به گزارش ایکنا رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی اخیر جمعی از دانشجویان با استناد به آیات متعددی از قرآن به تبیین مباحث خود پرداختند؛ آیه 4 سوره «فتح»، آیه 8 سوره «مائده»، آیات و 5 و 7 سوره «قصص»، آیه 21 سوره «مجادله»، آیه 38 سوره «حج» و آیات 4 تا 6 سوره «ناس» که در این نوشتار به بیان نکات و تفاسیر پیرامون آیه 21 سوره «مجادله» میپردازیم که ایشان در بخشی از بیاناتشان با استناد به این آیه فرمودند: «خدای متعال در قرآن مکرّر گفته؛ کَتَبَ اللهُ لَاَغلِبَنَّ اَنا وَ رُسُلی. «کَتَبَ اللَه» یعنی قانون قطعی خدا است که راه پیغمبران غلبه پیدا خواهد کرد و دیگر بحثی ندارد.»
متن آیه: «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ»
ترجمه آیه: «خدا مقرّر كرده است كه: «حتماً من و فرستادگانم چيره خواهيم گرديد.» آرى، خدا نيرومند شكستناپذير است.»
این آیه بیانگر یکی از سنتهای قطعی الهی است؛ پیروزی حق بر باطل. بروز و ظهور این سنت هم در این است که با آن همه تهمتهايى كه به پيامبر زدند و با آن همه كارشكنىها و مانعتراشىها و ايجاد فتنهها و جنگها، آيا تا كنون نام پيامبر اسلام و ساير انبيا بيشتر مطرح است يا مخالفانشان؟ این مسئله نشان از صدق و تخطیناپذیر بودن این وعده الهی است اما شاید این سؤال ایجاد شود که اگر حق پيروز است، پس چرا برخی مواقع طرفداران و حامیان جبهه حق شكست مىخورند؟ پاسخ این است که پیروزی نهایی جبهه حق به معنای این نیست که در مسیر مبارزه با باطل و طاغوت و استکبار مشکلات، گرفتاریها و شکستها وجود ندارد بلکه برآیند نهایی در طول تاریخ گواه غلبه حق بر باطل است؛ نمونه بارز و آشکار این مسئله شکست ظاهری امام حسین(ع) و یارانش در مقابل یزیدیان در روز عاشوراست اما آنچه در نهایت باقی ماند و پیروز شد منطق و آرمان امام حسین(ع) و اثرگذاری آن در طول تاریخ است.
در تفسیر المیزان پیرامون این آیه آمده است که «ظاهر اطلاق غلبه و بدون قيد آوردنش اين است كه خدا از هر جهت غالب باشد، هم ازاستدلال و هم از جهت تأييد غيبى، و هم ازطبيعت ايمان به خدا و رسول، اما از حيث استدلال، براى اين كه درک حق و خضوع در برابر آن فطرى انسان است، اگر حق را برايش بيان كنند و مخصوصا از راهى كه با آن راه مأنوس است روشن سازند، بدون درنگ آن را مىفهمد و وقتى فهميد فطرتش به آن اعتراف مىكند و ضميرش در برابر آن خاضع مىگردد، هر چند كه عملا خاضع نشود و پيروى از هوى و هوس و يا هر مانع ديگر از خضوع عملیاش مانع شود.
غلبه از حيث تأييد غيبى و به نفع حق و به ضرر باطل قضاء راندن، بهترين نمونهاش انواع عذابهايى است كه خداى تعالى بر سر امتهاى گذشته كه دعوت انبياء را تكذيب كردند آورد، مانند قوم نوح همه را غرق كرد و قوم هود كه زنده زنده در زير سنگ و خاک دفنشان نمود و قوم صالح و لوط و شعيب و آل فرعون و ديگران كه هر يک را به عذابى دچار فرمود.»
رهبر معظم انقلاب نیز در سخنانی مبتنی بر این آیه با بیان اینکه «امروز به جز اسلام و انسانهای مؤمن و مصمم، هیچ نقطه امید دیگری برای مقابله با این تهدید بزرگ [وجود آمریکا در منطقه] نیست» میفرمایند: «مروز خورشید منور اسلام حیاتبخش، دوباره بر دل و جان انسانها تابیدن گرفته و بسیاری ملتهای مسلمان در راه تحقق بخشیدن اسلام در زندگی خود، با عوامل دوری مردم از دین خدا مبارزه را آغاز کردهاند. این، حرکتی فرخنده و امیدبخش است و به توفیق الهی همین است که زنجیر سلطه شیطانی امریکا و هر قدرت طغیانگر دیگر را خواهد گشود و همه را نجات خواهد داد؛ کتب اللَّه لاغلبنّ انا و رسلی. (پیام به کنگره عظیم حج، 26 خرداد 1370)
در واقع به همان اندازه که خداوند قدرتمند است دشمنانش ضعیف و ذلیل هستند و اگر در آیه قبل تعبیر به «اذلّین» (ذلیلترین افراد) شده دلیلش همین بوده است. در این میان مهمتر از پیروزیهای ظاهری و مادی در قالب عذابهای الهی علیه مردمان کافر، پیروزی منطق الهی و وحیانی بر منطق شیطانی و الحادی است که همین امر نویدبخش غلیه نهایی جریان حق برجریان باطل و مایه امیدواری مؤمنان، صالحان و مستضعفان است.
انتهای پیام