیم سیاح و سیدحسام‌الدین حسینی؛ «بازنگری در دلالت‌شناسی ادله خاص قرآنی و روایی برپایی آستان‌های مقدس» اثر سیف‌الله صرامی از جمله مقالات این شماره است.
 
همچنین «بررسی مشروعیت وقف منقطع و سرنوشت عین موقوفه بعد از انقراض صاحبان وقف» نوشته سیدتقی واردی؛ «جستاری انتقادی در حکم تعدد زوجات» به قلم مهناز دهقانی و محمدجعفر صادق‌پور «بررسی ادله احتیاط با رویکرد جواز تلقیح مصنوعی در رحم جایگزین» اثر محمد رحمانی‌زروندی از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است.
 
در بخشی از مقاله‌ای با عنوان «بازنگری در دلالت‌شناسی ادله خاص قرآنی و روایی برپایی آستان‌های مقدس» می‌خوانیم: آستان‌های مقدس اهل‌بیت عصمت و طهارت، یکی از ارکان و نمادهای دین‌داری پیروان مذهب امامیه است. برخی از آستان‌های مقدس، مانند آستان مقدس امام حسین(ع) عملاً شاخص مذهب امامیه در بین مذاهب اسلامی است. با این حال، از دیرباز برپایی آستان‌های مقدس یکی از چالش‌های امامیه با مخالفان بوده است. مخالفان و موافقان علاوه بر ادله فقهی عام، مانند دلیل تعظیم شعائر در طرف موافق، و دلیل بدعت در طرف مخالف، به ادله خاص قرآنی و روایی هم تمسک می‌کنند. این مقاله صرفاً به ادله خاص با موضوعیت برپایی بنای بر قبور می‌پردازد و بررسی جامع همه ادله و اقوال در موضوع برپایی بنای بر قبور به‌طور کلی، و خصوص موضوع برپایی آستان‌های مقدس را هدف نگرفته است.
 
بازخوانی، تعمیق و ارائه تقریری جدید از دلیل قرآنی برپایی آستان‌های مقدس، دسته‌بندی همه روایاتی که مخالفان به آن تمسک می‌کنند، همراه با نقد جامع دلالت آنها و پاسخ به اشکالات، از نوآوری‌های مقاله است. این پژوهش با روش فقه مقارن ارائه شده است تا مخاطب آن، اعم از امامی و غیرامامی باشد. نتیجه نهایی اثبات دلالت ادله خاص قرآنی و روایی بر مشروعیت، بلکه مطلوبیت برپایی آستان‌های مقدس است.
 
برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره اینجا کلیک کنید.
 
یادآور می‌شود فصلنامه علمی ـ پژوهشی فقه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)؛ بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه مجلات تخصصی نور (Noormags)؛ پایگاه استنادی سیویلیکا (www.civilica.com)؛ مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ پرتال جامع علوم انسانی(ensani.ir)؛ سامانه نشریه jf.isca.ac.ir و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه می‌شود.
انتهای پیام
captcha