از آسیب‌های حوزه علمیه از نگاه امام(ره) تا مصوبه خدمت روحانیون در آموزش و پرورش
کد خبر: 4146303
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷
سرویس معارف ایکنا در هفته‌ای که گذشت

از آسیب‌های حوزه علمیه از نگاه امام(ره) تا مصوبه خدمت روحانیون در آموزش و پرورش

«مهمترین آسیب‌های حوزه علمیه از نظر امام خمینی(ره)» و «مصوبه خدمت وظیفه روحانیون در آموزش و پرورش ابلاغ شد» از عناوین مهم سرویس معارف خبرگزاری ایکنا در هفته گذشته هستند.

از آسیب‌های حوزه علمیه از نگاه امام(ره) تا مصوبه خدمت روحانیون در آموزش و پرورشسرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت مطالب متعددی منتشر کرده است که مهمترین آنها را در ادامه بررسی می‌کنیم. 

خودگرایی اخلاقی از خودگرایی روان‌شناختی استخراح نمی‌شود

حجت‌الاسلام علیرضا آل بویه، استادیار فلسفه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

خودگرایی روان‌شناختی می‌گوید ما اینگونه خلق شده‌ایم و خودگرایی اخلاقی می‌گوید باید به فکر منافع خود باشیم ولی اخلاق در مورد صفات و افعال اختیاری انسان‌ها سخن می‌گوید و اگر ما به لحاظ اخلاقی اینگونه خلق شده‎ایم که خودبخود به فکر منافعمان هستیم آیا توصیه به این مسئله، لغو و تحصیل حاصل نیست و توصیه خودگرایی اخلاقی معنایی دارد؟ آیا در این صورت اخلاق معنا دارد؛ پس اگر خودگرایی اخلاقی صحت داشته باشد همانطور که خودگرایی روان‌شناختی با ما سازگار نیست خودگرایی اخلاقی هم به این معنا ناسازگار است و این موضوع قابل اثبات از طریق قرآن هم نیست زیرا برای اثبات یک نظریه از منظر قرآن ابتدا باید خود آن درست باشد.

 

مهمترین آسیب‌های حوزه علمیه از نگاه امام خمینی(ره)

حجت‌الاسلام محمدکاظم تقوی؛ مدیر تحقیقات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره):

مشخصاً یکی از آسیب‌هایی که امام برای روحانیت پیش‌بینی کرد و به آنها هشدار داد مسئله عدم تهذیب حوزویان و روحانیون و علمای دین بود. امام هم خودش عالم مهذب و خودساخته بود و هم در دوران تدریس خودش در حوزه‌ها در برهه‌هایی درس اخلاق مستمر داشت و شخصیت‌های بزرگی مثل استاد مطهری و بزرگانی در تراز ایشان در آن درس شرکت می‌کردند و شهید مطهری آن توصیف بلند را درباره درس اخلاق امام خمینی دارند. همچنین در طول سال‌های تدریس چه در حوزه علمیه قم و چه حوزه علمیه نجف به مناسبت آغاز سال تحصیلی یا پایان سال تحصیلی یا تبلیغ ماه رمضان موعظه‌های اثرگذاری خطاب به فضلا و علما داشتند. به همین خاطر مسئله تهذیب نفس، خودسازی و بعد اخلاق روحانیت برای ایشان مهم بود، ضمن اینکه خودش هم مجسمه یک عالم اخلاقی مهذب خودساخته بود. از این جهت ایشان نسبت به عدم تهذیب روحانیت هشدار می‌داد و اظهار نگرانی می‌کرد و به روحانیت این تذکر را می‌داد اگر نسبت به مسئله خودسازی و تهذیب نفس بی‌توجه باشند آسیب‌های زیادی خواهند دید. ایشان به مسئله زهد و ساده‌زیستی بسیار توجه می‌دادند و دنیاطلبی را برای روحانیت بسیار مضر می‌دانستند.  

 

منظومه فکری رهبر انقلاب امتداد منظومه فکری امام خمینی(ره) است

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

امام عزیزمان همیشه زنده است، چون انقلاب زنده است و یاد، اندیشه و منظومه فکری امام(ره)، خط‏ مشی کارگزاران نظام و انقلاب، همچنین دوستداران این نظام مقدس است. باید منظومه فکری امام را پیش ببریم. منظومه فکری مقام معظم رهبری امتداد و استمرار منظومه فکری حضرت امام(ره) است. مناسبت‌های مذهبی، دینی، اجتماعی از جمله گرامی‌داشت قیام ۱۵ خرداد، ۲۲ بهمن، ۱۲ فروردین و امثال آن را باید برای نسل جوان تببین کنیم تا با رشادت‌ها، ایثارگری‌هایی که برای حفظ این نظام و انقلاب صرف شده است، آشنا شوند. برای مثال همین قیام ۱۵ خرداد که ملت شریف ایران با استقامت و عقلانیت، جمهوریت و اسلامیت، این انقلاب را حفظ کردند.دوستداران نظام و انقلاب در هر نقطه‌ای از جهان که باشند در عهدشان با امام(ره) ثابت قدم و صادق هستند. امیدواریم بتوانیم گام‌های مؤثر را برای ترویج فرهنگ اسلامی برداریم.

 

چرا امام خمینی(ره) دانشگاه را مبدأ همه تحولات معرفی می‌کنند؟

حجت‌الاسلام غلامرضا مصطفی‌پور، استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی:

علت اینکه حضرت امام می‌فرمایند «دانشگاه مبدأ همه تحولات است» به این علت است که اگر استاد و دانشجو به لحاظ فرهنگی، علمی و تفکر اجتماعی و سیاسی متحول و با همین تحولات مثبت وارد دانشگاه شوند می‌تواند تحولات بسیار زیادی را در جامعه رقم بزنند. لازم است به خاطره‌ای اشاره کنم. سال ۱۳۷۰ به عنوان تکلیف درسی از دانشجویان خودم تحقیقاتی خواستم، یکی از دانشجویان گفت می‌خواهم راجع به تقلب در دانشگاه تحقیق کنم. بنده هنوز هم این تحقیق را دارم که در آن اشاره شده که در دانشگاه‌ها تقلب وجود دارد لذا بنده گفتم وقتی در دانشگاه تقلب وجود دارد معنایش این است که دانشجو با تقلب پرورش پیدا می‌کند و همین دانشجوی متقلب وارد جامعه می‌شود و آنچه در دانشگاه یاد گرفته را در جامعه اعمال می‌کند و نتیجه آن هم سقوط و انحطاط است بنابراین دانشگاه هم می‌تواند منشأ رشد و هم سقوط جامعه باشد.

 

مصوبه خدمت وظیفه روحانیون در آموزش و پرورش ابلاغ شد

حجت‌الاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیر آموزش و پرورش:

پیرو اجرای مصوبه فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر تسرّی مقررات خدمت وظیفه روحانیون در امور علمی، فرهنگی و تبلیغی در وزارت آموزش و پرورش، ابلاغیه این مهم از سوی وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شد. این اقدام همانند سنوات گذشته می‌باشد که جمعی از روحانیون، دوران خدمت وظیفه خود را در فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و امور فرهنگی در آموزش و پرورش به انجام برسانند. بر این اساس سهمیه هر استان برای جذب و سازماندهی روحانیون وظیفه در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ به پیوست نامه ابلاغی ارسال شده است. دارا بودن کد فعال در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، برخورداری از توانایی جسمی لازم برای انجام مأموریت‌های محوله، تعهد به انجام مأموریت‌های محوله در طول دوران خدمت سربازی، ملبس‌بودن به لباس روحانیت و تعهد به رعایت سایر شئون روحانیت(داشتن جواز تلبس جهت اعزام برای خدمت شرط می‌باشد)، دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی سطح یک حوزه و یا گواهی موقت پایان تحصیلات سطح یک از جمله شرایط داوطبان می‌باشد. ثبت نام و اعزام طلاب در سال ۱۴۰۲ فقط از طریق سامانه پیشخوان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیّه صورت می‌پذیرد.

 

امام خمینی(ره) مردم را قهرمان انقلاب می‌دانست

محسن ردادی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

از نظر امام، مردم قهرمانان روایت انقلاب هستند. ایشان گفته است که همه باید بدانیم آنچه بر سر مسلمین آمده از غفلت است، زیرا حتی علما تصور می‌کردند که سیاست از دین جداست و علما نباید در سیاست دخالت کنند. به همین دلیل غرب‌زدگان کار خود را پیش بردند، ولی ملتی که قهرمان است و مرض خود را تشخیص داده به دنبال درمان آن رفته است. شخصیت شرور روایت انقلاب از منظر امام در درجه اول استعمارگران و در درجه بعد، حکومت‌ها و شاهان وابسته هستند. امام نگاه تقابل شرق با غرب دارد و می‌گوید عمال غرب‌زده به استعمار غرب کمک کرده‌اند تا بتوانند بهتر کشورهای ضعیف را غارت کنند و متاع خود را گزیده‌تر ببرند؛ شاهان مستبد و پهلوی‌ها را کسانی معرفی می‌کنند که به شدت کشور را وابسته می‌کنند. ایشان شاه را ذاتاً شرور می‌دانست که باعث وابستگی کشور شده بود و آمریکا و غرب را غیرقابل اعتماد و دارای شرارت ذاتی می‌دانستند و مردم ایران و مسلمانان مظلوم و کشورهای آفریقایی‌ قربانی هستند.

 

حجاب موضوعی اجتماعی و نماد نظام اسلامی است

حسین غفاری، استاد دانشگاه تهران:

اگر زنی نخواهد حجاب داشته باشد گناه کرده است و ممکن است مورد سوء استفاده دیگران هم قرار بگیرد ولی وقتی او می‌خواهد وارد خیابان شود شبیه شراب‌خواری و روزه‌خواری علنی و ... است زیرا باعث رواج بی‌بندوباری می‌شود؛ یعنی حجاب به عنوان شعار نظام اسلامی، جزء اولین اولویت‌ها است و حتی گناهان دیگر از جهت شعار بودن تاثیر حجاب و بدحجابی را ندارد؛ اگر هزار نفر در خیابان روزه بگیرند یا غیبت کنند ممکن است تاثیر شعاری و نمادی در جامعه نداشته باشد ولی همین که یک زن با حجاب بیرون بیاید در جامعه مؤثر است زیرا کار او دلالت ضمنی بر طهارت نفس و پایبندی به ارزش‌های اسلامی دارد و به چشم می‌آ‌ید. 

انتهای پیام
captcha