کد خبر: 1314782
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
حجت‌الاسلام عباس‌زاده:

مقتل‌خوانی مسئله مهمی در مکتب شیعه است

گروه اجتماعی: مدرس حوزه و دانشگاه تبریز گفت: در مکتب تشیع مسئله مهم نسبت به دیگر دیدگاه‌های اسلامی بحث مقتل‌خوانی است، فلسفه مقتل‌خوانی یعنی اینکه انسان‌هایی که قدرت رسمی ندارند برای کسی که مظلومانه جان داده به احقاق حق بپردازند.


حجت‌الاسلام حسن عباس‌زاده، مدرس حوزه و دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، گفت: در مکتب شیعه مسئله مهم و ممتاز نسبت به دیگر دیدگاه‌های اسلامی بحث مقتل‌شناسی است و در این راستا مقتل‌خوانی به شهدای عاشورا مربوط نیست بلکه به هر کس که در عالم با مظلومیت از بین رود، از دیدگاه اسلام و مکتب تشیع قابل انتقاد و اعتراض به عمل قاتل است.



وی اظهار کرد: در جامعه تشیع نیزعمل قاتل قابل مجازات است و شیوه قتل نیز قابل ترحم و قابل این است که انسان‌ها عواطف و اندوه خود را نشان دهند که این خود شکلی از اعتراض به عمل قاتل است.



وی ادامه داد: فلسفه مقتل‌خوانی یعنی اینکه انسان‌هایی که قدرت رسمی ندارند به‌طور مثال رئیس دادگستری، قاضی و افسر نیروی انتظامی نیستند و یا مراجع تحقیق و رسیدگی نسبت به این مسائل و جنایات را ندارند لازم است برای کسی که مظلومانه جان داده است به احقاق حق پرداخته و از وی جانب‌داری کنند.



حجت‌الاسلام عباس‌زاده گفت: اجتماع باید از قاتل یا قاتلین که اشخاص مظلوم را به شکل مظلومانه به شهادت می‌رسانند ابراز خشم و انزجار کنند چون این نفرت‌های مظلومانه است که موقعیت‌ مجازات قاتل را فراهم می‌کند.



این پژوهشگر قرآنی عنوان کرد: ظلم و ستم در جریان عاشورا در محدوده بزرگی روی داد، مظلومیت کسانی را که در روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند در تاریخ بی‌نظیر است چون افراد کشته شده در کربلا جز به انگیزه حق و حق‌طلبی، هدایت جامه و رضایت الهی هدف دیگری نداشتند.



وی ادامه داد: امام حسین(ع) و یارانش مخلص‌ترین و بی‌آلایش‌ترین بندگان خداوند بودند که بدون در نظر گرفتن انگیزه‌های مالی و ریاست‌طلبی به شکل مظلومانه به شهادت رسیدند و هدفشان تعالی و رضایت الهی بود.



تبیین مظلومیت اهل بیت(ع) تکلیف شیعه است



حجت‌الاسلام عباس‌زاده تأکید کرد: بنابراین نشان دادن مظلومیت اهل بیت(ع) و تبیین افکار عمومی تکلیف شیعه است و در این راستا پیامبر اسلام(ص) فرمود: هر کس در مصائب حسین بن علی(ع) گریه کند یا دیگران را بگریاند بهشت بر وی واجب می‌شود.



این مدرس حوزوی خاطرنشان کرد: امروز ترویج مکتب توحیدی و عدالت‌طلبی عاشورا و امام حسین(ع) به این خاطر است که حق‌طلبی و ایثار و شهادت در جامعه زنده بماند تا انسان‌های آزاده از آن درس گیرند.

captcha