کد خبر: 3743334
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
سوگواره هنر عاشورایی و بایدها و نبایدهای آن/1

لزوم بازنگری روند طی شده سوگواره هنر عاشورایی در وقفه پیش آمده

گروه هنر ــ وقفه پیش‌آمده در روند برگزاری سوگواره هنر عاشورایی موجب خواهد شد تا راه طی شده این سوگواره مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد و به این واسطه به شرط از سرگیری این سوگواره در آینده شاهد کاربردی‌تر شدن و استفاده درخور از آثار این سوگواره در محافل عاشورایی باشیم.

ابوالفضل همتی آهویی، پیشکسوت تصویرگری و داور ادوار گوناگون سوگواره هنر عاشورایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: به طور حتم برگزاری یازده دوره از این سوگواره به مناسبت محرم و صفر و واقعه عاشورا، دستاوردهای مثبت و مؤثری در پرداخت هنری به ویژه از نگاه هنرهای تجسمی داشته و دارد و بسیاری از این آثار به ویژه برگزیدگان سوگواره به عنوان اقلام تبلیغی و اطلاع رسانی محافل عزا مورد استفاده قرار گرفته و جنبه کاربردی پیدا کرده است.

وی با اشاره به برگزاری تخصصی بخش‌های این سوگواره در حوزه تصویرسازی، پوستر، پرچم و کتیبه گفت: در طی ادوار برگزاری این سوگواره شاهد پیشرفت‌های خوبی از سوی هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد هنری بودیم، دوستان هنرمند به واقعه عاشورا و مناسبت‌های مرتبط با آن از نگاه و منظری متفاوتی در آثار خود نگریسته بودند که ثمره آن وقوع اتفاقات خوب هنری و آفرینش آثاری بدیع بود.

همتی آهویی تصریح کرد: این اتفاق اتفاقاً بیش از هر حوزه دیگری در زمینه تصویرسازی این سوگواره مشهود بود به ویژه آنکه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در ادوار اخیر آن موضوعی نیز برای این بخش از سوگواره نیز تعیین کرده بود و مثلاً تا آنجایی که به یاد دارم در یک دوره موضوع بخش تصویرسازی حر بن یزید ریاحی بود.

این هنرمند عرصه تصویرگری افزود: البته خاطرم هست که آن زمان به مسئولان برگزاری این سوگواره پیشنهاد کردیم که شخصیت‌محوری شدن این بخش از این رویداد هنری آن را در قالب چارچوبی خاص محدود می‌کند و بهتر است که این بخش در هر دوره از سوگواره به تم و محتوایی کلی تری اشاره شود و مثلاً به جای پرداختن به حر بن یزید ریاحی، شک و تردید، دو دلی و انتخاب او که موجب رستگاریش شد به عنوان موضوع این بخش مطرح شود.

داور بخش تصویرسازی ادوار گوناگون سوگواره هنرعاشورایی اظهار کرد: نکته دیگری که در جریان این سوگواره به ویژه در دوره‌های اخیر آن به شخصه مورد تأکید و پرسش من قرار گرفت اینکه چرا بسیاری از این آثار به ویژه آثار منتخب و برگزیده همچون بسیاری از جشنواره‌ها و سوگواره‌ها محدود به ارائه در نمایشگاهی می‌شوند که در پایان آن دایر شده و یا در نهایت در قالب کتاب سوگواره به چاپ رسیده و در معرض علاقه‌مندان قرار می‌گیرند و چرا این آثار در محافل و برنامه‌های مرتبط با موضوع محرم و صفر و عاشورای حسینی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؟

همتی تأکید کرد: با خبر شدم که این سوگواره امسال از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار نمی‌شود که البته این مرکز برای برگزار نشدن آن دلایل خاص خود را خواهد داشت اما تصور می‌کنم این مسئله موجب خواهد شد تا فرصتی پیش آمده و ما بتوانیم بازخوانی مؤثری از یازده دوره این سوگواره داشته باشیم.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد که این سوگواره علیرغم تمامی نکات مثبتی که دارد و هر سال بهانه برگزاری آن پرداختی عمیق به هنر عاشورایی صورت می‌گیرد اما در نهایت به ارسال حجم عظیمی از آثار متقاضی به دبیرخانه آن منجر می‌شود، آثاری که از میان آنها تعداد انگشت‌شماری اثر برگزیده خواهند شد و از آنها تقدیر می‌شود در حالیکه این میان ممکن است استعداد و خلاقیتی نیز مغفول باقی بماند و لذا نیاز است تا در وقفه پیش آمده ارزیابی از ادوار گذشته آن صورت گرفته و شاهد آسیب‌شناسی مؤثر آن باشیم.

یادآور می‌شود، سوگواره هنر عاشورایی که هر سال و به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم و صفر از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار می‌شود، امسال و برای برگزاری دوازدهمین دوره خود فراخوان نداده است.

انتهای پیام          

captcha