هوشنگ جاوید، کارشناس و پژوهشگر موسیقی سنتی و نواحی ایران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: برنامهریزیهای مرتبط با این دوره از جشنواره «موسیقی فجر» مربوط به دوره پیشین مدیریت هنری ارشاد است و لذا کمی و کاستیهای احتمالی آن متوجه ساختار مدیریتی جدید نیست.
وی گفت: با شناختی که از ساختار مدیریتی جدید دفتر موسیقی ارشاد به عنوان متولی اصلی برگزاری جشنواره «موسیقی فجر» دارم باید بگویم که این گروه دغدغه پرداخت مؤثر به موسیقی اصلی و سنتی ایرانی که با فرهنگ و باورهای ناب ایرانی و اسلامی تنیده شده است را دارد و اکنون در اول راه است و تا حصول نتیجه راه دراز و پرمخاطرهای را در پیش دارد.
موسیقی فجر هیچ تلاشی برای ارتقای موسیقی انقلاب اسلامی نکرده است
این کارشناس و مدرس موسیقی تصریح کرد: با این وجود ضعف در برنامهریزی «موسیقی فجر» مربوط به یکی دو دوره اخیر آن نیست و این جشنواره متأسفانه به دلیل عدم برنامهریزی مدون و منسجم بیش از یک دهه است که سیر تنزلی و افول خود را در پیش گرفته است و با وجود آن که نام فجر انقلاب اسلامی را یدک میکشد اما هیچ کوششی برای ارتقای موسیقی انقلابی تاکنون به انجام نرسانده است.
دبیر چهارمین جشنواره موسیقی خنیاگران انقلاب اسلامی ادامه داد: متأسفانه چند سالی است که «موسیقی فجر» به عنوان جشنوارهای که دولت متولی آن است، توجه جدی نسبت به موسیقی پاپ آن هم نه به شیوه درست و علمی آن ندارد و توجیه این مسئله هم آن است که بخشی از اقتصاد جشنواره از راه فروش بلیط این بخش که اتفاقاً مورد استقبال مخاطبان عام نیز قرار میگیرد تأمین میشود در حالی که باید اعلام کنم وجهی از موسیقی پاپ که در این سالها در ایران شکل گرفته و رواج یافته است موجب اضمحلال و ریشهکنی گونهای از موسیقی شده است که ریشه در اصالتها و باورهای فرهنگی ایرانی داشته و دارد.
زبان موسیقی پاپ اعتراض علیه عملکرد نظام حاکم است
جاوید تأکید کرد: در هیچ کجای دنیا و حتی در امریکا که مهد موسیقی پاپ است دولت هیچ وظیفهای در قبال حمایت از این موسیقی و سرمایهگذاری در زمینه پیشرفت و نشر آن ندارد چرا که ذات این موسیقی اعتراضی است، اعتراض بر اقدامات و تصمیمات دولتی؛ آن هم به شیوه سخیف و به دور از ادبیات صحیح و اساساً موسیقی پاپیولار مخرب است و معمولاً پایهها و اساس فرهنگی جاری یک سرزمین را مورد هجمه قرار میدهد.
وی ادامه داد: اگر به تاریخچه این نوع موسیقی و منشأ پدیداری آن توجه شود به روشنی خواهیم دید که با توجه به ذات تجاری و اقتصادی آن، مبدعان این موسیقی را خلق کردهاند تا در تعارض با موسیقی فخیم و فاخر که مؤلفه اصلی هر سرزمین با فرهنگی است، پس از محدوده زمانی مشخصی دیگر اثر و ردپایی از موسیقی بومی جامعه هدف باقی نماند.
موسیقی پاپ تنها موجب بهبود شرایط اقتصادی جشنواره شده است
این کارشناس و پژوهشگر موسیقی افزود: حقیقت آن است که سطح سلیقه شنیداری مردم در این سالها براساس ندانمکاری مسئولان پایین آمده و موسیقی جعلی پاپ که حتی اگر براساس منشأ آن اجرا میشد باز قابل احترام بود اما با اختلاط با جاز و رپ تبدیل به موسیقی سخیفی همچون رپ گانگستری شده است و متأسفانه در محافل ایرانی بسیار باب شده است موجب شده که مردم در این به ویژه دو دهه به این موسیقی ارزش و اعتباری بیشتر از آنچه که از دیرباز با عنوان موسیقی اصیل ایرانی است نشان دهند تا جایی که مسئولان برگزاری جشنواره از این استقبال مردمی در جهت رونق جشنواره و بهبود شرایط اقتصادی آن استفاده کنند.
وی در پایان گفت: به نظرم «موسیقی فجر» نیاز به بازنگری داشته تا اصول و قواعد آن براساس نیازسنجی از جامعه اصلاح شود به شکلی که با هر بار برگزاری جشنواره «موسیقی فجر» و مشخص شدن و تبیین اهداف برگزاری آن، شاهد باشیم که جشنواره موسیقی فجر هر سال پربارتر از گذشته برگزار شده و بتواند حرکتی رو به جلو در راستای تحقق اهداف متعالی خود داشته باشد.