استقبال غیرمسلمانان از محصولات حلال پس از شیوع کرونا
کد خبر: 4060994
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

استقبال غیرمسلمانان از محصولات حلال پس از شیوع کرونا

تحقیقات نشان‌ می‌دهد که پس از شیوع کووید_19 در جهان، استقبال غیرمسلمانان از محصولات دارای گواهی حلال بیشتر شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، ظفر سویلو، رئیس سازمان تأییدیه حلال(HAK) در ترکیه گفت که تقاضای کشورهای غیر مسلمان برای محصولات حلال با همه‌گیری کووید-19 افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اهمیت غذای ایمن، سالم و تمیز با این همه‌گیری آشکار شده است. به‌ویژه در خاور دور، مصرف‌کنندگان غیرمسلمان تقاضای زیادی برای محصولات دارای گواهی حلال نشان می‌دهند.

سویلو گفت: اکنون گواهی حلال نه تنها در زمینه‌های مرتبط با مواد غذایی بلکه در بخش خدمات نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه استانداردهای حلال ترکیه بر اساس 16 دستورالعمل منتشر شده توسط مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی(SMIIC) وابسته به سازمان همکاری اسلامی(IOC) در این زمینه است، گفت: به نظر می‌رسد این استانداردها فقط حاوی احکام اسلامی و فقهی باشد اما سایر جنبه‌ها را نباید فراموش کرد. محصولات بهداشتی، تمیز، سالم، عدم ارائه اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده به مصرف‌کننده و حتی کیفیت بالا در حیطه استانداردهای حلال است.

وی گفت: استانداردهای SMIIC شامل جنبه‌های بهداشتی و همچنین ابعاد فقهی است. سویلو در ادامه گفت که آنها شاهد علاقه فزاینده‌ به استانداردهای حلال توسط کشورهای غیر اسلامی و مردم این کشورها هستند.

وی ادامه داد: قبل از همه‌گیری، تقاضا برای همه محصولات دارای گواهی حلال وجود داشت، این تقاضا در حال حاضر با آشکار شدن اهمیت این معیارها پس از همه‌گیری کرونا تشدید شده است.

سویلو با اشاره به اینکه گواهی حلال عمدتاً در کشورهای غیرمسلمان پدید آمده و رواج یافته است، گفت: افرادی که در کشورهای غیر اسلامی زندگی می‌کنند برای احساس امنیت به گواهی حلال متوسل شده‌اند و بیشتر درخواست‌های ما از کشورهای غیر اسلامی است.

سویلو در ادامه خاطرنشان کرد: باید یک سیستم بین‌المللی برای شناسایی متقابل گواهی‌های حلال صادر شده بر اساس 16 استاندارد تعیین شده توسط SMIIC ایجاد شود. تجارت بین‌المللی باید بر اساس این استانداردها انجام شود. گواهی حلال صادر شده در یک کشور باید در سایر کشورها در شرایط عادی معتبر باشد.

وی تأکید کرد: برای این کار، باید یک سازوکار اعتبارسنجی وجود داشته باشد. مهم است که نهادهای صدور گواهی حلال بر اساس وضعیت اعتباردهی ارائه شده توسط مؤسسات اعتباربخشی به رسمیت شناخته شده توسط SMIIC، گواهی صادر کنند. اسناد نیز باید در تمام دنیا قابل قبول باشد. متأسفانه امروزه کشورهای مختلف استانداردهای حلال و رویکردهای صدور گواهی حلال متفاوتی دارند. وی توضیح داد: سیستم‌های مختلف اعتباربخشی و بازرسی، هزینه‌هایی را برای صادرکنندگان ما ایجاد می‌کند.

سویلو با بیان اینکه بسیاری از صادرکنندگان مواد غذایی برای کشورهای مختلف گواهی حلال‌های متفاوتی دریافت می‌کنند و هزینه آن بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم مکانیزم تشخیص متقابل ایجاد کنیم و گواهی حلال را به رسمیت بشناسیم، هم هزینه تولیدکنندگان افزایش می‌یابد و هم برای مصرف‌کنندگان در مورد اینکه کدام محصول حلال و بهداشتی است تردید ایجاد می‌شود. 

طبق تحقیقات بازار جهانی حلال که عمدتاً در جوامع مسلمانان انجام می‌شود در حال حاضر گردش مالی بخش حلال در جهان حدود 7 تریلیون دلار است. این صنعت شامل زیر بخش‌های زیادی مانند لوازم آرایشی، محصولات شیمیایی و پاک‌کننده، محصولات کشاورزی، غذا، انرژی، گردشگری و مالی می‌شود.

انتهای پیام
captcha