کد خبر: 1316324
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
علی‌اکبر فیاض:

جامعه باید از خودمحوری رها شود تا به شهادت برسد

گروه جهاد و حماسه: یک مدرس دانشگاه درباره شهادت‌طلبی گفت: اگر افراد براساس هوای نفس عمل کنند، هیچ‌گاه نمی‌توانند از خود جدا شوند، در این راستا جامعه باید از خودمحوری جدا شود تا به این هدف دست یابد.

علی‌اکبر فیاض، استاد علوم قرآنی دانشگاه کرج در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: شهادت و ترویج این فرهنگ یک بحث معرفتی و شناختی است و کسی که از خود ایثار و از خودگذشتگی نشان می‌دهد، باید معرفت نفسانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: معرفت نفسانی یک نوع فاصله گرفتن از خود است؛ «من عرف نفس، فقد عرف ربه» که برای رسیدن به این معرفت باید به نوعی از خود فاصله گرفت. از طریق شهودی باید به این مراتب رسید که این ملزم به شناختن خود است.

فیاض ادامه داد: این حالت مثل این است که آدم خودش را در خواب جدا از بدن خویش ببیند و از بیرون به خود بنگرد، انسانی که می‌خواهد به مقام شهادت برسد باید این گونه از خود جدا شده باشد و هوای نفسانی را زیر پا گذاشته باشد.

جامعه باید از خودمحوری رها شود تا به شهادت برسد

وی عنوان کرد: در بحث شهادت‌طلبی و ایثار اگر افراد براساس هوای نفس عمل کنند، هیچ‌گاه نمی‌توانند از خود جدا شوند. جامعه باید از خودمحوری جدا شود و وقتی این اتفاق بیفتد هم روابط انسان با خدا و هم روابط انسان با انسان و رابطه انسان و طبیعت عوض خواهد شد.

فیاض با اشاره به اینکه شهدای شاخص بیشتر از دیگران در دسترس هستند و تنها نباید به آنها اکتفا کرد، افزود: در الگوگیری از داستان کربلا فرقی نمی‌کند که از امام حسین(ع) الگو بگیرید یا از حضرت ابوالفضل(ع) و یا حضرت قاسم(ع)، سیره و منش شهادت و از خودگذشتگی سیره واحدی است.

فیاض اشاره کرد: منطق ارسطویی حاکم بر حوزه علمیه باعث شده ما از منطق ولایت و ایثار و شهادت دور شویم؛ درحالی که شهادت، فخر امامان ما بوده است.

فیاض تصریح کرد: حوزه علمیه منبع ترویج فرهنگ دین و تبلیغات دینی است، ولی متأسفانه حتی افرادی در حوزه علمیه نجف بودند که رفتن به جنگ را خودکشی می‌دانستند یا اگر عراقی‌ها را می‌کشتیم، می‌گفتند دیگرکشی است.

وی توضیح داد: آن سال‌ها، سال‌های تأثیرگذار و مهمی بود و خدا را شکر که هم‌اکنون شهادت برای همه مردم امری قدسی است.

هجوم جبهه‌های فرهنگی به رزمندگان بعد از جنگ

فیاض گفت: متأسفانه ما به ادبیات جنگ و هنر جنگ و فلسفه شهادت به خوبی نپرداخته‌‌ایم. با یک نگاه کلی می‌توان دریافت موسیقی چه قدر در جبهه مهم بوده است؛ چاووشی و بقیه هنرها در همان زمان چه قدر مهم بوده، ادبیات و هنر و فلسفه چقدر تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه بعد از جنگ، بچه‌های رزمنده موجب هجوم ‌جبهه‌های فرهنگی واقع شدند و مورد تحقیر قرار گرفتند. یادم است بعد از جنگ رزمندگانی که در دانشگاه حضور پیدا کردند، مورد تحقیر دیگران قرار می‌گرفتند و همین باعث شد که بسیاری از رزمندگان دانشجو انکار می‌کردند که رزمنده هستند.

فیاض تشریح کرد: وقتی بازسازی شروع شد، یک نوع غرب‌گرایی شدید به ‌وجود آمد که رهبر معظم انقلاب نیز با تعابیر تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی مردم را از آن آگاه کردند. جامعه ما به سمتی پیش می‌رود که فرهنگ قبل از انقلاب را به شیوه‌های گوناگون بازتولید می‌کند.

وی تصریح کرد: بعضی افراد فکر می‌کنند که فرهنگ شاهنشاهی فقط آریامهر است. هر گاه ما فرهنگ قبل از انقلاب را که فرهنگ اسراف و تبذیر است، تبلیغ کنیم و به آن بها دهیم، همان فرهنگ را پیش گرفته‌ایم. همه این‌ موارد ضدایثار و شهادت است و دنیاطلبی به شمار می‌آید.

هر کس غرب‌گرایی کند، ضدفرهنگ ایثار عمل کرده است

فیاض گفت: آخرت‌گرایی، معنویت‌گرایی با فرهنگ غرب منافات دارد و برگشت به فرهنگ غرب، برگشت به فرهنگ شاهنشاهی است و هر کس غربگرایی کند، ضدفرهنگ ایثار عمل کرده است.

وی در پایان گفت: حوزه، دانشگاه، خانواده و آموزش و پرورش متولی ترویج فرهنگ شهادت هستند و تا زمانی‌که  علوم اسلامی بومی نداشته باشیم، نمی‌توانیم فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم.

hamidnosrati
|
-
|
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ - ۱۰:۴۱
0
0
حوزه های علمیه همیشه سنگر مبارزه وجهاد بوده اند نویسنده احتیاج به بازسازی عقیدتی داردگویاتحت تأثیربرخی روشنفکراندست پرورده غرب قرار گرفته اند
captcha