کد خبر: 1318361
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
نگاهی به وضعیت شیعیان مالزی/4

بررسی رابطه انقلاب اسلامی و جریانات شیعی مالزی

شعب خارجی: در بخش چهارم مقاله نگاهی به شیعیان مالزی به تأثیرات انقلاب اسلامی در حرکت‌های اسلامی شرق آسیا می‌پردازیم و خواهیم گفت که بخش زیادی از جامعه روشنفکری مالزی تحت تأثیر استکبارستیزی انقلاب اسلامی قرار داشته‌‌اند و علی‌‌رغم داشتن مذهب اهل سنت از طرفداران انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، همان طور که در بخش‌های گذشته به آن اشاره شد تعداد مبلغان و فعالان شیعی مالزیایی در حد و اندازه‌ای نیستند که بتوانند امنیت ملی مالزی را به خطر اندازند و آن گونه که مهاتیر محمد، طراح مالزی مدرن ادعا کرده است وجود شیعه خطری برای بروز فرقه‌گرایی و تضعیف جامعه یکپارچه اهل سنت به‌شمار می‌آید و بر خلاف این ادعا می‌بینیم که مقامات دولتی مالزی خود به اختلافات شیعی و سنی دامن زده و زمینه را برای بروز خشونت مذهبی تندروهای سنی علیه اقلیت شیعی فراهم ساخته‌اند و همان گونه که امام خامنه‌ای بیان فرموده‌اند عاملان تفرقه خود قربانی این جریان می‌شوند.
بروز خشونت‌های اخیر در مالزی علیه شیعیان نتیجه سیاست غلط دولت مالزی در تحریک عواطف مردمی علیه اقلیت‌های دینی خود است. در این بخش به تأثیرات انقلاب اسلامی در حرکت‌های اسلامی شرق آسیا می‌پردازیم و خواهیم گفت که بخش زیادی از جامعه روشنفکری مالزی از مسلمان و غیر مسلمان تحت تأثیر استکبار ستیزی انقلاب اسلامی و مواضع روشن حضرت امام(ره) علیه رژیم اشغالگر قرار داشته‌اند و علی‌رغم داشتن مذهب اهل سنت از طرفداران انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آیند و جریانات سیاسی همسو با غرب با ادعای مبارزه با شیعه در مالزی در صدد تضعیف این گروه بزرگ از روشنفکران مسلمان که در احزاب مختلف سیاسی نیز نفود دارند است.

اصول ثابت و بنیادین انقلاب اسلامی توانسته بخش عظیمی از روشنفکران جوامع شرق آسیا را با هر دین ومذهب تحت تأثیر قرار دهد
در این مقاله خواهیم گفت که هدف اساسی از انقلاب اسلامی ایران ترویج مذهب تشیع در شرق آسیا نبوده و نخواهد بود و این اصول ثابت و بنیادین انقلاب اسلامی است که توانسته است بخش عظیمی از روشنفکران جوامع شرق آسیا را تحت تأثیر قرار دهد و این تأثیر پذیری رنگ مذهبی خاص نداشته است و علت اعلام آمارهای بسیار متفاوت از شیعیان مالزی نیز وجود گسترده اقشار روشنفکر مالزی اعم از مسلمان و غیر مسلمان در حمایت از جریان استکبارستیزی و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس توسط انقلاب اسلامی ایران از سال 1357 تا کنون است و جریانات همسوی با غرب همه این اقشار را متهم به تشیع کرده‌اند و در صدد تضعیف جریانات مخالف غرب در مالزی است.
پیش از بروز انقلاب اسلامی تعداد زیادی از روشنفکران مالزیایی در کشورهای انگلستان، آلمان، فرانسه، آمریکا و دیگر کشورها با انقلابیون ایرانی در انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های مختلف آشنا شده بودند و تاریخ آشنایی آنان با افکار امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی به آن دوران باز می‌گردد. بسیاری از دولت‌مردان مالزیایی در رده‌های مختلف سیاسی که در دانشگاه‌های خارج از کشور خود تحصیل کرده‌اند با نام و آوازه امام خمینی(ره) قبل از انقلاب اسلامی آشنا شده‌اند و به گونه‌ای تحت تأثیر اسلام ناب محمدی(ص) در زمانی که همه حکومت‌های مشرق زمین تحت سیطره آمریکا و غرب بودند قرار داشتند. هنگامی که این تحصیل کردگان مالزیایی به کشور خویش بازگشتند در مراکز مختلف آموزش عالی مالزی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و این که یک کشور اسلامی مقتدر به نام ایران وجود دارد که با اتکای به مردم مسلمان توانسته است در برابر غرب بایستد برای دانشجویان خود سخن گفته‌اند و بسیاری از آنان در زمان حیات امام خمینی(ره) نیز توفیق دیدار ایشان در بیت جماران را داشته‌اند و بارها در مجامع مختلف از خاطرات خود در سفر به ایران سخن گفته‌اند. این روشنفکران دارای اعتقادات مذهبی شیعه نبوده‌اند و صرفاً به عنوان مدافعان انقلاب اسلامی تحت تأثیر افکار امام خمینی(ره) قرار داشته‌اند. به مرور زمان فشارهای سیاسی و امنیتی بر این عده در دانشگاه‌های مالزی افزایش می‌یابد و همین امر سبب می‌شود تا این افراد گرایش‌های سیاسی خود را از نظام حاکم پنهان کنند و با تحریک مخالفان انقلاب اسلامی و مدافعان غرب متهم به شیعه‌گری و یا تقیه شده‌اند. برخی از شیعیان بومی نیز برای نشان دادن گسترش شیعه در مالزی به عمد و یا غیر عمد این گروه از روشنفکران مالزیایی را در زمره شیعیان در حالت تقیه معرفی کرده‌اند، اما تماس‌های فردی با این تعداد گسترده از مدافعان انقلاب اسلامی به خوبی گرایش دینی اهل سنت را در آنان تقویت می‌کند، اما در هر حال مذهب شیعه را نه تنها جریان انحرافی نمی‌دانند، که معتقدند با گفت‌وگوی سازنده با جهان تشیع می‌توان در رونق سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مالزی نیز مشارکت کرد و این تعدد مذاهب نه تنها عامل تهدید به‌شمار نمی‌آید که عامل انسجام و ایجاد فرصت نیز هست.

امید دادن به نسل آینده، به دست گرفتن سرنوشت خود و پایان یافتن دوران استکبار از شعارهای انقلاب اسلامی بود که در شرق آسیا مورد استقبال قرار گرفت
از دیگر عوامل گسترش دیدگاه‌های استکبار ستیزی و انقلابی امام خمینی(ره) در مالزی انتشار تعداد زیادی مقالات مربوط به انقلاب اسلامی در روزنامه‌های مالزی در سال‌های نخست انقلاب اسلامی ایران توسط روزنامه نگاران و نویسندگان مالزیایی است. البته در همان سال‌ها نیز تلاش‌هایی برای عدم انعکاس اخبار مربوط به انقلاب اسلامی ایران در مالزی توسط حکومت وقت صورت می‌گرفت، اما حادثه عظیم انقلاب اسلامی و جنبش‌های متأثر از آن در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان امری نبود که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و یا اخبار آن را در مطبوعات مالزی سانسور کرد.
از دیگر عوامل توسعه انقلاب اسلامی در این دیار شعار جهان شمول بودن انقلاب و دادن امید به نسل‌های آینده برای به دست گرفتن سرنوشت خود و جهانی با برخورداری از سعادت معنوی و برقراری حکومت عدل اسلامی و پایان یافتن دوران استکبار شرق و غرب به دست جوانان پرشور مسلمان با هر مذهبی تحت قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) و احیای بندگی خدا و نه ابرقدرت‌ها بود و این شعارها در جان و روح جوانان مالزیایی رسوخ کردند و حرکت بزرگی را به سمت وسوی احیای تمدن اسلامی و حتی اسلام سیاسی در حکومت ایجاد کرد.

جریانات سیاسی مدافع غرب چه به صورت بومی و داخلی و چه با تحریک دولت‌های عربی با هدایت غرب و استکبار تلاش زیادی کرد تا با تحریک پادشاهان مالزی این فکر را به آنان القا کنند که پیام انقلاب اسلامی و احیای تفکر بندگی خدا و مقابله با استکبار و شعار حکومت اسلامی و یا احیای ارزش‌های دینی در حکومت به معنای حذف دوران پادشاهی مالزی است و با استفاده از این ترفند توانستند دیدگاه‌های متعادل پادشاهان مالزی را نسبت به تشیع و انقلاب اسلامی بدبین کنند و این در حالی است که تا کنون هیچ یک از علما و روشنفکران مسلمان شیعی و سنی طرفدار انقلاب اسلامی چنین تلقی و تفسیری از انقلاب اسلامی در مالزی ارائه نکرده‌اند و به صراحت همه فعالیت‌ها و آرمان‌های خود را در چارچوب قانون اساسی مالزی و احترام به آداب و رسوم ملی و پرچم این کشور دانسته‌اند.
عامل دیگر محبوبیت انقلاب اسلامی در میان مردم مالزی از همه ادیان و مذاهب این است که مردم کشوری چون ایران با اتکای بر توانایی‌های خویش توانسته است در ایجاد کشوری قدرتمند و پیشرفته موفق باشد و این موفقیت جمهوری اسلامی ایران مرهون رهنمودهای امام راحل و بیانات و راهنمایی‌های امام خامنه‌ای  در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است. بسیاری از روشنفکران مالزی ضمن تمجید از سردار سازندگی مالزی یعنی مهاتیر محمد معتقد هستند که سرمایه گذاری‌های آمریکا و کشورهای همسوی عربی با آن در توسعه اقتصادی مالزی نقش بسزایی داشته است و اکنون مالزی جزو بدهکارترین کشورهای اسلامی به عربستان و دیگر کشورهای عربی به‌شمار می‌آید و این نوع توسعه متکی بر استعدادهای داخلی و جریان‌های علمی و ساختارهای بومی نیست و نمی‌تواند پایدار بماند، ضمن آنکه عربستان به عنوان طلبکار اصلی توانسته است خواسته‌های سیاسی خود را بر دولت‌مردان مالزی علی‌رغم خواسته مهاتیر محمد تحمیل کند که از جمله آنها تأسیس دانشگاه المدینه در شاه علم و نفوذ علمای وهابی در رده‌های مختلف سازمان جاکیم و مفتی گری‌های مالزی در استان‌های گوناگون است. مهاتیر بارها گفته است که مخالف نفوذ تشیع و وهابیت در مالزی است، اما بدهکاری‌های سنگین این کشور به عربستان سبب شده است تا دست وهابیان تندرو در این کشور باز بماند و جوانان مسلمان مالزیایی که در چچن و سوریه با النصره و طالبان همکاری می‌کردند به صورت آزادانه در مالزی فعالیت کنند و دولت مالزی از بیم سر رسیدهای بدهی چشمان خود را بر این جریانات خطرناک ببندد. بنابراین احساس غرور و حس سربلندی و افتخار در میان مردم شرق آسیا نتیجه سیاست نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی ایران و اتکا بر منابع داخلی و ارزش‌های اسلامی بوده است و این افتخار به قشر خاصی از مسلمانان این منطقه اختصاص ندارد و بسیاری از مالزیایی‌های چینی‌تبار نیز خود این سیاست جمهوری اسلامی ایران را می‌ستایند و وابستگی مالزی به دول غربی به ویژه کشورهای عربی همسوی آمریکا را به شدت مورد نقد قرار می‌دهند.
پیش از بروز انقلاب اسلامی که سبب ایجاد تحول در وضعیت ‌مسلمانان‌ جهان و بیداری اسلامی شد بیشتر مسلمانان‌ در جهان با پیروی از غرب از رهنمودها و تعالیم دین مقدس اسلام گریزان بودند و پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد تا مسلمانان با چنگ زدن به ریسمان الهی و احیای ارزش‌های اسلامی صفوف خود را برای مقابله با استکبار جهانی محکم‌تر کنند  و دوران تسلط آنان بر جهان اسلام سپری گردد و جهان تک قطبی با ایدئولوژی مادی و لیبرالیسم غربی توسط طرفداران انقلاب اسلامی در سراسر جهان با چالش روبرو شود، و این همان نگرانی جریان‌های همسوی غرب در مالزی از گسترش انقلاب اسلامی در شرق آسیا است که بدون هیچ مدیریت از سرمنشأ آن، یعنی جمهوری اسلامی ایران، مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردد و نور و امید را برای مسلمانان جهان به ارمغان می‌آورد. تجربه نشان داده است که اگر مدافعان غرب بتوانند همه صداهای مسلمانان را ساکت کنند  این صدای وجدان و فطرت انسانی که طالب آزادی، استقلال و ارزش‌های فطری دینی است را نمی‌توانند خاموش کنند.
گرایش‌های اخیر مهاتیر محمد به غرب و انتقادات وی به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نتیجه همین فشارهای اقتصادی دول عربی مدافع غرب است  و ناخواسته وی زمینه بروز جریان‌های تندروی سنی و افراطیون عرب در این منطقه را باز کرده است.  
 

جاودان
|
-
|
۱۳۹۲/۰۸/۲۶ - ۱۵:۵۸
0
0
واقعا جای تشکر و قدر دانی از نگارنده مقاله دارد چرا که بسیار دقیق و موشکافانه تحلیل کردند
captcha