تأمین جوایز طرح ملی 1452 و پیشنهاد بودجه مستقل برای طرح حفظ قرآن به هیئت دولت
کد خبر: 3806867
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
در جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن مطرح شد؛

تأمین جوایز طرح ملی 1452 و پیشنهاد بودجه مستقل برای طرح حفظ قرآن به هیئت دولت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی پنجاه و دومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن بر عمل به تعهداتی چون تأمین جوایز طرح ملی حفظ 1452، تخصیص هفت میلیارد و 500 میلیون تومان از سوی شورای توسعه به کمیسیون، قرارگیری قرآن به عنوان متن درس اصلی دانش‌آموزان و پیشنهاد ردیف بودجه مستقل برای موضوع حفظ قرآن در فصل مناسب به هیئت دولت از سوی آموزش و پرورش تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجاه و دومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم عصر امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۴ با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضای این کمیسیون در ساختمان مرکزی این وزارتخانه تشکیل شد.
این برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و در ادامه نیز هر یک از دستگاه‌های عضو، به بیان مهم‌ترین اخبار قرآنی حوزه خود پرداختند و سپس دستورات این جلسه شامل تبیین سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و الزامات اجرایی آن (موضوع بندهای پنج چارچوب نهادی سند)، ارائه گزارش آخرین وضعیت روند طرح ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، گزارش روند برنامه و بودجه دستگاه‌ها و گزارش کارگروه‌های جدید کمیسیون و ابلاغ آئین‌نامه مربوطه ارائه شد.
در ادامه علیرضا کاظمی، دبیر این کمیسیون گفت: حسب چارچوب نهادی و الزامات اجرایی سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن، کارگروه‌هایی چون راهبردی، مدیریت و ارزیابی با ریاست رئیس مرکز هماهنگی توسعه آموزش عمومی، کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با ریاست رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، کارگروه توسعه منابع انسانی با ریاست رئیس دانشگاه فرهنگیان و کارگروه پشتیبانی و توسعه فناوری با ریاست معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت طی جلسه گذشته تعیین شد و وظایف این کارگروه مشخص و به رؤسای آنها اعلام شد.
وی با اشاره به بند پنجم چارچوب نهایی، ادامه داد: در این بند آمده است: «دبیرخانه کمیسیون موظف است حداکثر ظرف مدت شش‌ماه، پس از ابلاغ سند، جزئیات اقدام‌های ملی را در قالب شناسنامه اقدام شامل تعیین دستگاه‌های مسئول و همکار، افق زمانی، اهداف کمی، شاخص‌های عملکردی، الزامات و سایر توضیحات مورد نیاز اقدام، با همکاری دستگاه‌های مربوط تدوین کند. همچنین شناسنامه‌های اقدام پس از تصویب در کمیسیون، با امضای رئیس کمیسیون، به دستگاه‌های اجرای ذی‌ربط ابلاغ می‌شود». بر این اساس، پیش‌نویس 52 شناسنامه پیشنهادی برای 52 اقدام ملی به تفکیک چهار کارگروه تهیه شده است.
کاظمی اضافه کرد: پس از ابلاغ این پیش‌نویس‌ها به کارگروه‌ها و بررسی از لحاظ منابع، زمان و اقدامات ذیل آن و اعمال اصلاحات لازم و بازنگری بر آن، در جلسه آینده گزارشی ارائه شود و پس از تصویب و تأیید وزیر به دستگاه‌ها تفویض و ابلاغ شود.
وی تأکید کرد: همچنین اجرای این برنامه‌های آموزش عمومی قرآن کریم در دستگاه‌ها، صرفاً منوط به اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیست، بلکه دستگاه‌ها موظفند از بودجه خود برای توسعه آموزش عمومی استفاده کنند.
دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن با اشاره به دستور جلسه دوم، به گزارش اجمالی از روند طرح ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن در مدارس پرداخت و گفت: این طرح جزء مصوبه جلسات 25 و 29 شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور است که پس از ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی در آموزش و پرورش نیز در کنار سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود که اجرای آن در راستای سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور است.
کاظمی اضافه کرد: انجام مکاتبات با دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف، تشویق و زمینه‌سازی برای آشنایی کودکان زیر 7 سال با آموزه‌های قرآنی، هدایت مدارس برای برگزاری دوره‌ها و کلاس حفظ قرآن که متولی اصل آن سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای افزایش ساعات درس قرآن و ... است، تربیت معلم و مربی حفظ قرآن و ایجاد تسهیلات لازم از سوی دبیرخانه کمیسیون و پیش‌بینی حفظ سه جزء قرآن میان دانش‌آموزان، توسعه برنامه و مسابقات و رویدادهای حفظ قرآن در آموزش و پرورش از جمله راهبردها در زمینه سند ملی حفظ قرآن است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه اجرای نهضت حفظ جزء سی‌ام قرآن پیش‌بینی حضور 10 درصد از دانش‌آموزان و فرهنگیان را داشته‌ایم، ادامه داد: با اجرای این طرح شاهد حضور بیش از 20 درصد دانش‌آموزان و فرهنگیان، حدود دومیلیون و 800 هزار نفری بودیم که بیشترین شرکت‌کنندگان از استان‌های خراسان رضوی، تهران و آذربایجان شرقی و کمترین در استان‌های ایلام و سمنان بوده‌اند.
کاظمی با ابراز گلایه از عدم تخصیص تعهداتی چون تأمین جوایز و عدم یکنواختی اجرای این طرح، اظهار کرد: فرهنگسازی مناسب، تولید محتوای مطلوب، هم‌افزایی و مشارکت نهادها و گفتمان‌سازی، دغدغه حفظ در معلمان قرآن، اقبال عمومی دانش‌آموزان و فرهنگیان، آمده بودن زمینه اجرایی طرح برای سال تحصیلی آینده و حمایت بیش از حد تصور وزیر آموزش و پرورش از جمله نقاط مثبت اجرای این طرح ملی حفظ بود.
حجت‌الاسلام حمید محمدی، قائم مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش و وزیر نقش دبیرخانه و راهبری کمیسیون فوق را عهده‌دار هستند، اظهار کرد: همچنین باید بگویم بودجه‌ای که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند، بخشی از تأمین هزینه‌ها در زمینه توسعه آموزش عمومی کشور است و سایر هزینه آن باید از طریق بودجه‌های دستگاه‌ها انجام شود.
وی با تأکید بر شاخص و ملاک‌های اولویت‌پذیری یک طرح، اظهار کرد: اجرایی‌پذیری، تأثیرگذاری ویژه و پیش‌نیاز بودن سایر اقدامات از جمله مواردی است که یک طرح را در اولویت قرار می‌دهد که این امر باید پس از ارائه پیش‌نویس‌ها به کارگروه‌ها و پس از ارئه گزارش آنها مد نظر قرار گیرد.
محمدی با اشاره به استقبال خوب از طرح ملی 1452، اظهار کرد: امسال این طرح با محوریت حفظ جزء سی‌ام قرآن انجام شد که باید تا نیمه ماه مبارک رمضان طرح فوق به پایان برسد و نیمه رمضان طرح 1453 با رویکرد حفظ جزء 29 قرآن کریم، کلید بخورد و آغاز شود و این طرح نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است و امیدواریم برنامه‌ریزی جدید در حوزه حفظ در آموزش و پرورش انجام شود تا شاهد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن طبق منویات مقام معظم رهبری باشیم زیرا پاشنه آشیل حفظ قرآن در آموزش و پرورش و میان دانش‌آموزان است.
وی ادامه داد: اگر همه شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی برای اجرای طرح‌های بعدی پای کار بیایند شاهد افزایش شرکت‌کنندگان آن خواهیم بود. همان‌طور که می‌دانید طرح ملی حفظ 1441 تا 1451 طی بازه زمانی دو ماه در ایام تابستان اجرا می‌شد و طرح ملی حفظ 1452 به صورت 9 ماهه و از طرح 1453 به صورت سالانه اجرایی می‌شود.
محمدی اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای اجرای بهتر این طرح پای کار است، چنان‌که سازمان اوقاف و امور خیریه و شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن و ... پای کار هستند و امید است آموزش و پرورش با حمایت‌های مناسب و انجام فعالیت‌ها در دارالقرآن‌های تحت نظارتش در کنار دیگر عملکردش، اقدامات اساسی انجام دهد.
وی در ادامه پیشنهاد داد: بودجه مستقل برای امر حفظ بالغ بر هزار میلیارد تومان از سوی آموزش و پرورش به دولت پیشنهاد شود تا در لایحه دولت برای سال آینده این موضوع دیده شود.
حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر اعضایی بود که به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: با اجرای طرح ملی 1452 موجب شد که بسیاری از موازی‌کار دستگاه در زمینه حفظ قرآن برداشته شود و هم‌افزایی میان نهادها به وجود آید.
وی با اشاره به بهره‌مندی از ظرفیت شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن در بعد رسانه‌ای و اجرای این طرح، ادامه داد: همچنین در زمینه تبلیغات محیطی در بیش از 200 هزار کلاس درس لوحه حفظ قرآن نصب شد. همچنین در زمینه انیمیشن‌، موشن‌گرافی و ... تولیدات رسانه‌ای متفاوتی انجام شد. همچنین به مانند جلسات این طرح نیز در 31 استان با حمایت متناظرین استانی انجام شد.
حسینی با اشاره به اینکه در طرح 1451 حدود 240 هزار نفر شرکت کردند، اظهار کرد: اما امسال شاهد قریب به سه میلیون نفر در طرح 1452 بودیم که روند حفظ جزء سی‌ام قرآن را سپری می‌کنند و حدود دو سوم آنها تقریبا دو بخش سوره ناس تا زلزال و سوره زلزال تا بینه را حفظ کرده‌اند.
وی تأکید کرد: اما این طرح به صورت فوق برنامه در میان دانش‌آموزان اجرا می‌شد که معتقدم باید به عنوان برنامه‌ درسی برای آنها در نظر گرفته شود و قرآن به عنوان متن درس اصلی آنها قرار گیرد تا به این طریق دانش‌آموزان بحث حفظ را جدی بگیرند و این‌گونه زمینه انس دانش‌آموزان با قرآن و آموزه‌های آن و بکارگیری آن در زندگی فراهم می‌‌شود.
حسینی با تأکید بر اینکه بخشی از اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای جوایز این دوره از مسابقات صرف راه‌اندازی اپلیکیشن و راه‌اندازی سامانه‌ای این طرح ملی شده است، گفت: هزینه تبلیغات محیطی و رسانه‌ای این طرح زیاد بود و لذا این امر موحب شد که بخشی از جوایز شرکت‌کنندگان این طرح باقی بماند.
وی ادامه داد: امید است با همکاری دستگاه‌ها و نهاد‌ها بتوانیم تا نیمه ماه مبارک رمضان جوایز شرکت‌کنندگان این طرح را طی مراسمی در نمایشگاه قرآن اعطا کنیم.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما درباره طرح ملی حفظ 1452 اظهار کرد: بیش از هشت میلیون پیامک به این برنامه رسیده است که اکثر شرکت‌کنندگان آن دانش‌آموزان و فرهنگیان و به نوعی با آموزش و پرورش مرتبط هستند. همچنین سه میلیون نفر نیز به سایت این طرح مراجعه کرده و خود شخصاً ثبت‌ نام و روند این طرح را دنبال می‌کردند. اگر انسجام، تشویق و انجام تعهد به جوایز انجام شود، شاهد اجرای طرح 1453 آن هم با رکورد بهتر خواهیم بود.
سپس سالار عرفانی‌نسب، مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به گزارش آموزش عمومی قرآن در سال 97 و بودجه دستگاه‌ها پرداخت و گفت: از 24 دستگاه عضو این کمیسیون، 217 برنامه در سال 97 به دبیرخانه واصل شد. کارگروهی منتخب از سوی کمیسیون برنامه‌های قرآنی دستگاه‌ها را پایش و ارزیابی کردند و نهایتاً 113 عنوان برنامه قرآنی از محل اعتبارات قرآنی پیش‌بینی شده، بودجه دریافت کردند.
وی با اشاره به اینکه هفت میلیارد و 500 میلیون تومان از سوی شورای توسعه به کمیسیون آموزش عمومی قرآن اختصاص داده شده است، اظهار کرد: این مبلغ بین 24 دستگاه عضو که برنامه‌های آنها مورد تأیید قرار گرفت، توزیع شد که دستگاه‌ها موظفند تا پایان شهریورماه 98، گزارشی از برنامه‌های اجرایی شده ارائه دهند تا به کمیته تخصیص و هزینه اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شود.
عرفانی‌نسب تأکید کرد: این اعتبارات صرفا در راستای برنامه‌های مصوب هزینه شود و در جای دیگر هزینه نشود.
در ادامه رؤسای کارگروه‌های کمیسیون آموزش عمومی به بیان گزارشی از فعالیت‌های انجام شده پرداختند. سیدمحمد بطحایی، رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن ضمن اشاره به برگزاری باشکوه مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام در کنار بزرگترین رویداد قرآنی کشور، اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآن در چنین شرایط سخت اقتصادی کشور، طاقت‌فرسا است.
وی با بیان این که باید به تمامی تعهدات در زمینه نهضت ملی حفظ قرآن پایبند باشیم، ادامه داد: تأمین جوایز و عمل به تعهدات آن طی بازه زمانی معین مهم و ضروری است؛ چرا که ممکن است به ضد خودش تبدیل شود و شاهد نتیجه دیگر باشیم، لذا لازم است تا این موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با همکای دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه پیگیری و حل شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید به نحوی کار را جلو برد تا در پایان سال 98 بتوانیم دستاوردهای قابل اندازه‌گیری را شاهد باشیم، نه اینکه شاهد جلسات و بحث‌های متعدد بدون نتیجه قابل ملموس و نگران‌کننده باشیم.
وی با اشاره به اینکه در طرح ملی حفظ قرآن طبق آماری که ارائه شد، نشان می‌دهد، فعالیت خوبی برای تبلیغات محیطی انجام شده، ادامه داد: همین اندازه برای انس و الفت با قرآن و دور نگهداشتن از صدمات احتمالی امروز به ویژه در نسل نوجوان و جوان، قابل توجه است.
بطحایی بیان کرد: کاش برای پیشرفت کشور و رهایی از گره‌هایی که به وجود آمده است، دیگر دستگاه‌ها نیز هم‌افزایی دستگاه‌های مشارکت‌کننده در طرح ملی حفظ قرآن را الگو قرار دهند، هر چند جوهره کار کمیسیون پیرامون قرآن و آموزه‌های قرآنی است و این اقتضای آن است.
وی ادامه داد: امیدوارم کارگروه‌ها طی یک ماه آینده برنامه‌های ذیل خود را در سال 98 آماده و ارائه کنند تا به منظور اجرا در جلسه آینده کمیسیون که پس از ماه مبارک رمضان است، بحث نهایی انجام و سپس ابلاغ شود. همچنین تقسیم کار نیز باید انجام شود.
رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور تأکید کرد: آموزش و پرورش به عنوان مسئول این کمیسیون، باید پیشنهاد ردیف بودجه مستقل برای موضوع حفظ قرآن را در فصل مناسب به هیئت دولت بدهد تا اعتبار مناسب و مستقل به این موضوع اختصاص پیدا کند تا با قوای بیشتر این فعالیت‌ها را به پیش ببریم.
از دیگر پیشنهادات و مطالبی که توسط اعضا در این جلسه مطرح شد، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد؛
تولید محتوایی کارگروه‌های چهارگانه
مشخص شدن کارشناسانی برای کارگروه‌ها از داخل تشکیلاتی که مسئول آن هستند
تأکید بر معنای حفظ قرآن در سیره اهل‌بیت و ائمه(ع) به معنای تعلّم و سپردن آیات در سینه‌ها همراه با معانی و تدبر در مفاهیم
ستاد طرح ملی حفظ قرآن زیر نظر کمیسیون آموزش عمومی تشکیل شود
آسیب‌شناسی پروژه طرح ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن
بررسی سن حفظ در هر مقطع تحصیلی و تعیین آن
نگاه تخصصی به حفظ قرآن و نه نگاه سوری به این عرصه
تأمین اساتید حفظ توانمند
گزارش تصویری این جلسه را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha