حجتالاسلام غفار نظامیان، قاضی دادگستری سردشت در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، عنوان کرد: فلسفه و حکمت عزاداری برای امام حسین(ع) در چند ابعاد از جمله انسانسازی، محبت و دوستی، جامعهسازی و انتقالدهنده فرهنگ شیعی به نسلهای آینده مطرح است.
وی افزود: در این راستا خداوند متعال در قرآن کریم و روایات اسلامی، دوستی خاندان رسول خدا(ص) را بر مسلمانان واجب کرده است؛ بنابراین معلوم میشود که دوستی لوازمی دارد و محبت صادق کسی است که شرایط دوستی را آنچنانکه باید بجا آورد.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین لوازم دوستی و همدردی با دوستان مواقعی است که مصیبتی به آنان وارد شود؛ بنابراین این مسئله پیش از اینکه مسئله شرعی باشد، مسئلهای عقلی است و هر اندازه دوستی عمیق باشد این ویژگی تجلی بیشتری دارد.
حجتالاسلام نظامیان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: امام(ع) فرمود شیعیان ما پارهای از وجود خود ما بوده و از زیادی گل ما آفریده شدهاند و آنچه که ما را بدحال کند آنان را بد حال میکند و آنچه که ما را خوشحال میکند موجب خوشحالی آنان میشود؛ بنابراین از لوازم دوستی واقعی، همدردی با وی در مواقع حزن و اندوه است.
مدرس دانشگاه پیام نور نقده با اشاره به بعد انسانسازی در عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) افزود: در فرهنگ شیعی عزاداری باید از روی معرفت باشد همدردی با حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای ایشان در مواقع یادآوری فضایل، مناقب و آرمانهای آن حضرت بوده است و بدین شکل انسان را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق میدهد.
وی ادامه داد: در حقیقت تعظیم ایام محرم، بزرگداشت فضایل و مناقب حضرت و زنده نگه داشتن راه و روش آن حضرت است و اینکه امام سجاد(ع) هر وقت چشم مبارکش به آب میافتاد گریه میکرد و نیز امام رضا(ع) فرمود اگر خواستید برای کسی گریه کنید برای جدم علی بن حسین(ع) سوگواری کنید و از سوی دیگر همسر مکرمه سیدالشهدا(ع) تا آخر عمر خود زیر سایه نرفتند، همه به خاطر این بود که عاشورا و مکتب حسین بن علی(ع) زنده بماند.
حجتالاسلام نظامیان با اشاره به بعد جامعهسازی عزاداری برای امام حسین(ع) گفت: هنگامی که مجالس عزاداری موجب انسانسازی گشت، تغییر و انقلاب درونی در انسان بهوجود میآید؛ بنابراین به جامعهسازی کمک کند.
قاضی دادگستری سردشت با اشاره به بعد انتقالدهنده فرهنگ شیعی به نسل بعد، عنوان کرد: کسی نمیتواند منکر این حقیقت شود که نسل جدید در سنین کودکی در مجالس عزاداری با فرهنگ عاشورا که همان فرهنگ اصیل اسلامی است آشنا میشوند و این نوع مجالس به دلیل قالب و محتوا بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار امام حسین(ع) است.