
به گزارش ایکنا به نقل از تراول دیلی مدیا، مالزی در شاخص جهانی سفر مسلمانان مسترکارت-کرسنتریتینگ (Mastercard-CrescentRating) امسال به رتبه اول صعود کرد.
مسترکارت و کرسنتریتینگ مرجع جهانی گردشگری حلال به طور مشترک گزارش سالانه شاخص جهانی سفر مسلمانان (GMTI) خود را منتشر کردند.
امسال، مالزی با کسب امتیاز ۷۹، جایگاه برتر را پس گرفت و به تنهایی در صدر جدول قرار گرفت.
عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی نیز با امتیاز ۷۸ در رتبه دوم مشترک قرار گرفتند. اندونزی امسال با چهار امتیاز سقوط، در رتبه پنجم مشترک با قطر با امتیاز ۷۶ قرار دارد.
این تغییرات در رتبهبندی، نشاندهنده وضعیت در حال تحول بازار جهانی است که ثابت کرده است برای رشد و همچنین رقابت بسیار مهم است. به گفته کارشناسانی که رتبهبندی امسال را محاسبه کردهاند، عملکرد و محبوبیت مالزی به عنوان یک مقصد گردشگری اسلامی در طول ده سال گذشته ثابت بوده است.
این امر را میتوان به نحوه اتخاذ و اجرای یک استراتژی ملی برای گردشگری حلال توسط این کشور، با در نظر گرفتن نیازها و ترجیحات مسافران داخلی و خارجی نسبت داد.
برای انجام این کار، دولت و بخش خصوصی مالزی سرمایهگذاریهای قابل توجهی در سیستمهای صدور گواهینامه حلال، سیاستهای گردشگری فراگیر و همچنین تثبیت هویت فرهنگی مشخص خود که سنتهای محلی، میراث اسلامی و تکنولوژیهای روز را در یک کل جذاب ترکیب میکند، انجام دادهاند.
با توجه به اینکه مالزی به لحاظ سنتها و میراث مذهبی خود با همسایگانش برونئی و اندونزی اشتراک دارد، نحوه روایت فرهنگی خود را در زمینه گردشگری متعارف و گردشگری حلال، به طور چشمگیری جذابیت در بین مخاطبان جهانی افزایش داده است.
همانطور که GMTI اشاره میکند: مالزی به عنوان یک کشور چند قومیتی با اکثریت مسلمان، به مسافران این فرصت را میدهد که سنتها و جشنوارهها را در بستری مدرن و پذیرا تجربه کنند.
در حالی که کشورهای خاورمیانه تحت نظر سازمان کشورهای اسلامی(OIC) و همچنین کشورهای شمال آفریقا که به طور سنتی مسلمان هستند، بخش عمدهای از جایگاهها را در بین 20 کشور برتر GMTI به خود اختصاص دادهاند، جالب است بدانید که کشورهای غیرمسلمان و غیر عضو OIC به تدریج به 50 کشور برتر صعود کردهاند.
در واقع، در میان رتبهبندی GMTI از مقاصد گردشگری غیر عضو سازمان همکاری اسلامی، هنگ کنگ پیش از این به جایگاه سوم صعود کرده است، زیرا اکنون بیش از ۱۸۰ رستوران دارای گواهی حلال و بیش از ۶۰ موسسه از هتلها گرفته تا مراکز تفریحی دارد که توسط کرسنت ریتینگ به عنوان مکانهای مناسب برای مسلمانان تعیین شدهاند.
در حالی که سنگاپور همچنان در رتبهبندیها پیشتاز است، تایلند و فیلیپین نیز چندان عقب نیستند. وزارت گردشگری فیلیپین (DOT) با شرکتهای گردشگری محلی مانند هتلها و استراحتگاههای مگاورلد و دیگران همکاری کرده است تا میزان دیده شدن مراکز منطبق با حلال و تعداد آنها را افزایش دهد تا بازدیدکنندگان بیشتری از کشورهای مسلمان از آسهآن و همچنین خاورمیانه جذب کند.
با توجه به پیشبینی کرسنتریتینگ مبنی بر اینکه تا پایان دهه جاری، ۲۴۵ میلیون گردشگر مسلمان در سراسر جهان وجود خواهد داشت و هزینههای مرتبط با آن به ۲۳۰ میلیارد دلار آمریکا خواهد رسید، جای تعجب نیست که کشورهای غیرمسلمان در حال مواجهه با چالش ارائه خدمات به یک بازار واقعاً منحصر به فرد و پویا هستند.
انتهای پیام