فروغ معماری ایرانی بر تارک مسجد صورتی + فیلم
کد خبر: 4098783
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
گزارش اختصاصی ایکنا از بزرگترین مسجد مالزی؛

فروغ معماری ایرانی بر تارک مسجد صورتی + فیلم

ایده لذت بردن از منظره یک مسجد باشکوه و عظیم به رنگ صورتی، مزین به زیباترین عناصر تزئینی، احاطه شده در دل طبیعت سبز بر کرانه دریاچه‌ای که زمانی وجود نداشت، ممکن است توصیفی به دور از واقعیت باشد. اما مالزیایی‌ها فکر می‌کردند ارزشش را دارد به مدد معماری ایرانی، عربی و بومی مسجدی را به دنیا معرفی کنند که در فهرست نمادین‌ترین مساجد دنیا است.

مسجد پوترا مالزی

به گزارش ایکنا، مالزی در جنوب شرقی آسیا به خاطر سواحل و جنگل‌های استوایی شهرت دارد؛ کشوری که به دلیل برخورداری از فرهنگ‌های متنوع مالایی، چینی، هندی و اروپایی ترکیبی از رنگ، نژاد، قوم و ادیان را در خود جای داده است. اسلام دین غالب در مالزی است و قانون اساسی این کشور هم آزادی عقیده را تضمین می‌کند. این ترکیب منحصر به فرد فرهنگ‌ها، مالزی را به کشوری متنوع و مالامال از همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان در کنار هم تبدیل کرده است؛ ویژگی خاصی که باعث شده اماکن دینی زیبا اعم از بسیاری مساجد و معابد با معماری‌های باشکوه در مناطق مختلف این کشور خودنمایی کنند.


بیشتر ببنید:

  • گزارش تصویری اختصاصی ایکنا از مسجد پوتراجایا را در صفحه سرویس عکس این خبرگزاری ببنید.

ایده لذت بردن از منظره یک مسجد باشکوه و عظیم به رنگ صورتی، مزین به زیباترین عناصر تزئینی مجلل، احاطه شده در دل طبیعت سبز و منعکس شده با تمام شکوه و عظمت خود بر کرانه دریاچه‌ای که زمانی وجود نداشت، ممکن است توصیفی به دور از واقعیت باشد. اما مالزیایی‌ها فکر می‌کردند ارزشش را دارد که مسجدی را که در فهرست نمادین‌ترین مساجد روی زمین قرار دارد ـ و به شایستگی تمام ـ به دنیا معرفی کنند.

نمای بیرونی مسجد صورتی بر کرانه دریاچه پوترا

مسجد پوتراجایا یا مسجد پوترا یا همان مسجد صورتی یکی از مهمترین پروژه‌های مالزی است که ساخت آن در سال 1999 به پایان رسید و همچنین یکی از معروف‌ترین بناهای دیدنی این کشور است که روی دریاچه مصنوعی پوتراجایا که در سال 1997 احداث شد، بنا شده است.

این مسجد فقط از یک طرف به خشکی راه دارد و وقتی از فاصله به آن نگاه می‌کنید فکر می‌کنید که در آب قرار دارد. رنگ صورتی این ساختمان در آب‌های دریاچه منعکس می‌شود و منظره‌ای تماشایی می‌آفریند.

مسجد صورتی پوترا، بزرگترین مسجد مالزی، نمونه‌ای ایده‌آل از زیبایی توسعه طراحی ساختمان و مساجد در این کشور، تلفیقی کامل از معماری و طرح‌های سنتی، صنایع دستی محلی، و همچنین استفاده از مصالح بومی است. علاوه بر وجه تمایز این پروژه با اقتباس از ایده معماری اسلامی ایرانی دوران صفوی، از عناصر فرهنگ‌های مختلف اسلامی و هم‌پوشانی زیبا بین طرح‌های هندسی اسلامی ـ مالزیایی، ایرانی و عربی که در ورودی اصلی مسجد خودنمایی می‌کند، الهام گرفته شده است.

ورودی اصلی مسجد پوترا

این مسجد علاوه بر اهمیت به عنوان بزرگترین مسجد مالزی و نمادی از اهمیت و تأثیر دین اسلام بر جامعه این کشور، یکی از مهم‌ترین مقاصد و جاذبه‌های گردشگری است که در بدو ورود به مالزی باید از آن بازدید کرد، به ویژه اینکه بیش از 25 دقیقه با مرکز کوالالامپور، پایتخت،  فاصله ندارد و در تمام ساعات روز پذیرای بازدیدکنندگان از کشورها با ادیان مختلف است و به همین دلیل گردشگران غیرمسلمان نیز با ملبس شدن به شنل‌‌هایی خاص که در محلی بیرون مسجد عرضه می‌شود، می‌توانند با رعایت حجاب وارد صحن و سرای مسجد شده و از قسمت‌‌های مختلف آن بازدید کنند.

بازدید توریست‌ها از شبستان مسجد پوترا

در ادامه ویدئویی از حجاب خاص توریست‌ها را در بازدید از مسجد پوترا مشاهده می‌کنید.

ساختمان مسجد پوترا سه بخش اصلی دارد؛ حیاط یا صحن مسجد، شبستان یا سالن نمازگزاران و کتابخانه و اتاق‌هایی برای امور آموزشی و برپایی کلاس‌های دینی. وضوخانه این عمارت بزرگ نیز در طبقات زیرین مسجد قرار دارد.

نمای بیرونی مسجد مانند یک تابلوی نقاشی رنگارنگ است که در تالاب معروف آب شیرین جای می‌گیرد. این مسجد از سنگ گرانیت صورتی ساخته شده است که باعث می‌شود ساختمان از رخ صورتی صحرایی معروف خود برخوردار و با صنایع دستی چوبی بکار رفته در درب‌ها و پنجره‌ها مطابقت داشته باشد.

نمای بیرونی مسجد پوترا

مسجد از بیرون با 9 گنبد کوچک به رنگ صورتی تیره و زرشکی تزئین شده است که در وسط آن گنبد اصلی عظیم به همان رنگ قرار دارد. گنبدهای مسجد با اندازه‌های مختلف با نقوش و تزئینات هندسی شامل گل و گیاه تزئین شده است،

قطر گنبد اصلی مسجد 36 متر و ارتفاع آن 76 متر است و با کاشی‌های قرمز و صورتی پوشیده شده است.

مناره عظیم مسجد نیز از طرح مسجد شیخ عمر السهروردی در بغداد الهام گرفته شده است، در حالی که قسمت پایینی ستون‌ها از طرح مسجد ملک حسن دوم در مراکش اقتباس شده است.

این مناره 116 متر ارتفاع دارد و به صورت ستاره‌ای پنج پَر ساخته شده که هر یک از گوشه‌های آن نشان دهنده و سمبل یکی از ارکان پنج‌گانه توحید، نماز، زکات، حج و روزه است.

قبل از اینکه وارد شبستان این مسجد شوید از حیاطی سنگ‌فرش شده و خوش نقش و نگار عبور می‌کنید که حوض‌های چشم‌نوازی دارد و برای رسیدن به شبستان از ورودی بزرگی گذر می‌کنید که شبیه دروازه‌های قدیمی است.

حیاط سنگ‌فرش شده مسجد پوترا

ویژگی شبستان، سادگی و ستون‌های بزرگ و متمایز آن است که از 12 ستون تشکیل شده که گنبد بزرگ اصلی مسجد را نگه می‌دارد.

ستون‌های مسجد پوترا

در ادامه ویدئویی از نمای درونی شبستان مسجد پوترا را مشاهده می‌کنید.

اطراف شبستان را درهای چوبی بزرگی احاطه کرده که محل ورود و خروج نمازگزاران است. این مسجد دو طبقه دارد که طبقه اول آن برای ۸۰۰۰ نمازگزار مرد و طبقه دوم آن برای ۲۰۰۰ نمازگزار خانم تعبیه شده است.

در ادامه ویدئویی از طنین نوای اذان در مسجد پوترا در قسمت شبستان خانم‌ها واقع در طبقه دوم این بنا را مشاهده می‌کنید.

شبستان مسجد پوترا را پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی زینت داده که نور را به داخل می‌آورد، شیشه‌های رنگی که در درها و پنجره‌ها استفاده شده آلمانی هستند، خوشنویسی‌های زیبایی نیز در سراسر دیوارهای این بنا به کار رفته و برای ساخت آن از ترکیبی از سنگ‌های مرمر و گرانیت استفاده شده است.

گنبد مسجد صورتی از داخل شبستان

در این محل گنبد را از پایین می‌بینید، گنبدی که دورش با گل‌های صورتی تزئین شده، رنگ دیوارها سفید است اما گچ‌بری‌های بکار رفته در صحن شبستان صورتی رنگ هستند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این بنا تأمین سرمای داخلی مسجد بدون نیاز به فن و کولر است.

محوطه منبر و محراب در شبستان نیز با کتیبه‌هایی منقش به خطوط عربی و آیات قرآن زینت یافته و استفاده از خط و خوشنویسی اسلامی بر روی بنا باعث جذابیت و جلوه بیش از پیش آن شده است.

منبر و محراب در شبستان مسجد صورتی

برپایی حلقه‌های قرآنی و مباحثه یکی از صحنه‌های جالب توجه در صحن و سرای این مسجد است. زنان و مردان با تشکیل حلقه‌های پنج تا 10 نفره ساعاتی از روز را مشغول حفظ و قرائت قرآن و یا مباحثه درباره مسائل اسلامی و موضوعات شرعی هستند و با گفت‌وگو و تبادل نظر بخشی از ساعات حضور خود در این مکان عبادی را غنا می‌بخشند.

در ادامه ویدئویی از یکی از این حلقه‌‌های قرآنی در صحن مسجد پوترا را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha