کد خبر: 3322032
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
مجتبی راعی:

فروش بسیار، دلیل بر کیفیت بالای فیلم نیست/ سینمای حرفه‌ای درست معنا نشده است

گروه هنر: یک کارگردان سینما با بیان اینکه سینمای حرفه‌ای در کشورمان درست معنا نشده است، گفت: فیلمی که در گیشه، فروش خوبی داشته است را نمی‌توان حتماً فیلمی با کیفیت دانست.

مجتبی راعی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه سینمای فعلی فیلم‌های حریم‌شکن می‌خواهد، اظهار کرد: وضعیت حاکم بر سینمای ما به گونه‌ای نیست که بخواهیم از طریق فروش فیلم، کیفیت یک فیلم سینمایی را قضاوت کنیم، چون در کشور ما هیچ گاه یک فیلم متوسط که پیامی شریف دارد نمی‌تواند به اندازه یک فیلمی که در آن حریم‌شکنی رخ داده در گیشه موفقیت داشته باشد.

وی افزود: برای اینکه عمق مطلب را بهتر متوجه شویم مثالی از سینمای آمریکا می‌زنم. آخرین کتابی که در آمریکا چاپ شده 100 فیلم برتر تاریخ سینما را معرفی می‌کند. این صد فیلم جزء کارهای با کیفیت سینمای ایران بوده‌اند، اما اگر ما بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم آیا 100 فیلم پرفروش‌مان جزء کارهای فاخرمان خواهد بود؟ با این توضیح از نگاه من فاکتور فروش به هیچ وجه ملاک و معیار برای سنجش کیفیت فیلم‌های سینمایی در کشور ما نیست.

بی‌توجهی مسئولان به فیلمسازان قدیمی

کارگردان فیلم «عصر روز دهم» در بخش دیگری از سخنان خود درباره شرایط فیلمسازی برای سینماگران قدیمی سینما چنین توضیح داد: سیاست‌‌های سینمایی که در سال‌های اخیر بر هنر هفتم حاکم بوده، باعث شده که تعریف واقعی سینمای حرفه‌ای در سینمای کشور ما به درستی معنا نشود، زیرا ما به بهانه جوان‌گرایی رسماً سینماگران با سابقه را کنار گذاشته‌ایم، در صورتی که باید فضای کار کردن به نحوی باشد که هر دو طیف بتوانند فیلمسازی کنند.

این کارگردان درباره اکران فیلم‌های خارجی نیز گفت: اگر بخواهیم به این توجیح که سینماها را رونق می‌دهیم راه را برای اکران فیلم‌های خارجی باز کنیم در آینده‌ای نزدیک دیگر اثری از سینمای ملی باقی نخواهد ماند و کسی برای دیدن فیلم ایرانی به سینماها نمی‌رود. وضعیت نامناسب سینما تنها به یک طریق می‌تواند به سامان شود. آن هم اینکه متولیان و سیاست‌گذاران فرهنگی و سیاسی کشور این امر را باور کنند که موضوعات فرهنگی بر موضوعات اقتصادی اولویت دارند.

سینما در اختیار قشری خاص نباشد

وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه آیا در سینمای فعلی ما سینماداران تصمیم می‌گیرند، گفت: سینما تنها به یک قشر خاص تعلق ندارد، بلکه همه اهالی سینما از آن نفع می‌برند. پس هم این‌که تنها نظرات سینماداران در اکران فیلم‌ها دخیل باشد درست نیست، هم اینکه تنها بخواهیم فیلم‌های هنر تجربه را در سینماهای کشور به نمایش در بیاوریم. با این توضیح توصیه می‌کنم که در ابتدا خانه سینما به صورت صنفی در این موضوع ورود کند و در ادامه اگر نتیجه حاصل نشد ارشاد به حوزه اکران نظارت کند.

وی در پایان درباره کارهای آینده خود چنین خبر داد: نگارش فیلمنامه‌ای تحت عنوان «پول کثیف» را به پایان رسانده‌ام و امیدوارم در صورت مهیا شدن شرایط، آن را در سال جاری جلوی دوربین ببرم. برای این کار به زودی درخواست پروانه ساخت خواهم کرد. در ضمن با یک تهیه کننده برای همکاری در این پروژه سینمایی صحبت کرده‌ام، اما هنوز سرمایه‌گذار برای این کار نیافته‌ایم.

captcha