سوئیس در پی تعیین مجازات برای پوشیدن برقع در مکان‌های عمومی
کد خبر: 4091892
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

سوئیس در پی تعیین مجازات برای پوشیدن برقع در مکان‌های عمومی

دولت سوئیس لایحه‌ای را به پارلمان این کشور ارائه داده که در آن برای هر کس که از قانون موسوم به ممنوعیت پوشاندن صورت در اماکن عمومی سرپیچی کند، یک هزار دلار جریمه در نظر گرفته شود.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، دولت سوئیس در نظر دارد قانونی را برای ممنوعیت پوشیدن نقاب برای زنان مسلمان به اجرا گذارد، به نحوی که افرادی که آن را نقض کنند تا یک هزار دلار جریمه شوند.

دولت سوئیس چهارشنبه گذشته، لایحه‌ای را به پارلمان این کشور ارائه داد که در آن برای هر کس که از قانون «ممنوعیت پوشاندن چهره» که پوشاندن تمام صورت در اماکن عمومی را ممنوع می‌کند، تخلف کند، جریمه نقدی در نظر گرفته شود و قرار است این لایحه در مجلس به بحث و رأی‌گیری گذاشته شود.

طبق این قانون پوشاندن صورت در اماکن عمومی ممنوع و باز گذاشتن چشم، بینی و دهان واجب است.

این قانون در تمام اماکن عمومی یا خصوصی قابل دسترس عموم از جمله مدارس، دادگاه‌ها، بیمارستان‌ها و وسایل نقلیه عمومی و همچنین رستوران‌ها، مغازه‌ها، سینماها و سالن‌های ورزشی اعمال خواهد شد.

در مارس 2021، رأی‌دهندگان در سوئیس در یک همه‌پرسی الزام‌آور با اکثریت ضعیف با پیشنهاد راست افراطی برای ممنوعیت پوشاندن صورت موافقت کردند.

گروهی که این همه‌پرسی را پیشنهاد کرد، حزب راست‌گرای خلق سوئیس و همان گروهی بود که پشت برگزاری همه‌پرسی و عامل ممنوعیت ساخت مناره‌های جدید مساجد در سال 2009 بود.

در آن زمان، نتایج رسمی موقت نشان داد که با پیشنهادی که بر اساس آن قانون اساسی سوئیس اصلاح خواهد شد، با 51.2 درصد در مقابل 48.8 درصد از رأی‌دهندگان موافقت شد.

فعالان و شخصیت‌های اسلامی و سوئیسی که مخالف قانون «ممنوعیت پوشاندن چهره» هستند، از آن به عنوان «قانون ممنوعیت برقع» یا «منع نقاب» یاد می‌کنند و می‌گویند که زنان محجبه مسلمان از گروه‌های هدف اصلی در این قضیه هستند.

در همین حال دولت سوئیس مدعی است که قانون منع پوشاندن چهره با هدف تأمین امنیت و نظم عمومی است.

این قانون، پوشیدن نقاب یا پوشاندن تمام صورت را تنها در مکان‌های عبادت یا اماکن مقدس یا به دلایل بهداشتی و ایمنی یا به دلایل آب و هوایی و موارد دیگر برای کارهای هنری یا اهداف تفریحی یا تبلیغاتی مجاز می‌کند.

فعالان در شبکه‌های اجتماعی با ابراز مخالفت خود با این تصمیم، تأکید کردند که زنان مسلمان حق انتخاب لباس خود را دارند.

مصطفی اقیول، نویسنده ترکیه‌ای می گوید ممنوعیت پوشش برقع در سوئیس هرگز قابل قبول نیست. دولت‌ها در هیچ کجا حق ندارند درباره شیوه پوشش لباس زنان دخالت کنند.

انتهای پیام
captcha