مباحث سیاسی بر اصل موضوع منبر چیره نشود
کد خبر: 4042736
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۵
استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا:

مباحث سیاسی بر اصل موضوع منبر چیره نشود

حجت‌الاسلام‌ علی نظری‌منفرد، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه‌ علمیه قم، معتقد است که بیان مسائل سیاسی در منبرها زمانی مطلوب است که بر اصل موضوع منبر چیره نشود و به درد دنیا و آخرت مردم بخورد و اگر از جناح و حزب خاصی صحبت شود، جفا به منبر و پامنبری‌هاست.

نظری منفردروند توسعه و نفوذ فضای مجازی در جوامع بشری همان طور که فرصت‌های زیادی پدید آورده، تهدیدهایی را هم رقم زده است. به ویژه در دو سال گذشته و با شیوع کرونا نفوذ فضای مجازی گسترده‌تر و تأثیر آن حتی در حوزه دینداری مردم نیز بیشتر شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی نظری‌منفرد، منبری پیشکسوت و استاد درس خارج فقه و اصول حوزه‌ علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت و جایگاه فضای‌ مجازی در دنیای امروز گفت: اینکه مدعی باشیم فضای‌ مجازی کاملاً بد یا کاملاً خوب است، ادعای قطعی نیست چراکه نسبت به بهره انسان از این فضای فناورانه خوب و بد معنا پیدا می‌کند.

این استاد حوزه افزود: امروز تمام جبهه دشمن، آن هم دشمنان قسم خورده اسلام، انقلاب، نظام و ایران اسلامی برای ضربه زدن به نسل جوان و نوجوان ما، هم قسم شده‌اند که از هر فرصت و ظرفیتی به آرمان‌های اسلام، امام و انقلاب ضربه بزنند و انحرافی را در نسل جوان و اقشار مختلف جامعه وارد کنند.

خطیب پیشکسوت حوزه‌های علمیه ادامه داد: اینکه بزرگان نظام، مراجع، علما، خطبا و دلسوزان نظام حرف از اینترنت ملی و بومی می‌زنند، برای آن است که فضایی سالم و امن برای جامعه طراحی شود، اینکه بسیاری از کشور‌های پیشرفته جهان دارای شبکه ملی اینترنت هستند، آیا نشان از محدود کردن کاربران و فعالان فضای‌ مجازی دارد؟ خیر، بلکه نسبت به سم‌پاشی دشمنان علیه ملت خود آگاهی دارند و سلامت فردی و اجتماعی افراد جامعه خود را با همه آزادی‌های مشروع و نامشروعی که شاید داشته باشند، صیانت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تأثیر فضای‌ مجازی بر منبر و خطابه پرداخت و گفت: من در این رابطه نظر خودم را می‌گویم، ولی معلوم نیست نظر من قطعی باشد، چراکه باید در خصوص تأثیر فضای‌ مجازی بر منبر و پامنبری‌ها کار علمی و میدانی صورت گیرد تا نتیجه قطعی‌ به‌دست آید. با استعلام و بررسی که خودم انجام داده‌ام، فضای مجازی بر منبر تأثیر داشته است. البته منبر جایگاه و تأثیر خودش را دارد، ولی فضای‌ مجازی هم بر منابر بی‌تأثیر نبوده است.

استاد درس خارج حوزه‌ علمیه قم اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی که بیش از دو سال است در کشور ما شیوع پیدا کرده، بسیاری از فعالیت‌هایی که قابلیت داشت، مانند سخنرانی‌ها و کلاس‌های درس به سمت مجازی شدن رفتند و امروز شاهدیم که بسیاری از سخنرانی‌های مناسبتی و دینی به صورت مجازی انجام می‌شود و خیلی‌ها می‌نشینند در منزل و تماشا می‌کنند، بنابراین بی‌تأثیر نبوده، منتهی اگر کار اساسی و داوری درستی بخواهد صورت گیرد، باید یک کار میدانی دقیق انجام شود.

عمر گرانبهاترین سرمایه است

استاد حوزه‌ علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیرگذاری فضای‌ مجازی بر سبک زندگی جامعه بشری و عمر افراد اشاره کرد و گفت: معمولاً انسان‌ها در هزینه سرمایه دقت بسیاری می‌کنند که در آن خسرانی وارد نشود پس باید در هزینه عمر که گرانبهاترین سرمایه است بیشتر دقت کنیم. یکی از ائمه معصومین(ع) فرمودند؛ یکی از مصیبت‌های انسان، عمر انسان است، چراکه لحظاتی که از عمر انسان هزینه می‌شود جایگزینی ندارد. انسان‌ها در هزینه کردن عمر مختلف هستند و دست خودشان است که سرنوشت خود را چگونه رقم بزنند که به بهشت یا به جهنم وارد شوند.

نظری منفرد در ادامه گفت: اگر نگاهی گذرا به تعدادی از شخصیت‌های حوزوی بیندازیم می‌بینیم عده‌ای هستند که عمر دنیوی زیادی نداشته‌اند، ولی این عمر اندک آن‌ها بسیار با برکت بوده است و کتاب‌های ارزشمندی داشته‌اند که بعد از گذشت قرن‌ها همچنان در حوزه تدریس می‌شود. برخی به پایان عمر می‌رسند، ولی از خداوند می‌خواهند که به دنیا بازگردند و اعمال خود را جبران کنند چراکه نمی‌دانستند چگونه باید زندگی کنند. امیرالمؤمنین امام علی(ع) فرمودند که سزاوارترین کسی که باید برایش گریه کنی خودت هستی چراکه کسی به داد تو نمی‌رسد.

ما حوزویان کم کاری کرده‌ایم

این استاد حوزه قم با بیان اینکه متولیان امور فرهنگی و ما حوزویان نسبت به موضوع فضای مجازی کم‌کاری کرده‌ایم، افزود: گلایه به مسئولان فرهنگی مربوطه و ما روحانیون وارد است که باید برای نسل جوان و همراهی با آنان، جذب افکار و اندیشه آنان تلاش کنیم. مسئولین نیز نسبت به پاکسازی فضای مجازی، ارائه محتوای مناسب، تسهیل فعالیت طلاب مبلغ و خوش ذوق و دانشجویان متفکر اقدام کنند. اگر این اقدامات صورت گیرد می‌توانیم در مقابل هجمه دشمن ایستادگی کنیم و جوانان و نوجوانان را از این فضای مسموم که ساخته و پرداخته دشمن است نجات دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد خطاب به مسئولان و متولیان امور فرهنگی گفت: یک نکته را نباید فراموش کنیم که دشمن مصلح به میدان آمده است، هجمه خیلی سنگین است، اگر بخواهیم به همان روش‌های سنتی بسنده کنیم و مردم را در جریان حضور و نفوذ دشمن قرار دهیم، دشمن حضورش را در میان جوانان و خانواده‎ها پررنگ می‌کند، لذا باید همه به صورت جهادی ورود کرده، هر کسی در هر جایگاه و نقطه‌ای که ایستاده به وظیفه خودش عمل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد درباره بیان مطالب سیاسی در سخنرانی‌ها و منابر تصریح کرد: منبر در حقیقت جای مسائلی است که در حوزه دین مطرح است، به اصطلاح منبر باید صبغه سیاسی داشته باشد، چراکه سیاست از دین جدا نیست و مطالبی که ما بر روی منبر بیان می‌کنیم نکاتی است که از سوی اهل بیت(ع) و قرآن مجید صادر شده است، این مسائل جدا از سیاست نیستند.

وی تأکید کرد: بیان مسائل سیاسی زمانی مطلوب است که اولاً بر اصل موضوع منبر چیره نشود و ثانیاً به درد دنیا و آخرت مردم بخورد، گره‌گشایی و هدایت‌گری داشته باشد، اینکه بیاییم و از جناح و حزب خاصی به جهت علقه‌ای که داریم صحبت کنیم، جفا به منبر و پامنبری‌هاست. معیار سخن باید کلیات نظام و انقلاب باشد.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha