کد خبر: 1310413
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

سومین همایش «مداحان و یاوران نماز» قم برگزار شد

سومین همایش «مداحان و یاوران نماز» استان قم با حضور جمعی از مداحان هیئت‌های مذهبی و اعضای طرح یاوران نماز در تکیه شاه خراسان خیابان آذر قم برگزار شد.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در سومین همایش «مداحان و یاوران نماز» استان قم گفت: همان‌گونه که نسخ در قرآن هست در سنت نیز نسخ وجود دارد و همیشه منشأ نسخ اذن خدا و علتش مصالح و یا تمام شدن زمان و مدت آن حکم بوده است مثل دستور پیامبر اسلام(ص) به خضاب و رنگ کردن موهای سپید به خاطر اینکه کفار مسلمانان را قوی و جوان ‌پندارد. پس یکی از ارکان جامعه اسلامی توجه رهبران آن به مسائل مختلف برحسب زمان و مکان است.



وی ادامه داد: نمونه این امر در زمان ما، پذیرفتن و امضای قطعنامه جنگ تحمیلی بود که شبیه همین جریان در صلحنامه امام حسن(ع) نیز به وقوع پیوست. حکمت‌های مختلفی از نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) است که به ما می‌آموزد موقعیت هر جامعه در صورتی پایدار است که از پشتوانه نیروی جوان و حضور با نشاط مردم در صحنه‌ها برخوردار باشد.



لطفیان با اشاره به حکمت هیجدهم نهج‌البلاغه و عاقبت آرزوپروری گفت: مقصود امام علی(ع) درباره ناپسندی و نادرستی آرزوهای طولانی است که مرگ را ه رسیدن به آن‌ها را قطع می‌کند. آنچه پسندیده است، بحث امید در امیدواری و رجا برخلاف آرزو، توقع داشتن چیزی است که تحصیل آن شایسته، آسان و ممکن است.



کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در ادامه اظهار کرد: آمال و آرزوها منطقی و واقعی نیستند و هوس‌ها و حسرت‌ها نیز از آدمی شخصیتی شکست خورده می‌سازند که تا آخر عمر گرفتار افکار و اهداف خیالی، پوشالی، غیر عقلانی و به دور از دسترس است. آرزوهای رنگارنگ و متنوع تمامی ندارند و به جز مشغله فکری حاصلی در خارج از ذهن ندارند مانند کسی که آروزی داشتن خانه‌ای بزرگ در مکانی نو با وسیله‌های گران‌قیمت در خیال خود بپروراند و در حالیکه حتی هنوز زمینی تهیه نکرده، در اندیشه زنگ اتاق و مبلمان است.



وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: از جمله آثار آرزوهای خیالی و پوشالی بدون تعقل، تفکرو حرکت پویا این است که انسان را از مرگ غافل می‌کنند. صاحب آرزوهای رها شده برای نیل به آن‌ها از ارتکاب حرام و ترک واجبات دریغ نمی‌کند و دچار قساوت قلب، تمرد و عصیان می‌شود. اگر انسان گرفتار آرزوپرور شد، هرگاه به آرزویی دست پیدا کند، رسیدن به آرزوی دیگری را در قلب خود می‌پروراند و هرگز به پایان آمال خود نمی‌رسد.



لطفیان در ادامه بیان کرد: در حکمت 19 نهج‌البلاغه که در مورد موضوع بخشودن جوانمردان است، امام علی(ع) به ما می‌آموزد که جوانمرد واقعی کسی است که هم حقوق مردم را رعایت می‌کند و هم در برابر خداوند و صاحب نعمتش اهل ادب است و حقوق بندگی را رعایت می‌کند. لغزش‌های چنین کسی به گونه‌ای نیست که او را به هلاکت برساند بلکه همیشه دستش در دست خداست. پس جوانمرد توفیقات الهی را جلب می‌کند. جوانمرد از دیگاه قرآن و اهل بیت(ع) کسی است که در مورد دیگران از خودگذشته، در مالش گشاده‌دست و در جانش ایثارگر است.



کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم افزود: لغزش‌های آن‌کس را که همیشه مراقب رعایت حقوق الهی و حقوق بندگان او است، باید به دیده اغماض نگریست ودر جایی که خداوند از لغزش او چشم‌پوشی می‌کند، بندگان او نیز باید چنین باشند. جوانمردان مهدی‌یاور، مهدی‌باور و نمازگزار هستند و برای جلب عنایت و نصرت الهی و جبران لغزش‌های خود مستعدند و صفت قرآنی مردانگی آنان را به مسیر خدایت و بندگی می‌کشاند مثل حر که در زمان امام حسین(ع) به سبب جوانمردی و تواضع در برابر سیدالشهدا(ع) و احترام به فاطمه زهرا(س) نجات پیدا کرد.



وی در ادامه بیان کرد: از جمله اخلاق جوانمردان، اخلاص، عدالت، شجاعت، اخلاق نیکو، سخاوت، صله ارحام، مهمان‌نوازی، احترام ورسیدگی به سادات، تعظیم شعائر اسلامی، خدمات عام‌المنفعه، ایجاد هم‌دلی در جامعه، مطالعه، ورزش و تحرک، احترام به سالمندان، صبر و ... است.

captcha