مهمترین برنامه‌های قرآنی صنعت آب و برق تشریح شد
کد خبر: 4098850
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸

مهمترین برنامه‌های قرآنی صنعت آب و برق تشریح شد

چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی وزارت نیرو با حضور احمد حیدری، معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس و رئیس شورای فرهنگی وزارت نیرو و مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی این وزارتخانه بررسی شد.

مهمترین برنامه‌های قرآنی صنعت آب و برق کشور تشریح شدبه گزارش ایکنا، گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی به منظور تشریح چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی وزارت نیرو با حضور احمد حیدری، معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس و رئیس شورای فرهنگی وزارت نیرو و مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو به صورت زنده از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

احمد حیدری، در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص سرفصل‌های قرآنی این وزارتخانه گفت: شورای فرهنگی وزارت نیرو سال‌هاست در زمینه فعالیت‌های قرآنی، اقدامات مؤثری انجام داده است. در حال حاضر روزانه در هر کدام از شرکت‌های وابسته بیش از ۹۰۰ مجلس اقامه نماز به همراه تلاوت قرآن برگزار می‌شود. در سال جاری نیز مرکز قرآنی وزارت نیرو با ابلاغ دستورالعملی ویژه تأسیس شد. براساس این دستورالعمل توجه ویژه‌تری به فعالیت‌های قرآنی خواهد شد.

مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو نیز با اشاره به جزئیات برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات سراسری قرآن وزارت نیرو گفت: یکی از فعالیت‌های مهم ذیل شورای فرهنگی وزارت نیرو توجه و پرداختن به توسعه و ترویج فرهنگ قرآن است که هر ساله با برگزاری مسابقات قرآن کریم تجلی پیدا می‌کند و به عنوان بزرگترین رخداد معنوی وزارت نیرو در ۱۳ دوره برگزار شده و امسال چهاردهمین دوره آن را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: طی مرحله مقدماتی مسابقات که مردادماه امسال برگزار شد بیش از شش هزار و ۵۰۰ نفر در پنج رشته شرکت کردند که از این بین مجموعا ۲۲۶ نفر و به تفکیک ۱۱۰ نفر آقا و ۱۱۶ نفر خانم به مرحله کشوری این مسابقات راه پیدا کردند. رشته‌های این مسابقات نیز شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ و تفسیر موضوعی قرآن است که به صورت کتبی برگزار و عنوان مسابقه تحقیق موضوعی قرآن به صورت حضوری در صحن مسابقات ارائه می‌شود.

رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو در خصوص استقبال از این مسابقات گفت: در سال گذشته با توجه به شرایط کرونا، این مسابقات به صورت مجازی برگزار شد. امسال هم استقبال خوبی از مسابقات شد و حدود هفت‌ هزار نفر از کارکنان وزارت نیرو شرکت کردند.

قبادی با اشاره به اینکه هیئت داوران این مسابقات هم از شخصیت‌های تراز اول و برجسته انتخاب شده‌اند، گفت: طی روز‌های چهارشنبه تا جمعه این هفته مراسم اختتامیه این مسابقات در سالن برق منطقه‌ای تهران به میزبانی توزیع برق تهران برگزار می‌شود و از همه علاقه‌مندان و فعالان قرآنی برای حضور در این رویداد دعوت می‌کنیم.

رئیس شورای فرهنگی وزارت نیرو در خصوص اهمیت و جایگاه تربیت قرآنی در بهینه کردن روند مردمی‌سازی که از شعار‌های دولت مردمی هم هست، گفت: با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و با توجه به زحمات همه دلسوزان نظام، در تابستان امسال علاوه بر اینکه قطعی برق در مناطق بسیار کاهش داشت، شاهد صرفه‌جویی ۱۵۰۰ مگاواتی صنعت برق در منازل هم بودیم که برای اولین بار در کشور رخ داد و این همان توجه به موضوعات و فرهنگ قرآنی است.

توسعه فعالیت‌های قرآنی وزارت نیرو

وی درباره برنامه‌های قرآنی وزارتخانه هم گفت: فعالیت‌های قرآنی وزارت نیرو در همه شرکت‌ها در سراسر کشور توسعه پیدا کرده است و فرهنگ قرآنی و کار قرآنی به صورت ویژه‌تر دیده شده است. بر همین اساس علاوه بر کارکنان، خانواده‌های آنان در وزارتخانه و شرکت‌های وابسته نسبت به توسعه فرهنگ قرآنی اهتمام ویژه‌تری پیدا کرده‌اند. بر این اساس شاهد برگزاری کرسی‌های تلاوت در همه استان‌ها، آموزش روخوانی روانخوانی قرآن کریم و حفظ قرآن هستیم.

رئیس شورای فرهنگی وزارت نیرو با اشاره به اینکه از قاریان و نخبگان قرآنی صنعت آب و برق به صورت ویژه تجلیل خواهد شد و همچنین دستورالعملی در خصوص جذب و ارتقای آن‌ها در حال تدوین است، اظهار کرد: در خصوص فرهنگ عفاف و حجاب با توجه به فرهنگ قرآنی، نگاه ویژ‌ه‌ای شده است. همچنین نشر فرهنگ قرآنی در جامعه با نگاه ویژه به سبک زندگی قرآنی از دیگر اقدامات است.

در ادامه این برنامه مهدی قبادی درباره کمیت و کیفیت داوری این مسابقات گفت: امسال تراز مسابقات در وزارت نیرو مطابق با استاندارد‌های ستاد عالی هاهنگی مسابقات قرآن است. بر این اساس در روند داوری از شخصیت‌های قرآنی کشور دعوت کرده‌ایم.

حیدری، معاون وزیر نیرو درباره تعامل قرآنی وزارت نیرو با دیگر ارگان‌ها گفت: براساس دستورالعملی که به کل صنعت آب و برق کشور ابلاغ شده است، نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با نهاد‌هایی که در حوزه قرآن و ترویج فعالیت‌های قرآنی دارند، تاکید شده است. همچنین بهره‌برداری از نظرات کارشناسی و تجربیات کارشناسان در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه همکاری بسیار خوبی با نهاد‌های قرآنی ازجمله معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای عالی قرآن در این حوزه صورت گرفته است، گفت: با توجه به این مهم هماهنگی‌های خوبی انجام و از قاریان قرآن در این رابطه دعوت شده است. این فعالیت‌ها در سطح استان‌ها نیز به همین نسبت در حال اجرایی شدن است.

راه‌اندازی شبکه فعالیت‌های قرآنی در صنعت برق

حیدری با اشاره به اینکه امسال برای اولین‌بار در بخش «تحقیق موضوعی» بنا داریم در کل صنعت برق یک شبکه دائمی را برای فعالیت‌های قرآنی ایجاد کنیم، گفت: این موضوعات هم در بین کارکنان صنعت برق و هم در بین خانواده‌های پرسنل صنعت برق اثر می‌گذارد.

مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو با اشاره به برنامه‌های قرآنی آینده این وزارتخانه گفت: هر جایی که صوت قرآنی طنین‌انداز و فضا‌سازی قرآنی محقق شود، شاهد اثرات مثبتی در آن مجموعه هستیم. مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند: «وقتی جامعه قرآنی شود جامعه پولادین می‌شود»، لذا وقتی که انس با قرآن در فضای زندگی حاکم شود، تأثیرات زیادی در جامعه خواهد داشت.

راه‌اندازی کاروان قرآنی انقلاب

وی ادامه داد: همچنین کاروان قرآنی انقلاب را با هدف معرفی دستاورد‌های قرآنی در صنعت آب و برق در دهه فجر خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha