تلویزیون اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه‌اندازی می‌شود + صوت
کد خبر: 4042648
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
کریمی صارمی خبر داد؛

تلویزیون اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه‌اندازی می‌شود + صوت

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی کانون خبر داد و اعلام کرد: تلاش می‌کنیم که در سال ۱۴۰۱ تلویزیونی اینترنتی را بنابر سلایق کودکان و نوجوانان ایرانی راه‌اندازی ‌کنیم تا بتوانیم تولیدات فاخر کانون را منحصراً در آنجا به نمایش بگذاریم.

 محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانپاندمی کرونا باعث شد که کودکان و نوجوانان فرصت کمتری برای بازی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده به منظور بهبود خلق و خوی خود داشته باشند. همچنین نهاد‌های مسئول برای کودکانی که بیشتر در معرض پیامد‌های منفی و غیرمستقیم ناشی از بحران کرونا هستند حضور پررنگی نداشته‌اند. در این بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش مؤثری در جلوگیری از این پیامد‌ها دارد. به همین منظور و برای بررسی کارنامه عملکرد و میزان تولیدات این نهاد در سال ۱۴۰۰ به سراغ معاون تولید آن رفتیم تا از مجموعه فعالیت‌های اثرگذارش آگاهی یابیم.

محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح کارنامه عملکرد کانون در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: دو سال اخیر شرایط منحصر به‌فردی داشت، چون تجربه‌ای در مورد بیماری کرونا نداشتیم و زیرساخت‌های کشور برای مواجهه با چنین شرایطی ضعیف بود.

کریمی صارمی افزود: به همین دلیل همه سازمان‌ها و نهاد‌ها سعی کردند برای وفق پیدا کردن با شرایط جدید خود را به‌روز کنند. لذا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز همین اتفاق افتاد و فعالیت‌ هزار مرکز فرهنگی و هنری و کتابخانه‌ها بدون وقفه در حال برگزاری است. به مدت ۶ ماه است که مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری باز شده‌اند و فعالیت شصت‌‌گانه خود را با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی شروع کرده‌‌اند. البته کماکان کلاس‌های کانون در فضای مجازی دایر است.

انتشار ۱۰۰ عنوان کتاب 

وی از تولید ۱۰۰ عنوان کتاب خبر داد و گفت: امسال نزدیک به ۶۰ عنوان کتاب جدید چاپ شد و ۴۰ عنوان کتاب چاپ اول نیز داخل چاپخانه هست که به‌‌زودی وارد بازار خواهد شد و حدود ۱۵۰ عنوان کتاب تجدید چاپ خواهیم داشت. همچنین ۳ تا ۴ هزار عنوان کتاب قدیمی منتشرشده کانون را در سال ۱۴۰۱ تجدید چاپ خواهیم کرد.

کریمی صارمی افزود: طبق روند هرساله و علی‌رغم مشکلات فراوان و فشار‌های مالی، فعالیت‌های کانون تعطیل نشد. یکی از فعالیت‌های درآمدزای کانون برگزاری کلاس زبان بود که متأسفانه در ایام شیوع کرونا با برگزاری مجازی کلاس‌ها و کاهش مخاطبان فشار مالی زیادی  را وارد کرد، اما به‌هیچ‌وجه تولید خود را تعطیل نکردیم.

کد

وی در ادامه به تولید فیلم سینمایی «بچه زرنگ» اشاره کرد و گفت: طبق روال هرساله ۷ تا ۸ عنوان فیلم کوتاه ساختیم و فیلم سینمایی «بچه زرنگ» در سال ۱۴۰۰ ساخته و آماده اکران شد. اگر شرایط اکران مهیا باشد، این فیلم نیز در نوبت اکران قرار می‌گیرد. برای فیلم سینمایی «بچه زرنگ» سرمایه‌گذاری ویژه‌ای داشتیم و نزدیک به ۴۵۰ نوع از متعلقات این فیلم تهیه‌شده که کانون فقط دفتر و لوازم‌التحریر آن را تولید کرده و ساخت سریالی درباره آن کلید خورده است.

وی افزود: البته در حوزه تولیدات بلند سینمایی ۷ عنوان فیلم‌نامه آماده تولید داریم که با توجه شرایط اقتصادی، به دنبال مشارکت و جذب همکاری هستیم تا بتوانیم آنها را تولید کنیم. بیشتر فیلم‌نامه‌ها اقتباسی از کتاب‌ها و رمان‌های کانون پرورش فکری است. در حوزه اسباب‌بازی نیز ۸ تا ۹ عنوان اسباب‌بازی فکری تولید شد.

راه‌اندازی سایت دیجی کانون

کریمی صارمی از راه‌اندازی سایت دیجی کانون نیز سخن به میان آورد و گفت: در سال ۱۴۰۰ یکی از اتفاقات بزرگی که در حوزه بازرگانی برای کانون رخ داد، راه‌اندازی سایت دیجی کانون بود. در این سایت امکان خرید تولیدات کانون وجود دارد و ۲۴ ساعته به دست تهرانی‌ها و ۴ تا ۵ روزه به دست شهرستانی‌ها می‌رسد. همچنین با راه‌اندازی این سایت، ناشران و مؤلفان از وضعیت آمار تولید آگاه می‌شوند و آن دسته از ناشران و مؤلفانی که آثار مشارکتی با کانون داشته‌اند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: علاوه بر این اعتماد خانواده‌ها به کانون فرصت مناسبی را در اختیار ما می‌گذارد تا بتوانیم محصولات خود را از طریق فروشگاه دیجی کانون عرضه کنیم. در طول دو سالی که کرونا مهمان ناخوانده کشور بود فروشگاه‌های کانون در سراسر کشور تعطیل شد، اما در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰، ۳۷ فروشگاه راه‌اندازی شد و اکنون کمتر استانی است که فروشگاه کانون نداشته باشد. ضمن اینکه سایت دیجی کانون ظرفیت‌های جدیدی را به وجود آورد.

کریمی صارمی ادامه داد: در سایت دیجی کانون امکان بارگذاری فیلم‌ها و موسیقی‌های تولیدشده کانون به ‌صورت قطعه فراهم و نیز ۳۰ عنوان فیلم و موسیقی بارگذاری شده است و این اقدام برای دسترسی داشتن به تمامی محصولات ادامه خواهد یافت. همچنین بسیاری از هموطنان در سراسر کشور به خصوص در خارج علاقه‌مندند که به آثار کانون پرورش فکری دسترسی داشته باشند که از طریق سایت دیجی کانون این امکان برای آنان فراهم شده است.

برگزاری رویداد ایده آزاد

وی همچنین از همکاری جدی کانون پرورش فکری با سایر تولیدکنندگان محصولات ایرانی اسلامی برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سخن گفت و افزود: یکی از اتفاقات مهمی که پیش از شیوع کرونا پیگیری شد، اجرای طرح بسیار زیبایی با عنوان ایده آزاد بود. رویداد ایده آزاد بهانه‌ای است تا طراحان و ایده‌پردازان عرصه اسباب‌بازی بتوانند در یک تعامل سازنده، بستر رشد و پویایی صنعت اسباب‌بازی را بیش از پیش فراهم کنند و برای بالندگی آن گام‌های امیدبخشی بردارند.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: این رویداد در پنج گام به دنبال به ثمر نشستن اندیشه و کار جوانان خلاق ایرانی در حوزه اسباب‌بازی و سرگرمی، معرفی آنان و ایده‌هایشان و نیز گام مؤثری در تجاری‌سازی ایده‌هاست. در گام نخست بر محور مشخصی در حوزه بازی‌های رومیزی، اسباب‌بازی و کالاپردازی (مرچندایزینگ) با توجه به اهمیت اسباب‌بازی‌های شناختی تأکید می‌کنیم.

کریمی صارمی ادامه داد: در گام دوم از میان ایده‌های ارسال‌شده به دبیرخانه رویداد، ایده‌هایی که از نظر هیئت انتخاب قابلیت ارتقا، تکمیل و ارائه به بازار داشته باشند انتخاب می‌شوند و به مرحله بعد راه خواهند یافت. کمیته داوری متشکل از چهار داور تخصصی در حوزه‌های تعلیم و تربیت، روانشناسی، طراحی و گرافیک و تصویرسازی و نیز داوران ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی است که ایده‌های برگزیده را در یک جلسه داوری و انتخاب خواهند کرد. مهم‌ترین عامل موفقیت هر ایده نزدیکی ایده به بازار هدف از نظر سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان و داشتن شاخص‌های فرهنگ ایرانی است.

کد

وی افزود: در گام سوم یک جلسه توجیهی برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود که ابعاد مورد تأکید و مؤلفه‌های مطرح در رویداد، شیوه‌نامه نحوه تعامل طراحان با کانون، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران و نیز تجربه ایده‌های آزاد‌ گذشته از سوی مربیان، داوران و شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل بیان خواهد شد. سپس ایده‌هایی که هسته قابل توسعه دارند طی کارگاه‌ها و نشست‌هایی با حضور متخصصان مختلف داخلی و خارجی در حوزه اسباب‌بازی بررسی می‌‌شوند و مربیان و راهنمایان پیشنهاد‌های خود را در خصوص تجاری‌سازی ایده‌ها در اختیار ایده‌پردازان قرار می‌دهند. در این مرحله پنج منتور با هدف راهنمایی هدفمند در کنار ایده‌پردازان خواهند بود و در توسعه ایده، فرایند‌های تولید، مکانیک بازی و نمونه‌سازی و نیز محاسبات توجیهی و اقتصادی آنان را همراهی می‌کنند.

کریمی صارمی گام پنجم را تجاری‌سازی ایده‌های برتر بیان کرد و گفت: ایده‌های منتخبی که به طرق مختلف توانسته‌اند از بستر‌های ارائه این رویداد ملی استفاده کنند و به تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و حامیان ارائه شوند و نیز حمایت لازم را برای تجاری‌سازی و تولید دریافت کرده‌اند، فرایند تولید و جذب سرمایه را زیر نظر متخصصان اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای تا حصول نتیجه طی خواهند کرد. البته در حوزه کتاب و فیلم هم یکی از رسالت‌های ما حمایت و هدایت تولیدکنندگان است.

وی در پایان از راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی کانون خبر داد و اعلام کرد: تلاش می‌کنیم که در سال ۱۴۰۱ تلویزیونی اینترنتی را بنا بر سلایق کودکان و نوجوانان ایرانی راه‌اندازی ‌کنیم تا بتوانیم تولیدات فاخر کانون را منحصراً در آنجا به نمایش بگذاریم. این تلویزیون در زمان فعالیت آزمایشی فقط یک ساعت در روز برنامه دارد، اما احساس می‌کنیم آن‌قدر منابع در کانون وجود دارد که شاید بتوانیم ۳ تا ۴ ساعت در روز برنامه تولید کنیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ - ۰۲:۴۱
0
2
تلویزیون اینترنتی چیه دیگه
captcha