ضرورت عذرخواهی بریتانیا بابت ارتکاب جرایم در سرزمین فلسطین
کد خبر: 4090258
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
با امضای طوماری تأکید شد؛

ضرورت عذرخواهی بریتانیا بابت ارتکاب جرایم در سرزمین فلسطین

بستگان فلسطینیان قربانی جرایم دوران قیمومیت بریتانیا بر فلسطین در طوماری 300 صفحه‌ای از دولت بریتانیا می‌خوهند بابت این جرایم فجیع و فراموش‌نشدنی، عذرخواهی کند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی21، بستگان فلسطینیان قربانی استعمار بریتانیا در حال آماده شدن برای ارائه طوماری به دولت بریتانیا هستند که در آن عذرخواهی رسمی برای انجام جنایات جنگی در روستاهای فلسطینی در جریان اشغال فلسطین را خواستار شدند.

این طومار که شامل یک پرونده 300 صفحه‌ای از شواهد است، از دولت بریتانیا می‌خواهد در خصوص تخلفات و جرایمی که طی سال‌های حکومت این کشور بر سرزمین‌های فلسطینی انجام شده، اعتراف رسمی و عذرخواهی داشته باشد، یعنی از سال 1917 تا سال 1948 که در آن سال، بریتانیا به سرعت به نفع اشغالگری اسرائیل برای اعلام موجودیت این رژیم از فلسطین عقب‌نشینی کرد.

یکی از جنایات نیروهای بریتانیایی در روستای البصة در پاییز 1938 بود، زمانی که سربازان انگلیسی از مسلسل‌های سوار بر خودروهای زرهی رولزرویس به سمت اهالی روستای فلسطینی آتش گشودند و به دنبال آن دیگر نظامیان بریتانیایی هم با تفنگ‌ها و مشعل‌های سوزان سررسیده و خانه‌های روستا را به آتش کشیدند که در نتیجه آن ده‌ها نفر از اهالی روستا کشته و زخمی و صدها نفر دیگر آواره شدند.

بنا بر روایات، این قتل عام به تلافی کشته شدن چهار نفر از نظامیان بریتانیایی بود که خودروی زرهی آنها از روی مین زمینی در نزدیکی روستا عبور کرده بود که در این فاجعه، نظامیان بریتانیایی، روستا را به طور کامل به آتش کشیدند و بعد از چند روز، 50 فلسطینی اهل این روستا را ربوده و به سمت هر کدام از آنها که پا به فرار گذاشته بود، آتش گشودند و باقی را وادار به سوار شدن بر اتوبوس کرده و این اتوبوس را مجبور کردند که در مسیری که در آنجا توسط نظامیان انگلیسی مین کار گذاشته شده بود، عبور کند که در نتیجه آن اتوبوس منهدم و بیشتر مسافران آن کشته شدند.

طومار مذکور همچنین شامل بررسی شواهد تاریخی بی‌بی‌سی است که جزئیات قتل‌های خودسرانه، شکنجه، استفاده از سپر انسانی و تخریب خانه‌ها به عنوان مجازات جمعی را آورده، که بسیاری از آنها در چارچوب سیاست رسمی  نیروهای بریتانیایی با تایید افسران ارشد بوده است.

به گفته تهیه‌کنندگان این طومار، درخواست عذرخواهی از دولت انگلیس احتمالاً بحث در مورد لزوم پاسخگویی این کشور به جنایات دوران استعمار را باز خواهد کرد.

قرار است منیب المصری، تاجر 88 ساله فلسطینی که در زمان کودکی خود در سال 1944 به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر در فلسطین زخمی شده بود، به عنوان یکی از امضاکنندگان طومار، این طومار را تحویل دولت بریتانیا بدهد.

المصری از دو وکیل ارشد بین‌المللی خواسته است تا شواهد موجود در این طومار را بررسی کنند که این دو یکی، لوئیس مورنو اوکامپو، دادستان سابق دادگاه کیفری بین‌المللی، و بن امرسون، وکیل بریتانیایی و گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در امور حقوق بشر و مبارزه با تروریسم است.

یکی دیگر از جرایم نظامیان انگلیسی در زمان اشغال فلسطین درباره هجوم مسلحانه این نظامیان به منزل اهالی روستاهاست که در یک مورد، نظامیان انگلیسی 150 نفر را در مکانی پشت یک مسجد جمع کرده و بسیاری از آنها را به زور در قفس‌های سیم خاردار حبس کردند. آنها به مدت دو هفته در این قفس‌ها اسیر بودند که در نهایت 13 نفر آنها به دلیل گرسنگی جان باختند و یکی هم به ضرب گلوله نظامیان بریتانیایی زخمی شد.

همچنین، چندین سرباز و افسر پلیس بریتانیایی در فلسطین اسنادی دارند که در آرشیو موزه جنگ امپراتوری لندن نگهداری می‌شود. برخی از آنها به تفصیل گزارش‌های یورش‌ها و جرایم خود در استفاده از شهروندان به عنوان سپر انسانی و شکنجه علیه فلسطینیان در آن زمان را شرح می‌دهند.

استعمار بریتانیا بر فلسطین در طول جنگ جهانی اول آغاز شد، زمانی که نیروهای آن امپراتوری عثمانی را در سال 1917 بیرون راندند. اعلامیه بالفور هم در تاریخ دوم نوامبر 1917 صادر شد تا پروژه صهیونیستی را در مسیر از پیش تعیین شده برای تشکیل کشور یهودی قرار دهد. در واقع انگلیس با صدور این اعلامیه در تحقق هدفی برای یهودیان موفق شد که تمام قدرت‌های استعمارگر در نیل به آن شکست خورده بودند.

از زمان استعمار انگلیس در فلسطین اجازه مهاجرت و تصاحب زمین به یهودیان داده شد که به  تنش‌های فزاینده با اعراب فلسطینی دامن زد.

انتهای پیام
captcha