به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، حبیبالله عزیزی، معلم و پیشکسوت قرآن با بیش از نیم قرن سابقه تدریس در زمینه تعلیم علوم قرآنی که فعالیت آموزش قرآن را از مقطع ابتدایی آغاز کرده است در رابطه با نحوه آشنایی خود با مفاهیم روحبخش آیات قرآن میگوید: بنده با توجه به این که در خانوادهای علم آشنا و مذهبی پرورش یافتم و پدرم، محمدعلی عزیزی، از عالمان و فقیهان بزرگ زمان خود بود و بسیاری از اساتید و داوران قرآن مانند حبیب مهکام، از جلسات قرآن ایشان بهرهمند شدهاند، از خردسالی در جلسات قرآن پدرم شرکت میکردم و همیشه با آیات کلام وحی مأنوس بودهام.
وی ادامه داد: بنده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودم، با توجه به این که در آن زمان، مدارس با کمبود معلم قرآن مواجه بودند، از آنجا که در زمینه روخوانی و فهم آیات قرآن از تسلط کافی برخوردار بودم به تدریس علوم قرآنی در مدارس پرداختم.
مؤلف کتاب مصحف حفاظ در گفتوگو با ایکنا در رابطه با جایگاه و مقام معلم قرآن، گفت: بهترین بیان در این رابطه، بیان امام خمینی(ره) است که فرمودهاند، نقش معلم در جامعه، نقش انبیاء است و انسان به عنوان خلیفه خدا بر روی زمین، طبیعتاً یکی از جایگاههای رفیعش، همین نقش معلمی است که در این راستا باید بهعنوان خلیفه خدا همواره در حال تعلیم و تعلم باشد.
تعلیم قرآن؛ بزرگترین رسالت انبیاء
وی اظهار کرد: طبیعتاً اگر موضوع تعلیم، قرآن باشد، با توجه به این که پیامبر(ص) میفرماید: بهترین شما کسی است که قرآن را یاد دهد و یاد بگیرد، متوجه میشویم که معلمان در جایگاه انبیاء قرار دارند، مخصوصاً اگر این تعلیم، تعلیم قرآن باشد که بزرگترین رسالت انبیاء همین تعلیم قرآن بوده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکلهای قرآنی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند: من بهعنوان یک معلم، مبعوث شدهام و کار من این است که جامعه را تعلیم دهم، افزود: اولین رسالت در تعلیم، تعلیم قرآن است، پیامبر(ص) بعد از این که آیات وحی نازل میشد، برای اصحاب این آیات را تلاوت میکردند و به آنها یاد میدادند و بعد که افراد در حفظ قرآن تبحر پیدا میکردند و مفاهیم را به دقت یاد میگرفتند، آنها نمایندگان پیامبر(ص) در بلاد مختلف میشدند که قرآن و احکام خدا را یاد دهند و در این مسیر بسیاری از افراد به مقام شهادت میرسیدند و این نشان میدهد که اگر کسی در این مسیر خوب پیش رود، این مسیر پرخطری است که شهادت و رسیدن به درجه عظما در مسیرش قرار دارد.
معلم؛ امانتداری انسانساز
وی بیان کرد: پیامبر(ص) فرمودند که معلم، امانتداری است که انسان، امانت اوست و معلم، انسانساز است، خروجی هر کارخانهای، جامدات است، ولی در کارخانه انسانسازی، خروجی کارخانه، انسان است که با خدا در ارتباط است، انسانی که تزکیه شده و به جامعه خدمت میکند.
مدیر عامل مؤسسه آیات هدایت قم تصریح کرد: آموزش و پرورش قبل از این که بخواهد الفبا را به بچهها یاد دهد، باید قرآن به گوش بچهها رسیده باشد و خردسالان، قرآن را بهعنوان یک زبان فهمیده باشند و با زبان قرآن سخن بگویند، یعنی در کنار زبان ملی یک زبان دینی باید باشد که بچهها این زبان دینی را از همان کودکی بفهمند، با آن سخن گویند و بیاندشند.
تأسی از انبیاء در ایفای نقش معلمی
وی با بیان این که جایگاه معلم، جایگاه رفیع و نقش او نقش انبیاست، گفت: البته اگر معلم، خطا کند، معلم شیطان میشود، اگر معلمی در مدرسه شیطنت را به بچهها یاد دهد، معلم شیطان میشود، بنابراین ما یک معلم الهی داریم و یک معلم شیطان، البته اولین معلم، خود خداست و بعد انبیاء به جانشینی خدا این نقش را دارند و در مرحله بعد، معلمان هستند که به تأسی از پیامبر(ص)، معلم شدهاند و نقش انبیایی خود را ایفا میکنند.
عزیزی اظهار کرد: طبیعتاً باید یک معلم، متوجه باشد که این جایگاه، یک جایگاه رفیع است، البته پرخطر، باید نیت را خالص کنند و برای خدا گام بردارند، مهربانی و تزکیه کنند و تمامی این موارد باید همراه با اخلاص باشد تا بتوانند این جایگاه رفیع خود را از پرتگاه شیطانی نجات دهند.
وی در رابطه با نامگذاری روزی بهعنوان روز معلم و تأثیر آن در روند فعالیتهای قرآنی کشور، عنوان کرد: طبیعی است که معلمان قرآن حسب وظیفه کار خود را انجام میدهند و احتیاج به تشویق ندارند، معلم قرآن با توجه به نقش انبیایی که دارد، در مسیری که پیش میرود، احساس مسئولیت میکند، البته جایگاه معلمی، جایگاه پرخطری است، زیرا معلمان باید در جایگاه خود، امر به معروف و نهی از منکر کنند و کجرویهای اجتماعی را یادآور شوند.
آموزش معیارها و ارزشهای قرآنی در جامعه
این مدرس قرآن افزود: معلم قرآن طبیعتاً جان را بر کف دست گذاشته و به میدان آمده، وقتی که نقش، نقش انبیایی است، انبیا در مدیریت فکری جامعه، همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که امسال، سال فرهنگ و اقتصاد، آن هم با عزم ملی و مدیریت جهادی است که بهترین مصداق مدیریت جهادی در حوزه فرهنگ، این تشکلهای قرآنی و فعالیتهای معلم قرآن است که در این راه قدم بر میدارند و رسالت خود را انجام میدهند و آن معیارها و ارزشهای قرآنی را هم به کوچکترها و هم به بزرگترها یادآور میشوند و با همین مسائل کار را جلو میبرند.
وی تصریح کرد: اما ضرورت دارد که روزی بهعنوان روز معلم قرآن نامگذاری شود و دلیل آن این است که مخاطبهایی که میبینند برای معلم قرآن جایگاه ویژهای قائل شدهاند، همانطور که در جامعه ما قرآن از جایگاه رفیعی برخوردار است، طبیعی است که این جایگاه رفیع باید به کوچکترها و بزرگترها یادآوری شود.
عزیزی بیان کرد: در حقیقت، روز معلم قرآن، روز برافراشتن عزت قرآن و حاکمیت قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه است و باعث میشود، مسیر معلمی قرآن، پررهرو شود و وقتی که برای معلم قرآن ارزش قائل شوند، روزی را به نام او بنامند و اهمیت این جایگاه را در جامعه مطرح کنند، این فرهنگسازی موجب میشود که این مسیر، مسیری پررهرو باشد.