به گزارش خبرنگار ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیئت داوران فیلمهای قرآنی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر متشکل از عباس صالحمدرسهای، بهمن حبشی، امیرعباس قِلیچلو، سیدمصطفی زراوندیان و محمدرضا اسلاملو در نشستی مشترک با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نتایج پنجمین دوره ارزیابی خود از آثار بخش سودایِ سیمرغ را مطرح کردند.
در ابتدای این نشست عباس صالحمدرسهای به عنوان رئیس هیئت داورانِ فیلمهای قرآنی به بیان نکاتی پرداخت و گفت: این پنجمین دوره از داوری آثار قرآنیِ جشنواره بینالمللی فیلم فجر است که امسال معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و همکارانشان در این معاونت همه شرایط و ملزومات را فراهم کردند تا بدون هیچ گونه مشکلی، هیئت داوری بتواند کار خود را با دقت به سرانجام برساند که جای تشکر دارد.
وی افزود: در بررسی آثاری که از کلام الهی وام گرفتهاند، آنچه در اولین مرحله حائز اهمیت است، «پژوهش و فیلمنامه» مُلهم از مفاهیم و مضامین قرآنی است و تخصصهای دیگرِ فیلمسازی بعد از فیلمنامه دیده میشوند. با پیگیریهای مُجدانهای که طی سالهای گذشته داشتهایم، توجه به پژوهشهای تخصصی در حوزه فیلمنامههای قرآنی، به تدریج در حال نهادینه شدن است و امسال به بلوغ رسیدنِ فیلمنامهنویسانِ قرآنی را در بخش سودای سیمرغ شاهد هستیم.
صالح مدرسهای با انتقاد از مسئولان مختلف دستگاهها برای عدم حمایت جدی و شرافتمندانه از تولید و ساخت فیلمهای قرآنی و به حاشیه راندن این مهم گفت: اغلب مسئولان به میدان نمیآیند و تنها با شعارهای تبلیغاتی و با به زبان آوردنِ عنوانِ فیلمهای قرآنی، کسب اعتبار میکنند و مکرر دیده شده که هنگام مراجعه سینماگرانِ قرآنی برای تولیدات فاخر گرهگشایی نمیکنند.
بر اساس این گزارش در ادامه محمدرضا اسلاملو، کارگردان سینما و پیشکسوت این عرصه امید به آینده را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: آیندهای که به آن سمت میرویم، شتاب برداشته و لازم است با وقایع و اتفاقات مهمی که در پیش رو است، از این غفلت بیرون بیاییم.
وی با قدردانی از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: باعث خوشحالی است که در این وانفسا، بابهایی باز است و الان وقت آن رسیده است که منظومه نگاه قرآنی در سینما پیاده شود. در چنین شرایطی، منتظر ساخته شدنِ فیلمهایی نباشیم که آیا روح قرآن دارد یا نه؟ بلکه پیش قدم شویم و با همین بضاعت موجود، نوک پیکان سینما و صنعتِ این هنر تاثیرگذار را با این حق آشنا کنیم. برنامهریزیِ کلان داشته باشیم، فقط کافی است باور کنیم که میشود و منتظر نمانیم. یادمان نرود که هالیوود در اتاق فکرهایی که دارد، برنامه دقیق و درازمدتی را علیه قرآن و بشریت طراحی کرده است.
در ادامه، بهمن حبشی، استاد دانشگاه و داور برجسته فیلمهای قرآنی گفت: باید پناه آورد به قرآن. این که چه اندازه این محصولات میتواند موثر باشد و قرآن پناهگاه این حرکت باشد، پنج سال بعد تاثیرش بر سینما معلوم میشود و آثارش را در فیلمنامههای جدید میبینیم.
وی با اشاره به آسیبشناسی مفاهیم قرآنی در آثار سینمایی خاطرنشان کرد: با جوی که سالها ایجاد کردند، از بس از شعارزدگی ترسیدیم، از اصل موضوع هم غافل شدیم؛ در حالی که فیلم قرآنی میتواند عبارات، اشارات، لطائف و حقایق را هنرمندانه و به موقع به مخاطب منتقل کند و بیم شعارزدگی هم به وجود نیاید.
امیرعباس قِلیچلو، داور دیگری که فیلمنامهنویسی و بازیگری در فیلمهای قرآنی را در کارنامه خود دارد، نیز در سخنانی گفت: الان بدیهی است که سینمای قرآنی، فقط آن فیلمی نیست که مستقیم به قصص قرآن بپردازد، بلکه در همه ژانرها معارف و دستورات الهی به صورت رئال، انیمیشن و مستند قابل ارائه به مخاطبانِ مشتاق و تشنه است.
وی افزود: هنوز توجه خاص به تولید و ساخت فیلمهای قرآنی در بین مسئولان و دستاندرکاران مختلف نهادینه نشده و دستاندرکاران تولیدات سینمایی در سیستمهای رسمی، علاقهای از خود نسبت به تولید و توزیع آثار قرآنی نشان نمیدهند.
سیدمصطفی زراوندیان، فیلمنامهنویس و کارشناس نشانهشناسیِ تصویری، که یکی دیگر از داوران این دوره است با اشاره به رشد کیفی برخی فیلمنامههای این دوره از آثار جشنواره فیلم فجر گفت: ترکیب محتوای غنی و حساب شده با تکنیکهای حرفهای، آثار بدیعی را خلق میکند. اگر مشاورههای فنی و تخصصی به فیلمنامهنویسان حرفهای ارائه شود و زحمت آنها را برای استخراج مفاهیم قرآنی کم کنیم، به نگارش و تألیف فیلمنامههای قرآنی سرعت میبخشیم.
انتهای پیام