برخی متون دانشگاهی منطبق با جهان‌بینی و ایدئولوژی کشور نیست
کد خبر: 4086567
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
رئیس دانشگاه پیام نور در پاسخ به ایکنا بیان کرد:

برخی متون دانشگاهی منطبق با جهان‌بینی و ایدئولوژی کشور نیست

ابراهیم تقی‌زاده، درباره جزئیات بازنگری در متون درسی دانشگاه پیام نور با رویکرد اسلامی گفت: در متون دانشگاهی منابعی داریم که محتوای آنها مربوط به گذشته است و منطبق با شرایط، جهان‌بینی و ایدئولوژی خاص کشور نیست لذا بازنگری در متون علوم انسانی با رویکرد اسلامی ضرورت دارد. 

ابراهیم تقی‌زاده

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری ابراهیم تقی‌زاده، رئیس دانشگاه پیام نور، امروز دوشنبه ۲۸ شهریورماه در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
ابراهیم تقی‌زاده در ابتدای این نشست بیان کرد: دانشگاه پیام نور دانشگاهی با گستره ملی است و این دانشگاه ایجاد شده تا بتواند آموزش را به اقصی نقاط کشور ببرد و عدالت آموزشی برقرار کند و حتی در مناطق دوردست که امکان تحصیل برای فرزندان بسیاری از خانواده‌ها فراهم نیست، شرایط آموزشی را فراهم کند. امروزه که بیماری کرونا کمرنگ شده بخش اعظمی از دانشگاه‌های کشور به آموزش ترکیبی روی آورده‌اند یعنی در کنار آموزش‌های حضوری، زمینه برگزاری آموزش‌های مجازی هم برای دانشجویان فراهم شده اما دانشگاه پیام نور از ابتدا در اساسنامه خود به عنوان یک دانشگاه از راه دور مورد توجه بوده است.

تحقق عدالت آموزشی در دانشگاه پیام نور

وی افزود: در دانشگاه پیام نور، چهارصد هزار دانشجو در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند. آموزش در دوره کارشناسی و ارشد به صورت ترکیبی و در مقطع دکتری به صورت حضوری است. چون تعداد کلاس‌های حضوری در دوره کارشناسی، شش جلسه و در ارشد هشت جلسه است بنابراین به دوره‌های نیمه حضوری معروف شده است. امتحانات هم به شکل کنکوری برگزار می‌شود یعنی سوالات در سراسر کشور واحد هستند لذا این نظام آموزشی باعث شده که منابع درسی گروه‌های آموزشی در کشور نیز مشترک باشد و این باعث موفقیت خوب فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی پیام نور در دوره‌های ارشد و دکتری شده است لذا امروزه بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور تحصیلات تکمیلی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام نور هستند.
 
تقی‌زاده با بیان اینکه ورودی‌های این دانشگاه عمدتا از قشر متوسط به پایین و بخش زیادی از پذیرفته شدگان آزمون‌های استخدامی نیز از این دانشگاه هستند، گفت: دانشگاه پیام نور توانسته است عدالت آموزشی را به خوبی مخصوصاً در مناطق مرزی کشور برقرار کند. امروزه بخش زیادی از مدیران کشور و از جمله هشتاد فرماندار، تعدادی از استانداران و معاونان وزرا از فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام نور هستند. همچنین این دانشگاه نقش پدافند غیرعامل را هم ایفا کرده و باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور شده است.
 
رئیس دانشگاه پیام نور یادآور شد: با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» در ارتباط با مراکز رشد، خانه‌های خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان در تمام استان‌های کشور نیز اقدام کرده‌ایم که بخشی از آنها به رشته‌های علوم انسانی مربوط هستند و تمرکز ما فقط بر رشته‌های نظری و طبیعی نبوده است تا فرد برای ورود به جامعه و بازار کار آماده شود. بزرگترین مرکز انتشارات دانشگاهی کشور در دانشگاه پیام نور مستقر است و به زودی سه هزارمین کتابی که توسط این مرکز دانشگاهی تهیه شده را چاپ خواهیم کرد. همچنین تولید محتواهای الکترونیکی در کنار منابع درسیِ فیزیکی مورد توجه ما قرار گرفته است چون در مدیریت زمانِ افراد بسیار تأثیرگذار است.

 استقرار شبکه مجازی دانشگاه‌های جهان اسلام در دانشگاه پیام نور

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه فرهنگی شاهد حضور انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی و نشریات مختلف دانشجویی و جشنواره‌های مختلف در دانشگاه پیام نور هستیم و دبیرخانه چهارده جشنواره در این دانشگاه است. نزدیک به سی عنوان نشریه علمی و پژوهشی در دانشگاه پیام نور وجود دارد که در کمتر دانشگاهی شاهد چنین چیزی هستیم. در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی بر حسب آخرین رتبه‌بندی، فعلا در جایگاه ۱۴۱۶ دنیا هستیم و این در حالی است که سال گذشته در جایگاه 2326 بودیم و امسال ۹۱۰ رتبه بهبود داشته‌ایم. در بین همه دانشگاه‌های کشور نیز بر اساس معیارهای وزارت علوم در جایگاه شانزدهم قرار داریم و این جایگاه مطلوبی است. البته به وزارت علوم اعلام کرده‌ایم که باید در لیست سیزده دانشگاه بزرگ کشور قرار بگیریم.
 
تقی‌زاده با اشاره به دیپلماسی علمی در این دانشگاه ادامه داد: از گذشته دانشگاه پیام نور این نگاه را داشته که باید در عرصه بین‌المللی ایفای نقش کند و در حال حاضر دبیرخانه شبکه مجازی دانشگاه‌های جهان اسلام در این دانشگاه مستقر است. این شبکه مجازی ۵۷ عضو دارد که دانشگاه‌ها از طریق آن تجربیات خود را منتقل می‌کنند. مثلاً در دانشگاه علامه اقبال لاهوری پاکستان حدود هشتصد هزار دانشجوی مجازی یا در دانشگاه آنادولو ترکیه حدود دو میلیون دانشجوی مجازی وجود دارد لذا دبیرخانه این شبکه به دانشگاه پیام نور داده شده است و ما مجوز راه اندازی دانشگاه پیام نور در سوریه، لبنان و عراق را دریافت کرده‌ایم. موافقت اصولی با راه اندازی شعبه در پاکستان نیز صادر شده و به دنبال دریافت موافقت قطعی هستیم. برای بخشی از دانشگاه‌های کشور نیز مجوز پذیرش دانشجوی خارجی صادر شده است چراکه تاکنون فقط دانشگاه پیام نور تهران این مجوز را داشت و تلاش ما بر این است که سهم دانشگاه در پذیرش دانشجویان بین‌المللی را افزایش دهیم.
 
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه پیام نور باید دنبال علم نافع و پژوهش محوری باشد تا نقش بیشتری در کشور داشته باشد، افزود: در هفته‌های آینده هم مهمان دکتر عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم هستیم تا چند طرح جدید دانشگاه پیام نور را معرفی کنیم. تمرکز ما بر این است که در رشته‌های علوم انسانی در خصوص بازنگری منابع خصوصاً با رویکرد اسلامی موفق باشیم. همچنین تلاش ما همواره بر این بوده که دروس مهارتی را تقویت کنیم تا بعد از فارغ‌التحصیلی کارایی داشته باشد و به همین دلیل در سرفصل‌های درسی باید جنبه‌های مهارتی مورد توجه قرار گیرد اما چون باید با سیاست‌های طرح تحول معاونت آموزشی وزارت علوم همراه باشیم بنابراین بنا داریم طرح‌های پیشنهادی خود در این زمینه را ارائه دهیم.

لزوم بازنگری در متون درسی با رویکرد دینی

رئیس دانشگاه پیام نور در جواب سوال خبرنگار ایکنا درباره جزئیات بازنگری در متون درسی با رویکرد اسلامی گفت: در متون دانشگاهی منابعی داریم که محتوای آنها مربوط به گذشته است و منطبق با شرایط، جهان‌بینی و ایدئولوژی خاص کشور نیست لذا بازنگری در متون علوم انسانی با رویکرد اسلامی ضرورت دارد. البته در شورای عالی انقلاب فرهنگی، کارگروهی این ماموریت را بر عهده دارد و چند سال هم هست که به دانشگاه‌ها اعلام شده ولی کار عملی در این زمینه صورت نگرفته است. همین روز گذشته جلسه‌ای با مسئولان انتشارات سمت داشتیم تا منابعی که به عنوان منابع درسی دانشگاه پیام نورمعرفی می‌شود و از ده، بیست یا سی سال قبل وجود داشته و تاکنون تجدیدنظری در آنها نبوده مورد بازنگری قرار گیرند و مخصوصاً مولفین در تجدید چاپ کتب درسی مقوله بازنگری را مد نظر داشته باشند. 
 
وی گفت: معتقدیم متون درسی باید منطبق با علوم جدید و آموزه‌های دینی بازنگری شود چراکه در علوم انسانی صرفا نظریات نظریه‌پردازان غربی تدریس می‌شود اما کمتر شاهد توجه به دیدگاه نظریه‌پردازان اسلامی هستیم لذا باید دانشجو و فارغ التحصیل اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و معتقد نباشد که فقط خارجی‌ها دارای نظریه هستند.
 
انتهای پیام
captcha